Op 24 maart 2024 was de 24-uurs conferentie van de Nederlandse Montessori Vereniging (NMV), waar wij (Jaap de Brouwer en Lida Klaver) een werksessie over burgerschapsonderwijs verzorgden. De NMV organiseert jaarlijks een 24-uursconferentie. Deze is bedoeld om directeuren van montessorischolen met elkaar in contact te brengen en samen te verdiepen op een onderwerp. In 2024 stond burgerschap centraal. Tijdens de werksessie met Jaap de Brouwer en Lida Klaver hebben de deelnemers met elkaar nagedacht over burgerschapsonderwijs in montessorionderwijs aan de hand van twee opdrachten. De eerste opdracht ging over activiteiten passend bij burgerschap in het montessorionderwijs. De tweede activiteit was een waardevol gesprek over burgerschapsonderwijs. Tijdens deze twee activiteiten hebben wij data verzameld om daarmee meer zicht te krijgen op burgerschapsonderwijs in montessorischolen. In wat volgt, leggen we uit hoe de data verzameld is, hoe we deze hebben geanalyseerd en wat de resultaten zijn. In de kaders zijn enkele door de deelnemers beschreven activiteiten weergegeven die zij goed vonden passen in het montessorionderwijs—we hebben deze teksten minimaal geredigeerd.
MULTIFILE
Werkboek bij Standpunt voor HAVO/VWO, deel 2 (leerboek)
Dit artikel is overgenomen van www.weekvanburgerschap.nl Dit artikel gaat over het rekening houden met de buitenschoolse kennisbronnen van kinderen in Bèta Burgerschap. Hierbij kunnen de pijlers van de Science Capital Teaching Apporach ingezet worden.Wat is goed burgerschap? Hier zijn de meningen over verdeeld. Op basis van ieders eigen mens- en maatschappijbeeld ontstaan verschillende ideeën over goed burgerschap en burgerschapsvorming. In Bèta Burgerschap vinden we het belangrijk om de autonomie van burgers te bevorderen. We gaan uit van het idee dat groepsgewijs probleem oplossen de kerncompetentie is voor goed burgerschap in een democratische samenleving. Dit betekent dat het belangrijk is dat burgers leren samenwerken, verschillende perspectieven innemen, kritisch denken, morele afwegingen maken, en samen beslissingen nemen. Op basis van deze uitgangspunten hebben we afgelopen jaren samen met leraren uit het primair en voortgezet onderwijs en met (technische) bedrijven leeractiviteiten ontwikkeld en geëvalueerd. De leeractiviteiten zijn burgerschapsvormend en tegelijkertijd ook passend voor Wetenschap, Bèta en Technologie-onderwij
MULTIFILE