The report from Inholland University is dedicated to the impacts of data-driven practices on non-journalistic media production and creative industries. It explores trends, showcases advancements, and highlights opportunities and threats in this dynamic landscape. Examining various stakeholders' perspectives provides actionable insights for navigating challenges and leveraging opportunities. Through curated showcases and analyses, the report underscores the transformative potential of data-driven work while addressing concerns such as copyright issues and AI's role in replacing human artists. The findings culminate in a comprehensive overview that guides informed decision-making in the creative industry.
MULTIFILE
Een neerslag van het onderzoek dat is gedaan door de leden van de onderzoeksgroep die verbonden is aan het lectoraat Creative Industries and Social Innovation
DOCUMENT
Blog post op de blog van het Amsterdam Creative Industries Network. Tijdens de Berlin Music Week hebben Inholland-onderzoekers Koos Zwaan en Sabine de Lat van het lectoraat Media, Cultuur en Burgerschap de eerste bevindingen gepresenteerd van een lopend onderzoeksproject getiteld ‘No Limits: The Value of Dutch Music in the Online Domain’.
LINK
Het project “Sporttoerisme - Sportas Amsterdam” draait om de vraag: welke kansen biedt sporttoerisme voor Sportas? De aanleiding voor het project is het bredere programma rond het gebiedsconcept Sportas Amsterdam. Dit programma behelst de ambitie van de gemeente Amsterdam, gemeente Amstelveen en partners om één ruimtelijk geheel te maken van het gebied en de sportfaciliteiten die in zuidwest Amsterdam zijn gelegen, grofweg van het Olympische Stadion tot en met de sportfaciliteiten in het Amsterdamse Bos. Het programma draagt bij aan city branding (regio Amsterdam), lokale bedrijfsontwikkeling (o.a. horeca, retail, dienstverlening), ondersteunen lokaal verenigingsleven en sportfaciliteiten (vitaliteit kantines en accommodatie), veiligheid (ruimtelijke eenheid, levendig) en leefbaarheid (toegankelijke en aantrekkelijke openbare ruimte). Bovenal kan de Sportas bijdragen aan het aantrekken en binden van de relatief hoogopgeleide en weinig plaatsgebonden leeftijdsgroep van 18-35 jaar. Dit sluit aan bij de ideeën van auteurs als Richard Florida (“The rise of the creative class”) en Charles Landry (“The art of city making”) over het aantrekken en vasthouden van de creatieve klasse en de kenniswerker. Het idee van de Sportas veronderstelt een transitie, van een versnipperd sportgebied naar geïntegreerd vrijetijdslandschap. Het gebied is momenteel al interessant voor sporttoerisme (topsport, breedtesport) en kan door deze transitie een impuls krijgen. Tegelijkertijd is de ontwikkeling van sporttoerisme een schakel in deze transitie. Er is echter nog te weinig bekend over de omvang van sporttoerisme en de potenties van de Sportas op dit vlak.
DOCUMENT
Deze agenda is een strategisch kader voor human capitalontwikkelingen in de creatieve industrie in de Metropoolregio Amsterdam voor de komende vier jaar (2012-2016). De agenda bestrijkt de gehele breedte van de creatieve industrie en richt zich op een interdisciplinaire aanpak en op het stimuleren van een onderzoekende en ondernemende cultuur in het onderwijs. Leidende thema’s zijn: • onderwijs over ondernemerschap;; • vraag en aanbod op elkaar afstemmen;; • alumni & permanente educatie;; • internationalisering. De Creatieve Industrie is de belangrijkste top sector voor de Metropoolregio Amsterdam (CBS monitor topsectoren 2012). Voor de beschrijving van de Creatieve Industrie in de Metropoolregio is een benadering vanuit drie clusters aangehouden: Kunsten & Cultureel Erfgoed, Media & Entertainment, Creatieve Zakelijke Diensten (reclame, mode vormgeving, architectuur). Het Kernteam Creatieve Industrie MRA wil een belangrijke bijdrage leveren aan de Europese en landelijke ambitie om Nederland in 2020 de meest creatieve economie van Europa te laten zijn. Dit vraagt om continue innovatie, slimme en creatieve oplossingen. Daarvoor is slim, creatief, jong (top)talent onmisbaar. Bij deze ambitie hoort een naadloze verbinding en samenwerking tussen bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen. Het concurrerende klimaat, dynamiek en tempo in de sector vragen om snelle toepassing van nieuwe kennis en technologie en om een voortdurende instroom van nieuw (internationaal) creatief (top)talent en permanente bijscholing. Naast een economische waarde heeft de creatieve sector ook een maatschappelijk toegevoegde waarde. Met name de subsector Kunsten & Cultureel Erfgoed bevordert, met een vaak cross-sectorele aanpak, participatie en cohesie van diverse groepen in de samenleving. De toegevoegde waarde van de creatieve industrie wordt door andere sectoren nog onvoldoende op waarde geschat en benut. Voor professionals en aankomend talent is het cruciaal dat zij de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen om de meerwaarde en identiteit van de creatieve industrie over het voetlicht te brengen. De ondertekenaars van deze HCA hebben de intentie de ingezette samenwerking nog concreter vorm te geven. Het Centre of Expertise, Centrum voor Innovatief Vakmanschap en de Amsterdam Campus zijn hierbij dé vehikels om concrete afspraken en projecten tussen de drie partijen uit de gouden driehoek te realiseren. Prioriteit hierbij is de vraagarticulatie vanuit het bedrijfsleven verder aan te scherpen, afspraken hierover tussen partijen zijn reeds gemaakt. AIM wordt gevraagd twee per jaar een bijeenkomst te organiseren om concrete acties met elkaar te benoemen. Deze HCA, met bijbehorende ambitie en invulling, zal dan ook jaarlijks door het Kernteam geëvalueerd en zo nodig bijgesteld worden. Hierbij blijft afstemming met de MRA –agenda’s: HCA ICT en HCA Toerisme en Congressen gewenst.
