Crew resource management (CRM) training for flight crews is widespread and has been credited with improving aviation safety. As other industries have adopted CRM, they have interpreted CRM in different ways. We sought to understand how industries have adopted CRM, regarding its conceptualisation and evaluation. For this, we conducted a systematic review of CRM studies in theMaritime, Nuclear Power, Oil and Gas, and Air Traffic Control industries. We searched three electronic databases (Web of Science, Science Direct, Scopus) and CRM reviews for papers. We analysed these papers on their goals, scope, levers of change, and evaluation. To synthesise, we compared the analysis results across industries. We found that most CRM programs have the broad goals of improving safety and efficiency. However, there are differences in the scope and levers of change between programs, both within and between industries. Most evaluative studies suffer from methodological weaknesses, and the evaluation does not align with how studies conceptualise CRM. These results challenge the assumption that there is a clear link between CRM training and enhanced safety in the analysed industries. Future CRM research needs to provide a clear conceptualisation—how CRM is expected to improve safety—and select evaluation measures consistent with this.
DOCUMENT
Supply Chain Risico Management (SCRM) gaat om het identificeren, beoordelen, reageren op en monitoren van supply chain risico’s om de continuïteit en winstgevendheid van bedrijven te bewaken. De huidige coronacrisis legt vele verschillende supply chain risico’s bloot, zowel aan de aanvoerkant, intern binnen bedrijven als aan de vraagkant. Het doel van dit project is om specifiek op het mkb toegesneden SCRM strategieën in kaart te brengen, niet alleen in de directe nasleep van de coronacrisis maar ook op de lange termijn. Het mkb heeft te maken met uiteenlopende risico’s, maar tegelijkertijd met beperkte kennis en budget om in risicomanagement te investeren. Dit mondt uit in de volgende praktijkvraag: Hoe kan het mkb reageren op supply chain risico’s op korte en lange termijn, en zicht krijgen op de kosten en baten van SCRM-strategieën? Risicomanagementmodellen in de SCRM-literatuur sluiten slecht aan op de praktijk, en met name voor mkb’ers. Wij spelen hierop in door in het project met behulp van empirisch onderzoek te werken aan toegankelijke tools en adviezen voor het mkb. De hoofdvraag in het onderzoek luidt als volgt: Hoe kan het mkb de identificatie, analyse, reactie op en monitoring van supply chain risico’s verbeteren om continuïteit en groei te stimuleren? De belangrijkste onderzoeksmethoden zijn case studies, focusgroepen en een survey. Met case studies wordt de diepte in gegaan en worden detailschetsen van SCRM-processen gegeven, terwijl de survey breder is, waarmee een groter aantal bedrijven wordt bereikt. Doorwerking richting beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek wordt beoogd met een breed scala aan valorisatieactiviteiten. Zo worden bedrijfsspecifieke SCRM-modellen voor deelnemend mkb gemaakt en daarnaast generieke SCRM-checklists en masterclasses. Qua onderwijs worden er vele studenten betrokken in met name de case studies, en worden vakken ontwikkeld/vernieuwd met opgedane kennis. Qua onderzoek mikken wij op congrespapers en een wetenschappelijk artikel.