Presentatie gegeven op de NVC congres 2022.
In 2018 gaf 8,5% van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van online criminaliteit (CBS 2019). In totaal zijn dat jaar 1,2 miljoen Nederlanders slachtoffer geworden van online criminaliteit. Zo werd 2,9% van de Nederlanders slachtoffer van fraude met online handel en 1% slachtoffer van identiteitsdiefstal (CBS 2019). Recente studies laten zien dat de impact van slachtofferschap van dergelijke delicten hoog kan zijn en dat slachtoffers naast financiële schade diverse vormen van psychologische en emotionele schade ervaren (Cross e.a. 2016; Jansen & Leukfeldt 2018; Leukfeldt e.a. 2018; 2019).
BackgroundTackling challenges related to health, environmental sustainability and equity requires many sectors to work together. This “intersectoral co-operation” can pose a challenge on its own. Research commonly focuses on one field or is conducted within one region or country. The aim of this study was to investigate facilitators and barriers regarding intersectoral co-operative behaviour as experienced in twelve distinct case studies in ten European countries. The COM-B behavioural system was applied to investigate which capabilities, opportunities and motivational elements appear necessary for co-operative behaviour.MethodTwelve focus groups were conducted between October 2018 and March 2019, with a total of 76 participants (policymakers, case study coordinators, governmental institutes and/or non-governmental organisations representing citizens or citizens). Focus groups were organised locally and held in the native language using a common protocol and handbook. One central organisation coordinated the focus groups and analysed the results. Translated data were analysed using deductive thematic analysis, applying previous intersectoral co-operation frameworks and the COM-B behavioural system.ResultsAmongst the main facilitators experienced were having highly motivated partners who find common goals and see mutual benefits, with good personal relationships and trust (Motivation). In addition, having supportive environments that provide opportunities to co-operate in terms of support and resources facilitated co-operation (Opportunity), along with motivated co-operation partners who have long-term visions, create good external visibility and who have clear agreements and clarity on roles from early on (Capability). Barriers included not having necessary and/or structural resources or enough time, and negative attitudes from specific stakeholders.ConclusionsThis study on facilitators and barriers to intersectoral co-operation in ten European countries confirms findings of earlier studies. This study also demonstrates that the COM-B model can serve as a relatively simple tool to understand co-operative behaviour in terms of the capability, opportunity and motivation required amongst co-operation partners from different sectors. Results can support co-operators’ and policymakers’ understanding of necessary elements of intersectoral co-operation. It can help them in developing more successful intersectoral co-operation when dealing with challenges of health, environmental sustainability and equity.
De opkomst van True Pricing als een alternatieve benadering voor prijsstelling en kostenanalyse weerspiegelt de groeiende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. True Pricing integreert externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact, voor een nauwkeuriger beeld van de totale kosten van producten en diensten. Traditionele economische modellen negeren vaak deze kosten, wat de impact van de keuzes van besluitvormers en consumenten beperkt. True Pricing stimuleert eerlijker en duurzamer economisch ondernemen, wat zowel voordelen oplevert voor het milieu en de samenleving als kansen biedt voor innovatie en verbeterde besluitvorming. Consumentengedrag begrijpen is cruciaal voor het succes van True Pricing. Factoren zoals acceptatie, prijsperceptie en gedragsverandering spelen hierbij een rol. Effectieve communicatie is essentieel om consumentenbewustzijn te vergroten en bereidheid om de echte kosten van producten te betalen te stimuleren. Dit KIEM-project draagt bij aan gedragsverandering en systeemverandering door met het COM-B gedragsmodel, consumentengedrag in reactie op communicatie over True Pricing te analyseren. Door consumenten daarbij aan te moedigen bewustere keuzes te maken, wordt de weg vrijgemaakt voor een algehele systeemverandering voor prijsstelling en kostenanalyse. De focus ligt op de voedselindustrie met expertise in True Price berekeningen en een dringende vraag naar effectieve communicatie. Om deze reden zijn True Price, Source Ops, en de HvA samengekomen om praktijkgericht onderzoek te doen naar consumentengedrag en communicatiestrategieën om de overgang naar True Pricing te binnen de catering te bevorderen. Hierbij beschikken deze praktijkpartners over specifieke expertise omtrent True Pricing, communicatiestrategieën, en catering. Het onderzoek richt zich op het in kaart brengen van externe kosten, het vertalen ervan naar consumenten via verschillende communicatiemiddelen- en content, en het testen van communicatie bij aankoop van voedsel. De centrale vraag is ‘welke communicatiemiddelen- en content motiveren consumenten om de True Price van voedsel te betalen en om duurzamere koopbeslissingen te nemen?’