When corporate social responsibility (CSR) as a sensemaking process is assessed from a corporate governance perspective, this implies that stakeholders do not only influence companies by promoting and enforcing regulations and other corporate guidelines. They also influence companies by promoting regulation on influence pathways, by demanding that companies develop formal mechanisms that allow companies and stakeholders to discuss and in some cases agree on changes to principles and policies. This perspective suggests that regulation is an outcome of power relations and is, as such, a reflection of certain mental models. As such, mental models reveal the political bias in corporate governance perspectives. For this reason, CSR research needs to be clear about the underlying assumptions about corporate governance, and corporate governance research needs to disclose which mental models of CSR influence the outcomes. Taking a governance perspective on the development of mental models of CSR helps to understand the interaction between CSR and processes of sensemaking at the institutional, organizational and individual levels.
DOCUMENT
This paper develops propositions on the added value of normatively-based, employee-oriented corporate social responsibility, specifically on the issue whether an individual owner-manager can add value within a foreign subsidiary by means of normatively-based, employee-oriented CSR. We suggest that this emerging research area sheds light on managerial discretion within a foreign environment and on the question if globalisation of business, based on economic rationality, inevitably leads to a race to the bottom or that normative resources - the view of owner-managers on the role of employees within their company - add value as well.Based on five case studies, this study develops propositions about the impact of international employee oriented CSR policies on mutual value creation within multinational SMEs. We detect conditions under which employee-oriented CSR adds value, what the influence is of the host country institutional environment and suggest differences across sectors and investment motives. The results suggest that not only motives but also the skills of the owner/manager as an institutional entrepreneur are critical in dealing with institutional variance.Conference paper bij het: 1st Interdisciplinary Conference on Stakeholders, Resources and Value Creation, Barcelona, 7-8 juni 2011
DOCUMENT
This chapter calls for greater scholarly attention to business association initiatives in international corporate social responsibility (CSR) governance. Economic globalization has led to the proliferation of private governance initiatives created to address social and environmental issues. Most existing scholarship has focused on those created by multi-stakeholder initiatives (MSIs), an organizational form of CSR coalition driven by NGOs. Yet growing empirical evidence suggests that in most global industries, CSR initiatives created by a different type of coalition, led and composed exclusively by businesses, appears to dwarf MSIs in scale, scope, and influence. More research is needed to examine these overlooked goliaths, particularly their antecedents, organizational and governance forms, and effects on global CSR outcomes. Management and international business scholars are particularly well positioned to contribute new insights on this important phenomenon.
DOCUMENT
CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Via deze nieuwe wet- en regelgeving moeten bedrijven duurzaamheidsgegevens opnemen in hun jaarverslag onder andere vanuit de keten. Accountants dienen deze vervolgens te voorzien van een accountantsverklaring. Vanuit de bloembollen- en knollensector (in opdracht van de stichting Sustainable Suppliers; vertegenwoordigt 80% sector voor de droogverkoop) is er een CSRD-consortium opgericht met kernteamleden uit de keten. Royal Anthos (de brancheorganisatie voor de handel bloembollen en knollen) heeft de lead om met het consortium de toepassing van de CSRD te onderzoeken. Verwacht wordt dat een beperkt aantal bedrijven en afnemers van handelsbedrijven (vaak retailers) rapportageplichtig zullen zijn en de nodige duurzaamheidsinformatie zullen opvragen uit de keten. Tijdens de eerste CSRD-exploratie sessies kwamen vragen naar voren zoals: Kunnen producenten in de keten de data leveren? Wat wordt er van ze verwacht? Deze vragen zijn zeer geschikt om in een KIEM-aanvraag te onderzoeken, met als hoofdonderzoeksvraag: “Hoe beschikbaar en geschikt is de CSRD-data binnen de bloembollen- en knollensector bij leveranciers?”, en deelvragen: a) Welke eisen stellen afnemers aan producenten? b) In hoeverre voldoen de producenten aan de eisen? c) Hoe kunnen producenten voldoen aan deze nieuwe informatievraag? d) Welke inspanningen zijn nodig om ontbrekende data te verkrijgen? e) Welke rol hee^ bestaande certificering in de informatiebehoefte? De beoogde projectresultaten zijn: o Website CSRD Q&A bollensector: o Welke CSRD-informatie is voorhanden en wat niet (de GAP)? o Mogelijke acties om de GAP te verkleinen (laaghangend fruit) o Masterclass praktisch omgaan met CSRD (wordt omgezet naar een webinar) o Ontwikkelen van een vaktechnische publicatie en of wetenschappelijke publicatie Het KIEM-project wordt geleid en uitgevoerd door het Yuverta practoraat Circulaire Agribusiness waarin wordt samengewerkt met het Hogeschool Arnhem Nijmegen lectoraat Futureproof Control (gespecialiseerd op CSRD en reporting).
