In het debat over kansengelijkheid wordt gepleit voor het later selecteren van leerlingen (zie bijv. Volkskrant, 27 augustus 2022). Dit om te bevorderen dat alle leerlingen voldoende kansen krijgen op onderwijs dat recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkeling (Onderwijsraad, 2021). Ook in de stad Utrecht is er een groeiende aandacht voor heterogeniteit in het onderwijs in het kader van kansengelijkheid (Utrechtse Onderwijs Agenda 2023-2026). Academie Tien is een school waar heterogeniteit kenmerkend is. Academie Tien is een brede school in Utrecht voor mavo, havo, en vwo voor leerlingen vanaf 10 jaar. Op deze school bestaat een klas uit leerlingen van hetzelfde leerjaar, die onderwijs volgen op verschillende niveaus. De primaire taak van Academie Tien is om het onderwijs voor leerlingen te verzorgen. De ontwikkeling van leraren wordt echter niet gezien als een aparte bezigheid en is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van de leerlingen. Niet alleen omdat de nieuwe kennis en inzichten die leraren opdoen, teruggebracht worden naar de leerlingen (bijvoorbeeld in hoe de lessen ontworpen worden), maar ook omdat de school wil voorleven wat het betekent om onderdeel te zijn van een leergemeenschap. De ontwikkeling van leraren, die wordt begeleid door opleiders in het zogenoemde ‘Opleidingshuis’, is daarmee een krachtig voorbeeld voor de leerlingen.
DOCUMENT
Uit de Inleiding De Hogeschool van Utrecht heeft sinds september 2002 de leerstoel Monumentenzorg in de Praktijk. In de monumentenzorg en het restauratiebedrijf bestaat ongerustheid over de instroom van gekwalificeerd personeel op de restauratiegroeimarkt. De instelling van de leerstoel bij een hogeschool duidt op een praktische oriëntatie. Wat is "monumentenzorg in de praktijk"? Ik begin mijn betoog met de toenemende uitbreiding en verschuiving van het vakgebied, vervolgens vertel ik over de kennisbehoefte in de restauratiepraktijk en licht u ten slotte in over de opzet van restauratieonderwijs in Utrecht.
MULTIFILE
Het lectoraat De Ondernemende Regio van Fontys onderzocht de betekenis van broedplaatsorganisaties in Nederlandse steden. “Die rol wordt langzaam breder dan puur het faciliteren van kunstenaars”, zegt projectleider Bart de Zwart.
LINK
Dit boekje gaat over het lectoraat Groene Leefomgeving van Steden aan Hogeschool VHL van lector Wim Timmermans. In hoofdstuk 2 wordt een korte, chronologische geschiedenis verteld van het lectoraat, van de eerste kennismakingsgesprekken en experimenten met studentencharettes, via de formulering van de eerste werkfilosofie naar een steeds strakker in elkaar stekend programma om praktijkgericht onderwijs en onderzoek te verenigen. In hoofdstuk 3 wordt via vijf thematische stapstenen als het ware door die geschiedenis heen en weer gehinkeld. Uit het project Jonge Friezen Foarút bleek hoe studenten ingezet kunnen worden als interventiemacht. In Amersfoort leidde praktijkgericht onderzoek ertoe dat de major Management Buitenruimte een andere invulling kreeg. In het Europese project VALUE-Added werden studentencharettes gebruikt voor evaluatie van studentencharettes. Experimentele projecten uit het Kennisverspreiding en Innovatie Groen Onderwijs (KIGO) project rondom eco-engineering zorgden ervoor dat docenten en studenten samen met kunstenaars en technici voorbij de grenzen van hun vakmatige disciplines werkten. Als afsluiting van het boek wordt ingegaan op de managementstijl van Timmermans, die het best omschreven kan worden als quiet leadership.
DOCUMENT
Op groenfestival Gardenista werd vorig jaar voor het eerst een postzegeltuincompetitie gehouden. Het tuintje dat de deelnemers moesten ontwerpen mocht niet groter zijn dan tien vierkante meter. Marc Hilhorst (24), student Tuin- en Landschapsinrichting aan hogeschool Van Hall Larenstein in Velp, kreeg de meeste publieksstemmen voor zijn 'Trópicos desérticos'.
DOCUMENT
Tijdens het laatste jaar van haar studie aan de ABV volgde Jalila twee honours classes bio-art aan de Universiteit van Leiden en na de ABV de Master Kunsteducatie. De fascinatie voor de vermenging van wetenschap en kunst resulteerde in haar eindexamenwerk voor de ABV, waarvoor ze onder andere bijen inzette om haar werk te produceren. Na haar studies richtte ze haar eigen bedrijf (Inspidere®) en stichting (BioArt Laboratories) op, en ontving ze een prijs die haar in staat stelde kogelwerende mensenhuid te ontwikkelen door menselijke huid met synthetische spinnenzijde te versterken. Haar brede en vakgebiedoverschrijdende werk maakt Jalila een interessante oud-student om aan het woord te laten over generalisme versus specialisme en de hybride, multitaskende kunstenaar. Het interview vond plaats op de ABV.
DOCUMENT
Rede bij het afscheid van Noël van Dooren als lector Duurzame Voedselsystemen in Stedelijke Regio’s aan hogeschool Van Hall Larenstein op 30 januari 2020.
DOCUMENT
Sinds februari 2023 is het Lectoraat Diversiteitsvraagstukken betrokken bij de ontwikkeling van de Nieuwe Leraren Academie / De Inholland Pabo met als kernopdracht: Onderzoek en adviseer op welke manier inclusiviteit in alle aspecten van De Inholland Pabo verweven kan worden en kan fungeren als een kernprincipe van de aanstaande onderwijsontwikkeling. Kort gezegd en vrij vertaald: Hoe zorgen we ervoor dat inclusief onderwijs deel uitmaakt van het DNA van De Inholland Pabo? In dit rapport kun je de resultaten en aanbevelingen lezen die uit dit onderzoek zijn voortgekomen.
DOCUMENT