Momenteel is in het Fries Museum in Leeuwarden de expositie ‘Veenweide Atelier: ontwerpen voor een gezonken moeras’ te zien. De expositie toont onder meer een zijden én een linnendoek die met pigmentproducerende bacteriën zijn gekleurd door Jeroen Siebring, senior onderzoeker binnen het lectoraat Bioconversion & Fermentation Technology, in samenwerking met Ioana Man, Design Lead bij Faber Futures.
LINK
Bespreking van twee ontwerpen voor inpassing woningbouw in regio Waterland.
DOCUMENT
Reading a novel about a dying person and the people attending the dying, one can not only reflect upon the moral involvement between the literary characters depicted, but also upon the way in which the reader takes the position of a “bystander” in this scene. In two novels, The Death of Ivan Ilyich by Tolstoy and The Big Ward by the Dutch author Jacoba van Velde, this moral involvement can be interpreted as a form of “compassion”. Martha Nussbaum’s concept of “compassionate imagination” offers a perspective on the way in which the reader can be involved in this literary depiction of the dying. However, the Aristotelian criteria that Nussbaum proposes for the rational judgement of compassion and her ambitions that literature can “raise society’s floor” by developing “compassionate imagination” in readers, are difficult to apply to these specific cases. In comparing both novels, it is exactly the differences between them – the historical context and social classes depicted - that bring to light a problematic presupposition in Nussbaum, namely the a-historical universality in the compassionate involvement. A re-interpretation of one of the Aristotelian criteria for compassion leaves room for a “compassionate imagination” not based on a rational judgement but on a sense of shared vulnerability that is precisely evoked by the literary depiction of the dying.
LINK
Contextrijke schoolomgevingen bieden talrijke mogelijkheden voor sociale interactie, direct fysiek contact met de omgeving, en natuurlijke voorwerpen om te onderzoeken. SBO Arcadia is onlangs begonnen met de herinrichting van de openbare ruimte rondom de school met de aanleg van een moestuin (permacultuur). De school wil verder investeren in vergroening door de aanleg van een Tiny Forest en daarbij een tweeledige verdiepingsslag maken. Leerkrachten willen educatie in, met en over de natuur op basis van de ‘Harmony principes’ vakoverstijgend inbouwen in hun onderwijs. Het met leerkrachten ontwikkelen van een leerproces dat gebaseerd is op een diepgaand begrip van, en verbondenheid met de natuurlijke wereld zal leerlingen uitrusten met vaardigheden die ze nodig hebben om duurzamer te leven. Daarnaast wil de school de betrokkenheid van buurtbewoners vergroten door hun expertise in te zetten in vernieuwing van het onderwijsprogramma richting een community school en het onderhouden van het groen. Het team van SBO Arcadia wil hun innovatievermogen vergroten en heeft de volgende vraag bij Zuyd Hogeschool neergelegd: “Hoe kunnen de contextrijke schoolomgeving en de expertise van buurtbewoners optimaal ingezet worden voor natuur-gebaseerd leren in een Collaborative Community Education Model (CCEM), waarbij aantoonbaar aan de leerdoelen van het onderwijsprogramma wordt bijgedragen en het innovatievermogen van leerkrachten vergroot wordt?” Deze KIEM-aanvraag draagt bij aan een innovatief onderwijsmodel (CCEM) waarbij de context-specifieke implementatie van natuur-gerelateerd basisonderwijs en het vergroten van het innovatievermogen van leerkrachten centraal staat. Het bestaande samenwerkingsverband tussen Zuyd Hogeschool, SBO Arcadia, Taco Blom permacultuur en W.E. Projects wordt vernieuwd, verstevigd en uitgebreid met GeoActive BV, Moestuinman en buurtbewoners om vernieuwend onderwijs vorm te geven, leeropbrengsten te expliciteren en de openbare ruimte te onderhouden. Zowel leerkrachten (professionals) als betrokken partners zullen belangrijke gebruikers van het eindresultaat zijn waarbij onze aanpak als voorbeeldmethode dient voor andere scholen.