Gemeenten werven voor het project Citytrainer jongeren van 12+ die een positieve bijdrage aan hun stad of wijk leveren door – op vrijwillige basis – voor andere jongeren sportactiviteiten en events te organiseren. De gemeenten leiden deze jongeren op tot Citytrainers en begeleiden hen vervolgens bij de opzet en uitvoering van sportactiviteiten en/of events. Het doel van het project is om door middel van vrijwillige inzet van jongeren jongerenparticipatie te bevorderen, de jongeren beter te bereiken voor buurtsportactiviteiten en zo de sociale samenhang en leefbaarheid in de wijken te verhogen. In 2012 zijn er drie pilots in drie gemeenten gehouden met de cursus en vervolgens inzet van Citytrainers.
Het project ‘Creatief MKB Limburg’ is in 2009 o.a. ontstaan vanuit de behoefte van een aantal jonge creatieve ondernemers uit Heerlen aan ondersteuning bij hun ondernemerschap . Ondernemen vereist naast de wil en de bereidheid om risico te lopen in het aan de man brengen van je diensten, ook specifieke kennis en vaardigheden. Niet iedereen is vanzelfsprekend in het bezit van de benodigde kwaliteiten, maar deze ‘creatieve zoekers’ zijn bereid zich te ontwikkelen. In 2009 gaat het project ‘Creatief MKB Limburg’ van start. Hierbij zijn diverse partijen betrokken, waaronder het Lectoraat Toerisme en Cultuur van Hogeschool Zuyd, Gemeente Heerlen en een aantal maatschappelijke organisaties. Zij gaan samenwerken onder leiding van programmaleider Herman Langeveld. Binnen het programmavoorstel worden een drietal deelprojecten gelokaliseerd, en ook de sturing en operationalisering worden vastgesteld. Het project wordt in augustus 2011 afgesloten en levert een aantal resultaten op. Zo is er o.a. door middel van gesprekken met creatieve ondernemers kennis opgebouwd omtrent hun behoeften, hebben bestaande netwerken hun kennis en bereik vergroot, en binnen de Hogeschool is er meer coaching- en trainingsmateriaal voor handen. Creatieve ondernemers uit de kunstensector zijn zich er na het project meer van bewust dat economische en bedrijfsmatige elementen behoren tot het ondernemerschap. Alle projectresultaten komen verder in de uitgave tot uitdrukking.
Het doel van dit project was om samen met alle betrokkenen te komen tot een gedragen adviesprogrammering voor het urban sportpark Zuilense Vecht, dat ligt op de gemeentegrenzen van Utrecht en Stichtse Vecht. Allereerst zijn geleerde lessen opgemaakt naar aanleiding van interviews met professionals die betrokken waren bij andere urban sportparken. Deze lessen zijn meegenomen naar het vervolg van dit project, waarbij we hebben gewerkt aan een adviesprogrammering in co-design met alle betrokkenen (sport- en welzijnsprofessionals uit de wijken, professionals uit urban sports en de MBO sportacademie; én kinderen en jongeren zelf).
Steden zijn op zoek naar nieuwe impulsen voor ontwikkeling en investeren in stedelijke cultuur/urban culture in de hoop economische, sociale, culturele en sportieve waarde te genereren, zoals directe economische waarde, ‘placemaking’ en verhoogde aantrekkelijkheid van de stad als bestemming, sociale cohesie, inclusie en gezondheidsvoordelen (bestrijding van obesitas). In dit project staat de verschuiving van straatsporten/-kunsten zoals breakdance, graffiti en skateboarden van de stedelijke marginaliteit naar de formele beleidsdomeinen van steden centraal. Er wordt onderzocht of investeringen in stedelijke cultuur daadwerkelijk de verwachte vormen van waarde genereren. Het project gaat over de aantrekkelijkheid en dus veerkracht van steden/bestemmingen en de waarde die jongeren-en stedelijke cultuur kunnen toevoegen aan de herontwikkeling van marginale gebieden zoals voormalige industrieterreinen en spoorweggebieden. De grote uitdaging is ervoor te zorgen dat jongeren niet van deze ruimten worden uitgesloten wanneer de regeneratie voltooid is. Het doel van dit PD-project is te onderzoeken hoe urban culture het best kan worden georganiseerd en gefaciliteerd om duurzame waarde te creëren voor de ontwikkeling, vernieuwing en veerkracht van een stad en alle betrokken actoren. Met de inzichten uit dit project wordt een bijdrage geleverd aan placemaking en jeugd-, cultuur-en sportbeleid. Dit zal steden helpen om aantrekkelijk te blijven of worden voor hun inwoners en bezoekers en hun beperkte middelen zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.
Steden zijn op zoek naar nieuwe impulsen voor ontwikkeling en investeren in stedelijke cultuur/urban culture in de hoop economische, sociale, culturele en sportieve waarde te genereren, zoals directe economische waarde, ‘placemaking’ en verhoogde aantrekkelijkheid van de stad als bestemming, sociale cohesie, inclusie en gezondheidsvoordelen (bestrijding van obesitas). In dit project staat de verschuiving van straatsporten/-kunsten zoals breakdance, graffiti en skateboarden van de stedelijke marginaliteit naar de formele beleidsdomeinen van steden centraal. Er wordt onderzocht of investeringen in stedelijke cultuur daadwerkelijk de verwachte vormen van waarde genereren.Het project gaat over de aantrekkelijkheid en dus veerkracht van steden/bestemmingen en de waarde die jongeren- en stedelijke cultuur kunnen toevoegen aan de herontwikkeling van marginale gebieden zoals voormalige industrieterreinen en spoorweggebieden. De grote uitdaging is ervoor te zorgen dat jongeren niet van deze ruimten worden uitgesloten wanneer de regeneratie voltooid is.Het doel van dit PD-project is te onderzoeken hoe urban culture het best kan worden georganiseerd en gefaciliteerd om duurzame waarde te creëren voor de ontwikkeling, vernieuwing en veerkracht van een stad en alle betrokken actoren. Met de inzichten uit dit project wordt een bijdrage geleverd aan placemaking en jeugd-, cultuur- en sportbeleid. Dit zal steden helpen om aantrekkelijk te blijven of worden voor hun inwoners en bezoekers en hun beperkte middelen zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.