Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) tegen accountant Deloitte in de Aholdzaak bevestigde het vonnis van de Raad van Tucht dat de accountant volgens de rechter 'ernstig tekort geschoten' is en blijk heeft gegeven van 'een grote mate van passiviteit'.Is deze uitspraak wel terecht en is de groepsaccountant tekortgeschoten? Naar mijn mening heeft de accounant zijn werk goed uitgevoerd en is de uitspraak van het CBb onjuist.
DOCUMENT
This article explores cooperation between a commercial supermarket chain and an environmental non-governmental organization linking it to consumer perception of the “The Super Animals” collectable cards promotion initiative. The case study focuses on one particular joint project involving Animal Cards that was initiated by the supermarket Albert Heijn and the World Wide Fund for Nature in The Netherlands. Based on this case, environmental non-governmental organizations’ strategic choices in the context of contesting discourses of sustainability and consumption, as well as implications for environmental education, are addressed. This article combines three strands of the literature – on sustainable consumption, on strategic cooperation between commercial companies and environmental non-governmental organizations and on environmental education. It is argued that the Animal Cards initiative presents an ambiguous case by both attempting to enhance environmental awareness and promoting consumption, opening up questions about the value of such cooperative ventures to the objectives of environmental education. It is concluded that cross-sector partnerships have the potential to lead to improvements in corporate social responsibility and environmental awareness among consumers but simultaneously pose the danger of undermining the critical stance toward consumption. https://doi.org/10.1177/1469540514556170 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Om zicht te krijgen op de bewijsvoering bij onderzoeksjournalistiek wordt onderzocht hoe onderzoeksjournalisten vaststellen wat er aan de hand is. De vraagstelling luidt: op welke manier maken onderzoeksjournalisten gebruik van hypothesen? Uit gesprekken met gerenommeerde Nederlandse onderzoeksjournalisten komt naar voren dat de vorming van een hypothese samenhangt met de constructie van het verhaal waarin deze onderzoeksjournalisten de resultaten van hun onderzoek presenteren. De journalist heeft niet eerst een idee en bedenkt daar vervolgens een verhaal bij, het is eerder andersom: de eisen van het verhaal bepalen de hypothese. Om te vertellen wat er aan de hand is, maakt de journalist vaak gebruik van een herkenbaar karakter dat een geloofwaardige dramatische ontwikkeling doorloopt. De journalist gaat op zoek naar een sleutelscène waarin de hypothese in essentie is vervat. Bij het vaststellen en naar buiten brengen van de hypothese houdt de journalist ook rekening met de interesse van het publiek. Tot slot bepalen ook de rolopvatting van de journalist en de aard van het medium waar hij voor werkt de inhoud van de hypothese.
DOCUMENT