Column van lector Jos Fransen (onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology) verschenen in de nieuwsbrief van de bibliotheek van Hogeschool Inholland.
DOCUMENT
Een eigen Library Dashboard met grafisch schitterend vormgegeven interactieve kerncijfers over de bibliotheek. Het kán een sterk marketinginstrument zijn waarmee je tot in detail de sterke punten kunt etaleren. Dus verzamel de statistieken en ga aan de slag!
DOCUMENT
Van Tamara Berends: In de serie ‘eHealth op de werkvloer’ spreekt SmartHealth met zorgprofessionals die dagelijks te maken hebben met eHealth-toepassingen. Veel van deze technologische innovaties betekenen op papier efficiënter werken, kwaliteitsverbetering of kostenverlaging: maar in de praktijk zijn er vaak genoeg obstakels te overwinnen. Een kwestie van tussen droom en daad? Deze week: Tamara Berends, verpleegkundig specialist bij Altrecht Eetstoornissen Rintveld, over inzet van eHealth bij eetstoornissen
LINK
Purpose Due to the recent economic crisis, competition has considerably increased in the legal profession in the Netherlands. However, marketing in legal services is mostly in its infancy and value research in this context is scarce. We therefore used a contingency approach in exploring the origin of customer value and the association with loyal behaviour in legal services for small and medium enterprises (SMEs). Methodology Because professional services are effectively provided by means of a relationship, the emergence of value was studied in the interaction between lawyers and clients in an explorative way, by means of a case study: in-depth interviews with ten lawyers and ten SMEs led to provider and client perspectives on value driving in twenty-eight legal cases. The underlying research model was based on the Service logic for marketing (e.g. Grönroos and Voima, 2013), which proposes that interaction is conditional for the emergence of value. Findings We assumed that value could only derive from the interaction during the service encounter. Field findings however, confirmed that previous, current and anticipated service experiences influences value. Due to the credential character of legal services, antecedent recommendation of others and the track record of lawyers, for example, are also important value drivers. The relational value perspective appears to be insufficient in analysing the emergence of value in credence services, because value drivers outside the joint sphere help clients to reduce perceived purchase risks. Originality Our study enriches the limited literature and offers a more holistic understanding of the origin of value in credential contexts like legal services. Our findings agree not only with insights from the Service logic (e.g. Grönroos and Voima, 2013) but also from the Customer-dominant logic (e.g. Heinonen et al., 2013).
LINK
Column van Martin Stijnenbosch in de nieuwsbrief van NVBEO (Nederlandse Vereniging voor Bedrijvencentra/Business centers en Economische Ontwikkelingen. 6e editie - april 2013
DOCUMENT
Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Wat verstaan we onder de werkalliantie? 113 8.2 Overeenkomsten en verschillen tussen de begrippen werkalliantie en relatie 115 8.3 De werkalliantie en effectiviteit in het vrijwillige kader 117 8.4 Van relatie naar werkalliantie in het gedwongen kader: een zoektocht in vogelvlucht 119 8.5 Internationaal onderzoek naar de werkalliantie in het gedwongen kader 121 8.6 Nederlands onderzoek naar de werkalliantie in gedwongen kader 125 8.7 Conclusies over de werkalliantie in het gedwongen kader 132 De link verwijst naar de nieuwere versie van het boek. Dit boek is beschikbaar bij de HU bibliotheek.
