Patients living at home who suffer from Korsakoff's syndrome (KS) need highly specialistic care from competent healthcare professionals who can bridge the gap between specialistic and generalistic care. Patients suffering from KS lack insight into their illness and often do not have any care demands for themselves. A voluntary admission is not at issue.However, they need professional care due to physical and mental deterioration and without help they will literally drink themselves to death. An involuntary admission is only possible when the criteria mentioned in the Dutch Compulsory Admission Act (BOPZ) are met. Generally, the presence of KS is insufficient to consider a mental disorder, which means that an involuntary admission will not be possible. The only possibility for this group will be extramural healthcare.In 2020 two new acts will replace the BOPZ. The Compulsory Mental Health Care Act (WvGGZ) and the Care and Compulsion Act (WZD). The WZD can be applied on patients suffering from Korsakoff's syndrome. Both acts offer the possibility to apply coercive home healthcare.Healthcare professionals working with patients suffering from KS note that they are missing experience, skills and information about working in an extramural setting. What competencies do they need to provide good care for people with KS? New challenges are created when the new legislation has to be applied. This research project investigates, firstly, what good extramural care is for patients suffering from KS. Secondly, what competencies extramural healthcare professionals need in order to provide care that increases the quality of life of people with KS, meet the needs of people with KS and their informal caregivers, and takes into account the human rights of these patients.
DOCUMENT
In Nederland bieden verschillende bronnen informatie over mensen met verward gedrag, bijvoorbeeld bronnen van de politie, GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst meldpunten, en regionaal ambulancevervoer. Op basis van een aantal van deze bronnen is in pilots in de GGD-regio’s Utrecht en West-Brabant geprobeerd om regionaal de groep personen met verward gedrag en de onderliggende problematiek in beeld te brengen.De pilots hebben duidelijk gemaakt dat ‘de’ persoon met verward gedrag niet bestaat. De groep mensen met verward gedrag is heel divers en vaak kunnen meerdere soorten problemen het gedrag veroorzaken. Dit betekent dat ondersteuning en zorg moet aansluiten bij de diversiteit van de problematiek. Verder blijkt dat het aantal registraties hoger is dan het aantal geregistreerde personen. Het aantal personen met verward gedrag wordt dus overschat als alleen naar het aantal registraties wordt gekeken, bijvoorbeeld omdat personen meerdere keren in dezelfde bron geregistreerd staan.In de pilots is ook gekeken wat de informatie voor gebruikers, bijvoorbeeld beleidsmakers, oplevert. Zij blijken soms andere doelen en verwachtingen te hebben van een dergelijke ‘monitor’. Zo wil de ene gebruiker de omvang van de groep verwarde personen in de regio weten, en de andere wat er met de personen gebeurt in de hele keten van zorgverlening. Het is daarom belangrijk gebruikers te betrekken bij de opzet van de monitor. Hetzelfde geldt voor ervaringsdeskundigen, omdat zij vanuit het perspectief van de cliënt kunnen helpen de cijfers en informatie afkomstig van de gegevensbronnen beter te begrijpen. Het blijkt lastig om de informatie (cijfers en beschrijvingen) uit deze bronnen te ontsluiten en te analyseren, onder andere vanwege privacywetgeving. Het is niet mogelijk om de cijfers uit de verschillende bronnen bij elkaar op te tellen of met elkaar te vergelijken. Naast elkaar geven de cijfers een genuanceerde indruk van de situatie in de regio. Een analyse van de teksten levert waardevolle aanvullende informatie over de problematiek achter de registraties en aanvragen.De regionale pilots zijn in opdracht van ZonMw Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie uitgevoerd door het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , het Trimbos-instituut, De Praktijk Index, GGD regio Utrecht en GGD West-Brabant. De bedoeling van de pilots is de verdere ontwikkeling van gemeentelijk of regionaal beleid met cijfers en informatie te ondersteunen.
MULTIFILE
Abstract: The need for mental healthcare professionals in the Netherlands is increasing caused by the growth of patient complexity. The administration burden causes outflow of professionals and therefor they become increasingly scares. Improvement initiatives are aimed as the intended strategy and starts with (re)-structuring organizations through legislation and regulations. They entail both experienced and measured administration burden for healthcare professionals working in Long-Term Care (LTC). However, most studies only provide insight into the current administration burden or the impact of legislation and regulations on the administration burden from a broad perspective. These insights are useful to LTC managers, but more in-depth research is needed to implement laws and regulations to reduce the administration burden for LTC professionals in the future. The Compulsory Mental Healthcare Act (CMHA) was implemented in the Dutch mental healthcare and replaced the Special Admissions Act in Psychiatric Hospitals (SAAPH) on January 1, 2020. The aim of this study is to investigate the effect of the legislative transition and to determine the effect on the administration burden of Dutch mental healthcare professionals. A survey concerning the administration burden for especially psychiatrists before and after the transition was distributed to an addiction institute with a diversity of different mental healthcare professionals and a psychiatric institute that has been led by psychiatrists. Also some interviews with the lead professionals where held. The results show that the administration burden among psychiatrists has increased due to the contact with external healthcare providers and contact with the patient, family and their loved ones (a consequence of the amendment of the law). This effect was significant and in line with the results of the interviews. Therefor we conclude that the administration burden has increased as a result of the legislative amendment.
DOCUMENT