Dit Tech-Info-blad is tot stand gekomen binnen het kader van het kennisoverdrachtproject "Fabricage van producten met geavanceerde productiemiddelen voor het omvormen en verbinden - FPGP". In dit kader zijn ook de volgende publicaties uitgegeven: TI.07.37 - "Laserlassen van complexe producten" en TI.07.38 - "Geautomatiseerd buigen". Uitgebreide informatie betreffende het laserlassen is tevens te vinden op de websites www.dunneplaat-online.nl en www.verbinden-online.nl, waarop tevens de volgende relevante Tech-Info-bladen vrij gedownload kunnen worden: TI.99.08 - "Laserlassen van beklede plaat", TI.00.11 - "Oppervlaktebehandelingen met de laser (cladden, legeren en dispergeren)", TI.00.12 - "Laser- en waterstraalsnijden van gelamineerde en beklede plaat", TI.07.34 - "Laserlassen vs. conventionele lastechnieken", TI.07.35 - "Omvormen", IOP 7.2 - "Lasertransformatieharden", alsmede de praktijkaanbeveling PA.02.13 - "Oppervlaktebewerkingen met hoogvermogen lasers".
This study presents a detailed buckling analysis of laminated composites reinforced by multi-walled carbon nanotube (MWCNT) inclusions using a multiscale computational framework. It combines multiple analytical and computational techniques to assess the performance of these composites under varying hygro-thermo-mechanical conditions. The model incorporates nanoscopic MWCNT characteristics, estimates orthotropic constants, and investigates the impact of various factors on the critical buckling load of MWCNT-based laminates. Comparison with existing data validates our approach, marking the first usage of the multiscale finite element method for predicting the buckling behaviour of MWCNT-reinforced laminates. This research offers valuable design insights for various industries including aerospace and automotive.
Het boekje ‘Thermoharders: kort & bondig’ van het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie beschrijft de onderzoeksresultaten van het project Materialen in Ontwerp 1, deelproject Thermoharder. Het boekje is geschreven om meer informatie te geven over thermoharders. Het produceren van thermoharder producten is een arbeidsintensief proces. Daarom wordt het steeds lastiger om te kunnen concurreren met thermoplasten. De thermoharderindustrie richt zich steeds meer op niche markten. Hier kunnen de specifieke eigenschappen van thermoharders goed benut worden. Helaas is kennis over thermoharders geen algemeen goed meer. Vaak weet men te vertellen dat de thermoharders over het algemeen beter tegen hitte kunnen dan thermoplasten, maar daar houdt het vaak op. Door het gebrek aan kennis over thermoharders wordt het materiaal vaak niet als productmateriaal in overwegingen meegenomen, terwijl het materiaal uitstekend aansluit bij sommige specificaties van nichemarktproducten. Om deze kans te benutten, geeft dit boekje een uiteenzetting van typische materiaaleigenschappen, thermoharders in composieten, verschillende productietechnieken en verschillende toepassingen.
MULTIFILE
Paper sludge contains papermaking mineral additives and fibers, which could be reused or recycled, thus enhancing the circularity. One of the promising technologies is the fast pyrolysis of paper sludge, which is capable of recovering > 99 wt.% of the fine minerals in the paper sludge and also affording a bio-liquid. The fine minerals (e.g., ‘circular’ CaCO3) can be reused as filler in consumer products thereby reducing the required primary resources. However, the bio-liquid has a lower quality compared to fossil fuels, and only a limited application, e.g., for heat generation, has been applied. This could be significantly improved by catalytic upgrading of the fast pyrolysis vapor, known as an ex-situ catalytic pyrolysis approach. We have recently found that a high-quality bio-oil (mainly ‘bio-based’ paraffins and low-molecular-weight aromatics, carbon yield of 21%, and HHV of 41.1 MJ kg-1) was produced (Chem. Eng. J., 420 (2021), 129714). Nevertheless, catalyst deactivation occurred after a few hours’ of reaction. As such, catalyst stability and regenerability are of research interest and also of high relevance for industrial implementation. This project aims to study the potential of the add-on catalytic upgrading step to the industrial fast pyrolysis of paper sludge process. One important performance metric for sustainable catalysis in the industry is the level of catalyst consumption (kgcat tprod-1) for catalytic pyrolysis of paper sludge. Another important research topic is to establish the correlation between yield and selectivity of the bio-chemicals and the catalyst characteristics. For this, different types of catalysts (e.g., FCC-type E-Cat) will be tested and several reaction-regeneration cycles will be performed. These studies will determine under which conditions catalytic fast pyrolysis of paper sludge is technically and economically viable.
Lichtgewicht voertuigen voor stadsdistributie bestaan voor een belangrijk deel uit vezelversterkte kunststoffen zoals carbon fiber reinforced polymers. De productie hiervan is tijdrovend en recycling is maar beperkt mogelijk. Het realiseren van zero-emissie stadsvervoer in 2025 wordt met de bestaande technologie duur en niet circulair. ModuBase beoogt een nieuw recyclebaar polymeer in combinatie met een Added Manufacturing platform (3D Printen) te ontwikkelen. Hiermee wordt het mogelijk om volledig recyclebare kunststoffen 3D te printen dichtbij de montage van de voertuigen. Supply chains worden zo korter, gebruikers en ontwerpers krijgen meer ontwerpvrijheid en de grondstof is (oneindig) recyclebaar. Dit consortium maakt gebruik van een nieuw ontwikkeld thermoplastisch polymeer en gaat dit voor het eerst toepassen in 3D printing. Hiervoor is een consortium voorzien met de materiaalexpertise (DSM), 3D Printexpertise (CEAD) en werktuigbouwkundige ontwikkelexpertise (Fontys). De materialen worden uitvoerig bestudeerd voor automotive toepassingen, ontwerpregels worden opgesteld en eerste werkstukken worden geprint. Materiaaleigenschappen en recyclebaarheid na het printen worden in testopstellingen ge-evalueerd. Resultaat is een proof of concept van een vezelversterkt 3D print platform. Het betrokken industriële (automotive) cluster van Brainport wordt geïnteresseerd om met de nieuw ontwikkelde 3D printkennis prototypes voor Light Electric Vehicles onderdelen te gaan ontwikkelen en onderzoeken.