De gymzaal is de allermooiste werkplek die er bestaat. Maar het kan in onze ogen nog mooier en beter. Op welke wijze kan technologie, in het bijzonder augmented reality, iets toevoegen aan het bewegingsonderwijs? Welke meerwaarde heeft het voor leerlingen en voor docenten? Aan welke toepassingen kun je denken? En wat zijn de randvoorwaarden?
DOCUMENT
Volgens trendwatcher Justien Marseille de trend van 2010: augmented reality. Augmented reality is een techniek om met de computer gemaakte beelden toe te voegen aan de realiteit. Het Nederlandse Layar (layar.com) presenteerde zich vorig jaar vol trots als een unieke augmented reality browser, met mogelijkheden om via de camera op jouw mobiel informatie over te koop staande huizen, restaurants, dichtstbijzijnde brievenbussen en hotspots om jouw heen te krijgen. Internationaal gezien is er echter voldoende concurrentie, onder andere van Wikitude, een soort augmented reisgids. Na de introductie in 2009 wordt in 2010 de grote doorbraak verwacht. De sport lijkt hiervoor bij uitstek een prima platform.
LINK
The use of Augmented Reality (AR) in industry is growing rapidly, driven by benefits such as efficiency gains and ability to overcome physical boundaries. Existing studies stress the need to take stakeholder values into account in the design process. In this study the impact of AR on stakeholders' values is investigated by conducting focus groups and interviews, using value sensitive design as a framework. Significant impacts were found on the values of safety, accuracy, privacy, helpfulness and autonomy. Twenty practical design choices to mitigate potential negative impact emerged from the study.
MULTIFILE
Augmented Reality (AR) kan de mogelijkheid bieden om chirurgische ingrepen te ondersteunen. Zowel pre-operatief (planning) als gedurende een ingreep kan AR ondersteunend worden ingezet, alsmede voor het trainen van specifieke ingrepen. AR is bekend geworden van devices zoals de HoloLens, maar er zijn meer technische implicaties van deze technologie. De HoloLens en Google Glass zijn head-mounted-displays die virtuele informatie aanbieden in het gezichtsveld van de gebruiker. Toch zijn er ook andere vormen die minder bekend zijn zoals (mobiele) display gebaseerde oplossingen (bekend van bijvoorbeeld Pokémon Go) en 3D-projection mapping, waarbij informatie wordt geprojecteerd op 3D-objecten met speciale beamers. Vragen vanuit de praktijk (MST) laten zien dat de kansen van AR wel worden herkend, maar zich tegelijkertijd beperken tot een klein deel van de technische mogelijkheden, vaak op basis van welk product op dat moment 'trending' is. Het risico hiervan is dat toepassingen blijven liggen (omdat ze buiten de mogelijkheden van een bepaalde techniek vallen) of dat er oplossingen worden ontwikkeld die niet optimaal bij de toepassing passen (ontwikkeld binnen de grenzen van een bepaalde techniek). Het doel van dit project is om kansrijke en haalbare AR-zorgtoepassingen te identificeren. We doen dit door gebruikers (artsen) kennis te laten maken een breed spectrum van AR technieken en bijbehorende toepassingsmogelijkheden, en vervolgens vanuit een gebruikersperspectief een match te maken tussen die technieken en praktische toepassingen.
n 2022 bewoog slechts 44 procent van de Nederlanders voldoende en in 2019 bewoog nog 49 procent voldoende en dat is een serieus probleem (Bron: RIVM). Daarnaast wordt gamen te erg geassocieerd met lui op een stoel zitten, dit willen we veranderen door meer beweging te creëren in het gamen. Daarom hebben we een prototype ontwikkeld waarbij augmented reality (AR) is geïntegreerd in de sport kickboks. Doordat twee mensen tegenover elkaar staan met een AR-bril op zien ze elkaar door de bril met een virtuele display ertussen. Hierdoor is het mogelijk om tegen elkaar te sparren zonder dat er fysiek contact bij komt kijken. De kickboksers zien bij elke stoot die ze uitdelen een virtueel effect, waardoor het de ervaring geeft alsof ze de persoon die tegenover hen staat echt raken. Deze technologie opent nieuwe deuren voor zowel beginners als gevorderde kickboksers. Voor beginners biedt het een veilige en laagdrempelige omgeving om de basisprincipes van de sport te leren, zonder de angst voor fysieke confrontatie. Voor gevorderden biedt het een geavanceerde manier om hun techniek te verfijnen, aangezien de ingebouwde bewegingssensoren feedback geven over de precisie en kracht van hun slagen. De potentie van dit prototype om de drempel voor sportdeelname te verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit van de training te verbeteren, is enorm. Met deze innovatie hopen we niet alleen individuen aan te moedigen om actiever te worden, maar ook een verschuiving teweeg te brengen in hoe we denken over beweging, technologie en de toekomst van sport.
Alcohol Use Disorder (AUD) involves uncontrollable drinking despite negative consequences, a challenge amplified in festivals. ARise is a project using Augmented Reality (AR) to prevent AUD by helping festival visitors refuse alcohol and other substances. Based on the first Augmented Reality Exposure Therapy (ARET) for clinical AUD treatment, ARise uses a smartphone app with AR glasses to project virtual humans that tempt visitors to drink alcohol. Users interact in a safe and personalized way with these virtual humans through phone, voice, and gesture interactions. The project gathers festival feedback on user experience, awareness, usability, and potential expansion to other substances.Societal issueHelping treatment of addiction and stimulate social inclusion.Benefit to societyMore people less patients: decrease health cost and increase in inclusion and social happiness.Collaborative partnersNovadic-Kentron, Thalamusa