In een hybride virtueel klaslokaal (HVC) zijn docenten en/of studenten zowel fysiek als digitaal synchroon bij een onderwijsonderdeel aanwezig. De online studenten danwel docenten kunnen thuis zijn, of bevinden zich bijvoorbeeld in een authentiek werksituatie of ergens in het buitenland. Hybride virtuele klaslokalen zijn ontworpen om studenten op locatie en studenten op afstand aan elkaar te verbinden. De fysieke en digitale onderwijsactiviteiten lopen synchroon aan elkaar. Het kan daarmee ook digitaal aanschuifonderwijs genoemd worden. Wat zijn de voordelen van het HVC? Wanneer gebruik je het en wanneer gebruik je het niet? Op welke manier gebruik je het dan en welke consequenties heeft dit voor het didactische repertoire? Welke technische opstellingen horen hierbij? Het lectoraat Teaching Learning & Technology heeft onderzoek gedaan naar de inzet van HVC in het onderwijs en vanuit interviews met docenten en ondersteuners praktische handvaten ontwikkeld op zowel didactisch als technisch niveau. Deze zijn te lezen in het onderzoeksrapport.
MULTIFILE
Contemporary education increasingly involves a blended learning environment, which consists of a combination of offline and online delivery methods. Blended learning environments can motivate students to learn, but designing motivating blended learning environments is challenging and can result in environments that demotivate students. This conceptual article proposes a blended learning design that helps practitioners to design motivating blended learning environments. According to self-determination theory, students are motivated to learn when their three basic psychological needs for autonomy, competence, and relatedness are supported. Competency-based education (CBE) is intended to support students’ basic psychological needs. We have constructed design guidance for CBE programmes that help practitioners to design a combination of offline and online delivery methods that (1) give students choices in time and place to support their need for autonomy, (2) adapt to students’ competency levels to support their need for competence, and (3) stimulate students’ relationship building with peers and teachers to support their need for relatedness. Although the design guidance is tentative, practitioners can experiment with it to design blended learning environments that motivate students to learn.