Legal design is een interdisciplinaire ontwerpaanpak om juridische problemen te voorkomen of op te lossen. Voorbeelden van ontwerpen zijn toegankelijke documenten, laagdrempelige dienstverlening, gebruiksvriendelijke apps en toegankelijke rechtspleging. Het sluit aan bij de rechtsbehoeften van mensen, en het doel is dat de toegang tot recht voor iedereen mogelijk wordt. Basisboek legal design beschrijft de kernconcepten die van belang zijn bij legal design, zoals inleven in de ander, met andere ogen kijken, ideeën opdoen en uitwerken. Het boek bespreekt verschillende manieren om legal design te benaderen. Ook bevat het tools en methoden waarmee studenten vaardigheden kunnen ontwikkelen om de beschikbare technieken te gebruiken. Het boek maakt de verbinding tussen theorie en praktijk door middel van kleine en omvangrijke juridische cases, vragen en opdrachten. Op de bijbehorende website komen extra opdrachten en design formats en er komt een docentenhandleiding beschikbaar. Dit boek is geschreven voor hbo-studenten van juridische opleidingen, zoals HBO-rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening. Het is ook zeer geschikt voor juridische professionals die willen kennismaken met legal design en voor mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met juridische professionals, zoals designers, ict’ers, taalkundigen, psychologen en managers.
DOCUMENT
Zet in de juridische dienstverlening de mens centraal en begin bij de rechtsbehoeften van mensen. Daar pleiten lector Ineke van den Berg en interdisciplinair designer Peter van den Heuvel voor. Beiden zijn actief voor de onderzoekslijn Toegankelijkheid van het Recht. Afgelopen december publiceerden ze hun Basisboek legal design waarmee studenten en professionals leren hoe je met een designaanpak het recht toegankelijk maakt.
LINK
Gouden tip: stem je dienstverlening af op de vraag van cliënten. Open deur? Nee, het gebeurt te weinig, zegt lector Toegankelijkheid van het recht bij Hogeschool InHolland, Ineke van den Berg. Met haar Basisboek Legal Design traint ze HBO-juristen in het toegankelijk maken van juridische diensten.
LINK
De overheid trekt zich terug en legt steeds meer verantwoordelijkheid bij de burger. Dat is reden tot zorg, want door bezuinigingen op bijvoorbeeld de rechtsbijstand kan de toegankelijkheid van het recht in het gedrang komen. Maar er zijn ook kansen. Voortschrijdende digitalisering stelt mensen in staat zelf oplossingen te zoeken bij juridische problemen. Dit kan meer keuzevrijheid en meer zelfstandigheid betekenen, hoewel onzekerheid over dit palet aan mogelijkheden evenzeer op de loer ligt. Een mogelijk bijeffect is dat er nog meer juridische problemen ontstaan, omdat door onzekerheid of onwetendheid kan worden besloten geen rechtszaak te starten, geen aanvraag in te dienen of niet tot actie over te gaan wanneer rechten worden geschonden. Een ding staat vast: het beroep op de eigen kracht van de burger neemt toe. Maar in hoeverre zijn burgers zelfstandig in staat gebruik te maken van het recht en hun rechtspositie te beschermen? De vraag is niet nieuw. Sinds het einde van de negentiende eeuw is hier aandacht voor. Deze aandacht verloopt in golfbewegingen en verandert in de loop der tijd van accent en betekenis. In het huidige tijdsbestek, waarin een transitie gaande is van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving is de vraag opnieuw actueel. Als mensen meer op zichzelf zijn aangewezen en zelf oplossingen moeten zoeken voor hun juridische problemen, hoe zet je hen dan in hun kracht? De vraag wat legal empowerment kan betekenen voor de toegankelijkheid van het recht in de Nederlandse participatiesamenleving staat hier centraal. In het eerste hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen in de literatuur over de toegankelijkheid van het recht beschreven. De nadruk ligt hierbij op gebruikers van het recht en het daadwerkelijk kunnen gebruiken van het recht. Dit kader helpt om het concept legal empowerment te kunnen plaatsen. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk een analyse gemaakt van de achtergrond, de kenmerken en de toepassing van legal empowerment om het begrip beter te kunnen duiden. De lessen die we hieruit kunnen trekken, worden in het laatste hoofdstuk toegepast op de situatie in Nederland, met name op thema’s als de terugtredende overheid, decentralisatie, digitalisering en juridische dienstverlening.
