Filosofisch essay over de vraag wat het verschil is tussen goede en slechte keuzen. In navolging van Aristoteles en Bentham wordt betoogd dat goede keuzen bijdragen aan individueel en collectief geluk. Dit wordt onderscheiden van genot. Aan de hand van bevindingen van wetenschappelijk onderzoek wordt ingegaan op de vraag wat mensen gelukkig maakt. Loopbaanbegeleiding kan helpen bij het maken van goede keuzen in de bovenomschreven zin.
Volgens het opleidingsdocument in het hoger onderwijs is het sociaal werk een 'talig'beroep. Maar dat is eenzijdig en onhoudbaar. Kunst en creativiteit kunnen professionals 'meertalig' maken, betogen drie lectoren van verschillende hogescholen. En dat is hard nodig.
MULTIFILE
Een goede docent is vakinhoudelijk deskundig en didactisch vaardig. Maar hij heeft ook een morele taak: eraan bijdragen dat kinderen en jongeren als mens kunnen floreren. Of die vorming slaagt, hangt mede af van het karakter van de leraar. Dat roept spannende vragen op. Kunnen we het karakter van de leraar professionaliseren? Welke karaktereigenschappen verwachten we van een voorbeeldige docent? Hoe kan de lerarenopleiding het beste bijdragen aan de vorming van ‘leraren met karakter’? Beroepsethiek schrijft geen dwingende regels voor, maar stimuleert leraren(opleiders) om samen systematisch over deze vragen na te denken en didactiek te ontwikkelen, waardoor onderwijs aan morele kwaliteit wint.