DOCUMENT
This chapter takes a closer look at the case of Amsterdam as a particular manifestation of a film festival city. Drawing from a new dataset on festivals in the Netherlands, the data supports the view of film festivals as a highly dynamic cultural sector: Internationally acclaimed film festivals exist beside smaller festivals that are more community bound; new festivals emerge annually, and young festivals struggle to survive the three-to-five-year mark.Amsterdam holds a unique position in the Dutch film festival landscape as a third of all film festivals in the Netherlands take place in the capital city. Our data collection helps to bring parts of the city’s film infrastructure to the forefront. On the one hand, Amsterdam’s top five locations for film festival events show clear creative cities logic: The data shows just how powerful the pull of such locations is. On the other hand, we find evidence of placemaking and livable city strategies: Amsterdam’s film festivals extend into the capillaries of the city.Dedicated festival datasets may cast new perspectives on local or national festival landscapes, by revealing patterns that remain hidden in qualitative and case-study based projects. But there are also challenges to address in data-driven research on festival cultures, we name a few such as categorization of data. We conclude that such challenges can be more easily faced if more datasets, of for instance, other cities, are pursued and become available.
MULTIFILE
This paper is a plea for involving creative writers in the developmentprocess of robot identities. Writers for theatre, film, games or ’old-fashioned’ novels have the gift of bringing a fictional character tolife on blank paper. These characters can often move us. If we wantto develop rich and layered robot identities, we need to involvecreative writers. Not only for developing the robot identity itself,but also for developing the operating system that manages therobot identity, and we even see a task for writers in the form ofguardianship of the created robot identity
DOCUMENT
Our study looks at gender differences among professors at Amsterdam University of Applied Sciences (AUAS). Despite progress in female representation in higher education, women still make up only 43% of professors as of 2024. While this is a 12% increase from last year, gender gaps persist. Specifically, the Faculty of Business and Education has only 29% women in professor positions. In contrast, the Faculty of Digital Media and Creative Industries and the Faculty of Health have more balanced gender distributions, with 50% and 55% women as full professors, respectively. We suggest AUAS should keep working to balance gender in full professor roles by strengthening executive commitment, setting clear goals, and monitoring progress closely. Our analysis has certain limitations. We lack specific details regarding the professors' appointment hours and their salary scale information. Furthermore, the recent inclusion of associate professors has not been accounted for in our analysis.
DOCUMENT
This article studies the innovation management of 105 creative SMEs in Flanders and the Netherlands. This region appears to have an innovative climate and stimulating life style, well developed infrastructure and proximity of logistics and suppliers. However, we identified many restricting legislations and regulations that hamper creative SMEs. Above that, creative SMEs fail to find sufficient access to capital to invest in their growing innovative activities. Dutch creative SMEs find more easily access to external financial resources and governmental support than their Flemish colleagues. Finally, the use of managerial and financial tools seems uncommon but required among creative SMEs.
DOCUMENT
Across Western Europe, the emphasis has shifted from physical manufacturing to the development of ideas, new products and creative processes. This has become known as the knowledge economy. While much has been written about this concept, so far there has been little focus on the role of the city. Bringing together comparative case studies from Amsterdam, Dortmund, Eindhoven, Helsinki, Manchester, Munich, Münster, Rotterdam and Zaragoza, this volume examines the cities' roles, as well as how the knowledge economy affects urban management and policies. In doing so, it demonstrates that the knowledge economy is a trend that affects every city, but in different ways depending on the specific local situation. It describes a number of policy options that can be applied to improve cities' positions in this new environment.
DOCUMENT