Een intern visiedocument over bildung en beroepsvorming in het bacheloronderwijs. In het rapport worden de huidige maatschappelijke ontwikkelingen besproken in Finance & Accounting.
DOCUMENT
Column. Dit jaar (2010) kwam de PVV twee keer in het nieuws met opvattingen met een impact op de sportwereld in Nederland. Er ontstond publieke discussie over de spanning van deze opvattingen met de Rechten van de Mens (met name gelijkheidsbeginsel). Er zijn verschillende mogelijkheden om deze zaken te weerstaan en bestrijden, onder andere aandacht voor 'bildung' in het onderwijs.
LINK
Samenvatting: Door HRM-bachelor hbo-studenten te betrekken bij een onderzoeksproject in het Amsterdamse Nieuw-West probeerden we een bijdrage te leveren aan ‘Bildung’ van de studenten: kritisch zelfbewustzijn en empathie ontwikkeling in het onderwijs. De vraag die centraal staat in dit artikel is:Welke bijdrage aan ‘Bildung’ van de deelnemende HRM studenten heeft een maatschappelijk relevant project als ‘meedoen in Nieuw-West’ gegeven? Om tot een antwoord te komen op onze vraag hebben we drie jaar na dato diepte-interviews afgenomen bij tien studenten die deelnamen aan het onderzoekproject. Op basis van ons explorerend onderzoek concluderen we dat dit project een bijdrage heeft geleverd. Echter, het vormt in het huidige onderwijsaanbod zo’n vreemde eend in de bijt dat studenten pas kunnen werken aankritische reflectie nadat in vervolgstudies inhouden zijn aangeboden die reflectie mogelijk maken. In een opleiding moet vaker van de gebaande paden worden afgeweken, niet alleen in praktische zin, maar ook in de theoretische onderbouwing. Zo’n curriculum kan een bijdrage leveren aan een begin van ‘Bildung’. --Summary: By involving HRM bachelor students (higher professional education) in a research project in Amsterdam, we tried to contribute to ‘Bildung’ of the students: critical self-awareness, and empathy development in education. The question that is central in this article is: What contribution to ‘Bildung’ did the research project ‘participating in a district of Amsterdam’ offered to the participating HRM students? We have interviewed in depth ten students who participated in the research project. Based on our exploratory research, we conclude that this project has made a contribution to ‘Bildung’. However, in the current educational curriculum there is no emphasis on the role of a component such as critical self-reflection. To offer the possibility to develop ‘Bildung’ it is necessary to pay attention to the practical sense and the theoretical foundation in the curriculum. Such a curriculum can contribute to the start of ‘Bildung’.
MULTIFILE
This paper explores how a Bildung-making approach underpinned by embodied pedagogy and didactics can contribute to a learner becoming a person and a teacher’s development of artistry. We argue that the existing Cartesian divide between mind and body can explain the fundamental differences in how teachers and learners perceive Bildung within the Dutch educational system: either as an ‘academic’ phenomenon (for ‘the head’) or as vocational (for ‘the hand’). In this study, Dutch (pre)vocational teachers designed and co-created Bildung prototypes in professional learning communities (PLCs) and classrooms. The teachers used ‘real life’ questions from their teaching practices as their departure point to develop Bildung-making. The results of the study show that when Bildung education becomes an embodied maker’s process, it enables learners to transcend barriers to educational equity. Co-created enjoyment and social emotional learning come to the foreground during Bildung-making, thus fostering inclusive education.
LINK
In this chapter Anouk Zuurmond explores the notion of Bildung. The chapter starts with a review of social literature on Bildung and an analysis of fundamental Dutch policy documents. It then describes a subsidised research project run by a consortium of two research-oriented universities, two secondary vocational education (mbo) institutions, and the HU University of Applied Sciences Utrecht, which attempts to move away of the aforementioned perspective.
DOCUMENT
Bildung can be seen as a pedagogy of Interruption that opens up a “concern for publicness” (Biesta 2011) This in order "to disclose the identity of the agent, and to actualize our capacity for freedom. To perform what is “infinitely improbable”. (Arendt 1958) The function of such education is Subjectification: the ways in which students can be(come) subjects in their own right and not just remain objects of the desires and directions of others. (Biesta 2010).
DOCUMENT
A Europe-wide revival of the idea of bildung as a goal for education has been gaining momentum for a couple of decades. The main idea is that bildung enables teachers, researchers and policy makers “… to explore the ways in which education might be about something more than simply the transmission of our facts and values to the next generation,” to use a quote by Gert Biesta, the Dutch professor of educational theory and pedagogy at the University of Edinburgh. Others often narrow bildung down to a process of becoming a whole person or cultivating one’s self towards civic excellence. Those ideas come from an older tradition with bildung thinkers such as the 19th century Prussian minister of education, Wilhelm von Humboldt, who promoted bildung as a key objective of public education.
DOCUMENT
Educational policies in the Netherlands reveal that the current mainstream participatory approach to citizenship education jeopardises students’ autonomy. Especially in Dutch post-secondary vocational education, citizenship education has been shown to be mainly aimed at socialization: initiating students into tradition, internalising rules, societal norms and values. This article reports on the findings of a research project, which is grounded in the assumption that integrating Bildung, citizenship education and critical thinking is a promising way to grapple with the perceived overemphasis on socialization strategies. We justify the interrelationship of critical thinking, Bildung, citizenship education, and professional training from two perspectives – historical and contemporary. It is only by combining these concepts, we contend, that educational professionals can create teaching materials more geared to developing autonomy, and prepare students in vocational training to navigate the political and societal dilemma’s on the work floor. Furthermore, we also clarify our perspective by offering three educational principles, used in our project to guide the design of teaching materials, that form a context for integrating citizenship, critical thinking, and Bildung in vocational education. A practical illustration is subsequently discussed.
DOCUMENT
Eind 2015 startte een groep enthousiaste docenten van de Hanzehogeschool Groningen (de Hanze red.) met het uiteenrafelen van het begrip Bildung: wat omvat dit begrip, wat is het belang ervan voor het onderwijs en wat gebeurt er al binnen de Hanze op dit gebied? De groep wilde collega’s inspireren en handvatten bieden om met Bildung aan de slag te gaan. Resultaat is de inspiratiebundel ‘Het kleuren-palet. Handvatten voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling’ (Kool & Schutte, 2016). Dit artikel beschrijft het kleurenpalet, de totstandkoming van de inspiratiebundel en de toegenomen aandacht binnen de Hanze voor persoonlijke en maatschappelijke vorming (Bildung), zowel in het beleid als in de praktijk. De auteurs gaan in op successen en aandachtspunten die ze tegenkwamen bij hun inspan-ningen om dit proces te versterken en om meer aandacht te krijgen voor het thema.
LINK
In het huidige hbo-onderwijs is geen ruimte voor enige inhoudelijke verdieping. Studenten zijn vooral gericht op het behalen van toetsen en docenten kampen met gebrek aan tijd, aldus Adriaan Rottenberg, Najat Bay en Joop Zinsmeister. Zij pleiten voor verlaging van de onderwijsdruk om ruimte te bieden voor inhoud en verdieping.
LINK