The project is a field study for several diverse hotel chains, including individual properties operated under the Marriott brand, Postillion Hotels. Each brand has unique values, missions, and visions. Therefore, this integration will lead to the development of company-specific sustainability strategies and processes. The study will use the model of levers of control to provide such tailor-made solutions and determine if a generic approach can be developed to match a corporate sustainability strategy with a corporate strategy and develop a supporting management control system for operationalizing the sustainability strategy. Research question: How can a hotel brand formulate and implement a sustainability strategy with a supporting management control system that not only complies with the new CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) legislation but also emphasizes the creation of substantial value in financial and ESG (Environmental, Social, and Governance) aspects, based on double materiality, in line with the organization's corporate values and beliefs? Objective The aim is to develop a validated method, including tools, that hotels can use to create a sustainability strategy in line with the CSRD guidelines. This strategy should create value for the organization, the environment, and society, while aligning with the hotel's values and beliefs. Merely being compliant with the CSRD is not enough for hotels. Instead, they should view the implementation of the CSRD as an opportunity to stand out in terms of sustainability. By creating value in areas such as environment, safety, and governance, or through the six capitals (financial, manufactured, intellectual, human, social and relationship, and natural) that align with the UN-SDGs, and explicitly taking both an inside-out and an outside in perspective (double materiality), hotels can significantly enhance their sustainability reputation.
Mkb-bedrijven in de maakindustrie vragen steeds meer om de-assemblage oplossingen, voor het uit elkaar halen van producten als deze End-of-Life zijn. De wens van bedrijven om ‘het goede’ te doen voor mens en klimaat, speelt een rol, maar duurzaamheid wordt natuurlijk ook steeds meer afgedwongen door CSRD, CSDDD, ESPR en andere regelgeving. Gezien de tekorten op de arbeidsmarkt zal dit (deels) geautomatiseerd en m.b.v. digitalisering aangepakt moeten worden. Veel bestaande producten zijn ontwikkeld zonder aandacht te besteden aan de-assemblage (ook wel demanufacturing). Werkvoorbereiding voor demanufacturing is nog niet geprofessionaliseerd. ‘Disassemblability’ ofwel de mate waarin een product gemakkelijk uit elkaar gehaald kan worden is een belangrijke variabele (Turkbay Romano et al., 2024). Kennis hierover, die wel door praktijkervaring aanwezig is, is niet geparametriseerd of gekoppeld aan specifieke producteigenschappen, waardoor elk demanufacturing plan ‘to-order’ gemaakt moet worden. Ook triage (Moeten we dit doen? Hoe gaan we het doen?) bij intake van productseries of individuele producten is belangrijk, maar criteria om te bepalen of hergebruik op product, component of materiaalniveau de moeite waard is ontbreken vaak. De stakeholders van dit project zien de noodzaak om stappen te zetten richting het vormgeven van de ‘demanufacturing guide’ in een productpaspoort, en het slim vullen hiervan, zodat ze benodigde de-assemblage handelingen en tools ‘smart’ kunnen bepalen, op basis van de -nu vaak beperkte- beschikbare productinformatie. Het doel van het project is dan ook te komen tot een gestandaardiseerde beschrijving voor de-assemblage, op basis van o.a. het fysieke product zelf, als onderdeel van een digitaal productpaspoort. Zo’n aanpak draagt bij aan hogere productiviteit, maar ook aan het beter voorspellen van de-assemblage kosten en daarmee het selecteren van producten met een interessante circulaire business case.