Lectorale rede aangaande de responsieve regio waarbij de concepten tweede demografische transitie, selectieve krimp, leefbaarheid en veerkracht centraal staan.
Dit rapport brengt met acht portretten initiatieven in de regio Utrecht in kaart, waarmee het onderwijs en/of het werk anders georganiseerd werd in een onderwijsinstelling. De volgende onderzoeksvraag stond hierbij centraal: Hoe zijn onderwijsinstellingen in de regio Utrecht hun onderwijs en/of werk anders gaan organiseren? Om deze vraag te beantwoorden, werden de volgende deelvragen bestudeerd: a. Wat was de aanleiding om anders te gaan organiseren? b. Op welke manier werd er anders georganiseerd? c. Hoe is het proces van het anders organiseren verlopen? d. Welke (eerste) resultaten heeft het anders organiseren opgeleverd?
The question was posed how to bind talent (in the broadest sense of the word) to the labour-market region Groningen. In order to be able to study this question an attempt was made to make an inventory of available sources, their quality and usefulness. Apart from that several workshops were organized and interviews were held in order to get a glance of relevant development on of influencing the (structure of the) labour-market.
Grenzenlo(o)s Talent! is een grensoverschrijdend project waarbij Duitse en Nederlandse partijen met als hoofddoel het behouden van regionaal talent voor de regionale arbeidsmarkt in Noord-Nederland en Noord-Duitsland ofwel het EDR-gebied.Binnen het project Grenzenlo(o)s Talent! is innovatiewerkplaats Eems Dollard Regio in Transitie de plek waar bedrijven, maatschappelijke organisaties, bewoners, studenten en onderzoekers van Nederlandse en Duitse universiteiten en hogescholen elkaar ontmoeten, kennis ontwikkelen en kennis delen. Onderscheidend aan IWP EDRiT is dat er grensoverschrijdend wordt samengewerkt tussen Nederlandse en Duitse partijen.