Frits van Oostrom betoogde op de Dag van het Literatuuronderwijs dat de canon bestaat uit vensters. Door het venster Annie M.G. Schmidt te openen, krijg je een kijk op de opkomst van protestbewegingen. Er is echter meer achter het venster Schmidt, want NederLand kent nog een belangrijke protestdichter: Hieronymus van Alphen. In dit artikel zet ik uiteen hoe de gedichten van Schmidt en Van Alphen in drie lessen behandeld kunnen worden in de onderbouw havo/vwo.
Geschiedenis en geschiedenisonderwijs staan in het middelpunt van de belangstelling. Over de wijze waarop het onderwijs didactisch zou moeten worden vormgegeven publiceerde het Instituut voor Geschiedenisdidactiek (IVGD) in december 2004 een nieuw handboek. Bij de presentatie van dat boek vond een colloquium plaats over geschiedenisonderwijs en de rol van ‘de canon’ daarin. Het woord werd onder andere gevoerd door Wijnand Mijnhardt, hoogleraar Cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht, Maria Grever, hoogleraar Theorie en methoden van de maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam, en Arie Wilschut, een van de auteurs van het nieuwe handboek. Hun bijdragen zijn in deze publicatie gebundeld. Een centraal thema in de bijdragen is het onderscheid tussen een ‘canon’ als nationaal opvoedend en vormend richtsnoer, en een chronologisch referentiekader dat de leerbaarheid van het vak verhoogt. De leerbaarheid van geschiedenis staat centraal in de geschiedenisdidactiek. Het bereiken van allerlei vaak hooggestemde doelen die aan geschiedenis worden toegekend is immers afhankelijk van de vraag of en zo ja hoe het vak geleerd kan worden.
De theatervoorstelling Gevaarlijke Namen - Srebrenica 25 jaar roept veel emoties bij bezoekers op, zoals schaamte en boosheid over de Nederlandse rol in dezen. De bezoekers hebben behoefte om ‘iets te doen’, maar ze zijn handelingsverlegen. Dit onderzoek richt zich op het vervolg en handelingsalternatieven gekoppeld aan de voorstelling.Doel Het doel van dit onderzoek is het versterken en verbinden van de community van betrokkenen bij Srebrenica. Via dialoog en kennisontwikkeling over genocide wordt naar een passende vorm van doorwerking gezocht. Daarmee dragen we bij aan het verminderen van polarisatie en bevorderen van democratisering in de samenleving. Resultaten Ontwerpen van ‘tools’ ter bevordering van bewustwording over de mechanismen van genocide. Mogelijke vormen van resultaten: educatief materiaal en een tentoonstelling. Looptijd 25 oktober 2022 - 31 december 2024 Aanpak Een participatief actieonderzoek en Arts based Research met een expertgroep, bestaande uit leraren, leerlingen, veteranen, ervaringsdeskundigen, academici, politici en activisten. Impact voor het onderwijs Hoewel Srebrenica opgenomen is in de canon van de Nederlandse geschiedenis, worstelen veel sociale professionals, leraren en docenten met de vraag hoe zij Srebrenica een plek kunnen geven in het onderwijs. De voorstelling en thematiek krijgt bovendien relevantie door de actuele gebeurtenissen in Oekraïne. Ook in deze contexten komen vragen op als kijken we toe, grijpen we in en wat kan ik doen als burger? Cofinanciering Het onderzoek wordt medegefinancierd door Vfonds. Media Een stuk over de genocide in de Bosnische enclave Srebrenica. Met een unieke opzet: zij aan zij op het podium staan een ex-militair die aan de vredesmissie mee deed en een overlevende van de genocide.