Increasing flexibilisation and personalisation of education creates challenges in terms of students’ social connectedness with each other, with the programme and with lecturers. For this reason, a team of researchers and professors from four universities of applied sciences in the Netherlands carried out research into how a sense of community can be created in learning communities. On the basis of a literature review and design-oriented research, we conducted experiments aimed at fostering social connectedness in eight learning communities. These learning communities were in the domains of Nursing, Healthcare and Welfare Teacher Training, Management in Care, Teacher Training, and Nutrition and Dietetics (part-time, full-time and dual programme variants). The above research resulted in this Social connectedness in Online and Blended Learning Communities guide, which consists of two parts. Part one outlines the seven design principles (focused on content, attitude and preconditions) which lecturers can work with in their role as facilitator. The lecturer can apply these design principles to promote social connectedness in online and blended learning communities, including when flexible student paths are involved. These design principles are supported by practical IT tools and working methods and are widely applicable. The design principles involved are: A. Getting to know each other B. Trust and cooperationC. Shared and common goals D. Willingness to participate E. Programme and instruction strategies F. Sharing information and knowledge G. Resources and preconditions. Part 2 consists of a methodological justification and substantiation of the research underpinning the guide as well as a description of the results and ends with a conclusion, discussion and recommendations for further research.The experiments showed that learning communities that were newly established or had changed in composition after some time mainly opted for design principles A. Getting to know each other and B. Trust and cooperation. Learning communities that had been active for a longer period chose mainly C. Shared and common goals. Further longitudinal and other research is needed to determine to what extent the design principles and the role of the facilitators can be applied in other domains (such as technology, economics, etc.).
MULTIFILE
EDUsummIT, de International Summit on Information Technology (IT) in Education, is een wereldwijde gemeenschap van onderzoekers, beleidsmakers en praktijkmensen die zich inzetten voor het ondersteunen van de effectieve integratie van ict in het onderwijs door het bevorderen van de actieve verspreiding en het gebruik van onderzoek. EDUsummIT werd in 2007 opgericht en brengt elke twee jaar toonaangevende internationale onderzoekers, praktijkmensen en belangrijke beleidsmakers samen om de kennis en praktijken van ict in het onderwijs te beoordelen en legt die bevindingen vast in een e-boek, gevolgd door talrijke publicaties in internationale tijdschriften, rapporten en door groepen en individuele deelnemers via internet en bovendien gepresenteerd op grote conferenties. Dit artikel beschrijft een nieuw model voor het ontwerpen en evalueren van leeromgevingen waarin digitale en fysieke ruimtes bewust worden geïntegreerd. Een internationale groep van wetenschappers op het gebied van leren met technologie, werkte samen aan dit model in het kader van de EDU-SummIT 22-23 ‘Moving forward to new educational realities in the digital era’. Lector Marijke Kral is een van de auteurs van het artikel. Het DTALE-model biedt handreikingen bij het denken over en ontwerpen van leeromgevingen, vanuit een leerontwerp waarin virtuele en fysieke ‘spaces’ doordacht worden geïntegreerd. Het leerontwerp staat centraal. De onderzoekers hebben de verbanden verkend tussen het leerontwerp, de integratie van fysieke en digitale ruimtes, de toepassing van digitale technologieën, de organisatorische structuur en de specifieke onderwijscontext. In het model zijn de technologie en (virtele) ruimtes uit elkaar gehaald. Technologie speelt namelijk een rol in beide ruimte en maakt ook een verbinding tussen die twee. Het model stimuleert een kritische reflectie op hoe de leeromgeving momenteel wordt bepaald en wat wenselijk is. Het model zet het leerontwerp centraal en haalt de inzet van technologie en het gebruik van virtuele en fysieke ‘spaces’ uit elkaar.
LINK
Presented at the Essence International Conference, Alcoi – Sept 22 2015. The link refers to a youtube video recording of the presentation. This presentation describes a project for online and blended learning.
MULTIFILE