DOCUMENT
Manifest en verslag naar aanleiding van het legal design symposium van 23 april 2021
DOCUMENT
“Stel de mens weer centraal", is de boodschap van het Basisboek Legal Design dat Ineke van den Berg en Peter van den Heuvel schreven. In het juridische onderwijs bij Hogeschool Inholland proberen ze hun studenten bij te brengen wat dat betekent. “Je moet als jurist niet altijd eerst in je wetboek kijken, maar beginnen bij de vragen die mensen hebben."
LINK
Dissertatie met als onderwerp het ontwerp en evaluatie van de Hogere Beroepsopleidding Orthopedische Technologie in Nederland. In deze dissertatie wordt naast het ontwerp van de opleiding ingegaan op een vergelijking die is gemaakt met andere opleidingen op het gebied van hoger orthopedisch technologisch onderwijs in de wereld.
DOCUMENT
These are hard days for companies: they have to survive in a market that has been hit by a financial crisis. Many countries in Europe have severe problems trying to overcome this financial crisis. The main remedy applied by governments is to cut back on expenditure, but on the other hand it is said that it is important for a country, and especially for companies, to invest in innovation. These innovations should lead to innovative products that will lead to profitability turnovers for these companies and, as a consequence, improve the economic conditions in a country. Universities provide students with engineering competences, like develop innovation, with which they can show a higher degree of ability to answer complex questions such as how to become players in the market again. Teaching students to become more innovative engineers, Fontys University of Applied Sciences, Department of Engineering, has designed a curriculum in which students are educated in the competence innovation. An important element in the process of teaching innovation to students is the approach of inquiring into possibilities of patents. In the second semester of the first year, students can decide to join an innovative project called: ‘The invention project’. The basis of this project is that students are given the opportunity to create their own invention and with their previously acquired knowledge and skills they design, calculate, prototype and present their invention. In a research project, the experiences of students in this Invention Project have been analysed. The goal of this study was to understand what the success factors are for such a project. The basis of this inquiry is a questionnaire to identify the opinions of students. The research was carried out in the spring semester of 2012. In total 31 students were involved in this research. The results show that there was a high degree of student satisfaction about the Invention Project focused on innovation development. Success factors for this project in the first year of the curriculum were seen: 1 to work on own inventions, 2 development of student’s perception of the total product creation process and 3 to make students see the relevance of contacts with real professionals from industry and from the patent office in their own project. Improvements can be made by: 1 helping students more during the creativity stage in the project and 2 to coach them more on the aspect of engineering a successful invention of which they can be proud. This Invention project is a interesting with which collaborations with other universities can be set up.
DOCUMENT
Publicatie bij de rede, uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector Toegankelijkheid van het Recht aan Hogeschool Inholland te Rotterdam op 18 september 2018.
DOCUMENT
TNO gebruikt Informatie en Communicatie Technologie (ICT) om producten en diensten toegankelijk te maken voor iedereen, dus ook voor speciale doelgroepen zoals gebruikers met verminderde cognitieve vaardigheden. Hierbij zetten we vaak spraaktechnologie in. Een voorbeeld hiervan is de elektronische reisassistent voor mensen met een verstandelijke beperking. Deze reisassistent kan relevante informatie voorlezen door gebruik te maken van spraaksynthese. Een ander voorbeeld is een elektronische coach voor kinderen en ouderen. Door de inzet van spraakherkenning en spraaksynthese kan op een natuurlijke manier met de e-coach gecommuniceerd worden
DOCUMENT