LINK
Het afgelopen decennium hebben we de ontwikkeling en diffusie gezien van pc s en internet. Op dit ogenblik heeft 75% van de Nederlandse huishoudens een pc thuis, en 62 % ook een internetverbinding. Tijd besteed aan televisie en het gedrukte woord wordt vervangen door internet-tijd. Hoewel hiervan steeds meer onder de noemer entertainment valt (uitwisselen van muziek, spelen van computer-games), heeft deze ontwikkeling significante gevolgen voor de manier waarop burgers (wetenschappelijke) informatie zoeken en vinden. Google verdringt de Encyclopfdia Britannica van de troon. De belangrijkste ontwikkeling op het snijvlak van digitalisering en wetenschap is niet zozeer de grotere rekenkracht maar de toegenomen toegankelijkheid van wetenschappelijke informatie, zowel in de communicatie tussen wetenschappers (via virtuele bibliotheken en discussielijsten) als tussen wetenschappers en studenten (via elektronische leeromgevingen). Waar dit eerst nog de vorm aannam van digitaal ontsluiten van traditionele media, dat wil zeggen het digitaliseren van reeds c.q. ook op papier beschikbare artikelen, neemt dit snel de vorm aan van nieuwe kennis-producten, zoals een web-essay. Er ontstaan ook informatie-hangplekken, d.w.z. verdichtingen in de digitale communicatie rondom specifieke thema s. Meestal neemt dit de vorm aan van een website (met daarop artikelen, maar ook beleidsstukken, nieuws, casuostiek) met daarbij een discussieplatform. Wie nu wat zoekt over bijvoorbeeld onderwijsachterstanden, gaat niet naar de bibliotheek, maar komt via google terecht bij www.oatransfer.nl. Wie wat over informeel leren wil weten, komt na wat zoeken terecht op www.infed.org en heeft verder geen behoefte meer aan op traditionele wijze gepubliceerde informatie. Door deze ontwikkeling van digitalisering en in het publieke domein plaatsen van wetenschappelijke informatie ontstaat ook een grotere communicatie tussen wetenschappers en werkveld. Nu eind 2003 het kabinet via het innovatieplatform en anderszins de kennisoverdracht tussen hoger onderwijs en werkveld benadrukt, kan ook de graadmeter van kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek wijzigen: het is tijd om de science citation index aan te vullen met de google citation index.
DOCUMENT
Veel jongeren wijzen school aan als grootste stressbron in hun leven. Een deel van de jongeren ervaart zelfs zoveel stress dat ze tijdelijk of langdurig niet naar school gaan. Binnen het project Mentaal Kapitaal slaan jongeren, ouders en professionals uit Nederland de handen ineen voor een school zonder ongezonde stress. Dit artikel geeft een overzicht van de bevindingen uit een focusgroepstudie waarin de volgende vraag centraal stond: wat zijn succesfactoren, knelpunten én oplossingsrichtingen in (de samenwerking in) de ondersteuning bij schoolgerelateerde problemen zoals schoolstress en schoolverzuim? Voor medewerkers van de Hogeschool Utrecht is dit artikel in te zien via de bibliotheek.
LINK
De populatie leerlingen die van huis uit een andere taal spreken dan het Nederlands (hierna: meertalige leerlingen) is in het Nederlandse onderwijs de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze trend zal zich de komende jaren vermoedelijk voortzetten, wat maakt dat ‘superdiversiteit’ in ons onderwijs een gegeven is en blijft. Doordat de instructietaal Nederlands is, en veel lesmethoden uitgaan van de Nederlandse talige en culturele achtergrondkennis, worden meertalige leerlingen vaak geconfronteerd met gesproken en/of geschreven taal die ze niet meteen begrijpen. Dit werkt bij uitstek belemmerend tijdens lessen die gericht zijn op (leren) lezen met begrip. Ook kan het een negatieve invloed hebben op de leesmotivatie van leerlingen. Meertalige leerlingen van verschillende leeftijden presteren over het algemeen dan ook minder goed op het gebied van leesbegrip in het onderwijs. Daarbij geven leraren in meertalige klassen veelal aan zich handelingsverlegen te voelen. Ze weten onvoldoende welke passende ondersteuning ze kunnen bieden tijdens de les om meertalige leerlingen optimaal te begeleiden en hun (lees)potentieel te realiseren. In de afgelopen jaren zijn meerdere studies verschenen waarin de kern wordt beschreven van een effectieve didactische aanpak bij lezen met begrip en leesmotivatie. Ook zijn er recente inzichten over hoe de kennis- en taalontwikkeling bij meertalige populaties gestimuleerd kan worden. In deze publicatie beschrijven wij de samenhang tussen meertaligheid, begrijpend leesonderwijs en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs, waarbij de volgende vraag centraal staat: Welke kennis is er beschikbaar die onderwijsprofessionals helpt bij het ondersteunen van meertalige leerlingen in het lezen met begrip en het bevorderen van hun leesmotivatie?
LINK
Ook te leen in de HU Bibliotheek In organisaties op het gebied van de zorg en het sociaal werk zijn de vragen “wat is goede zorg?”, “wat is goed werk?” en “wat is goede samenwerking?” dagelijks aan de orde. In dit boek worden theoretische perspectieven op goede zorg, goed werk en goede samenwerking verbonden met de praktijk van het moreel beraad. Vertrekpunt is de vraag: “Hoe kan ‘co-creatie van goede zorg’ in de praktijk van zorg en sociaal werk worden bevorderd en wat kan moreel beraad daarbij betekenen?”
MULTIFILE