Casemanagement is een methode waarbij voor en met de hulpvrager of met vertegenwoordigers uit diens sociale netwerk een op de individuele hulpvrager toegesneden pakket van verschillende soorten zorg, hulp en diensten samengesteld wordt. De casemanagementmethodiek kan worden ingezet voor jongeren, volwassenen, ouderen en mensen met een handicap. De auteur gaat eerst in op de theorie van casemanagement. Vervolgens besteedt hij aandacht aan het belang van sociale netwerken voor de client. Ook gaat hij uitgebreid in op vaardgheden die een casemanager volgens het gewenste profiel moet beheersen: methodisch werken met de client, gespreks- en vergadertechnieken en schriftelijke vaardigheden.
DOCUMENT
Casemanagement is een methode waarbij voor en met de hulpvrager of met vertegenwoordigers uit diens sociale netwerk een op de individuele hulpvrager toegesneden pakket van verschillende soorten zorg, hulp en diensten samengesteld wordt. De casemanagementmethodiek kan worden ingezet voor jongeren, volwassenen, ouderen en mensen met een handicap. De auteur gaat allereerst in op de theorie van casemanagement. Vervolgens besteedt hij aandacht aan het belang van sociale netwerken voor de client. Ook gaat hij uitgebreid in op vaardigheden die een casemanager volgens het gewenste profiel moet beheersen: methodisch werken met de client, gespreks- en vergadertechnieken en schriftelijke vaardigheden.
DOCUMENT
Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een beleidsmatige en financieel haalbare interventie gericht op het vergroten de integrale samenwerking tussen gemeentelijke professionals zodat de maatschappelijke participatie van Zwolse jongeren tussen 16 en 27 jaar vergroot. De fasen van het Precede-Proceed-model werden gevolgd voor de drie deelonderzoeken interventieontwerp, disseminatiestrategie en businesscase. Data werden verzameld door literatuuronderzoek, deskresearch en veldonderzoek. De interventie van een integraal jongerenteam leidt tot betere vindbaarheid van ondersteuning en tijdigere ondersteuning. Jongeren hebben één casemanager en één toekomstplan gebaseerd op de wens en de mogelijkheden van de jongere. Professionals werken nauwer samen, door casuïstiekbespreking, kennisdeling en gezamenlijke besluitvorming, waardoor de integrale samenwerking versterkt. Professionals zijn gebaat bij formulering van een gemeenschappelijke norm voor integrale samenwerking. Het delen van inzichten met onderwijsinstellingen kan bijdragen aan ontwikkeling van beter passende onderwijsvormen om schooluitval te voorkomen. De interventie biedt een proactieve aanpak voor jongeren die door de coronacrisis geraakt worden. De interventie versterkt integrale samenwerking tussen gemeentelijke professionals door onderlinge kennisdeling en gezamenlijke besluitvorming, waardoor ondersteuning aan jongeren efficiënter en effectiever wordt. De interventie sluit aan bij het beleid, is financieel haalbaar en leidt naar verwachting tot toename van de maatschappelijke participatie onder jongeren
DOCUMENT
The ENWHP project and campaign Promoting Healthy Work for Employees with Chronic Illness (PH Work) should contribute towards the implementation of effective workplace health practices within corporate policies of enterprises in Europe. More specific the project should stimulate activities and policies in companies for: -retaining and encouraging return to work (RTW) of chronically ill employees. -preventing employees of moving into disability or early retirement. To contribute to an improvement of social and economic outcomes, like better quality of life and functioning, reduced costs because of lower absence rate, etc. PH Work campaign will look into current good practices, as to motivate and stimulate employers and employees on the promotion of healthy work for all. Running time of ENWHP PH Work project is from April 2011 till February 2013
DOCUMENT
In Nederland staat het traditionele aanbod aan hulpverlening, dienstverlening en maatschappelijke ondersteuning onder druk. Onder invloed van maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen in Nederland lijken de hulpverlenings-, welzijns- en zorginstellingen steeds meer naar elkaar toe te groeien. Er ontstaan samenwerkingsverbanden waarin elke participant vanuit eigen verantwoordelijkheid en deskundigheid zijn eigen bijdrage levert. Dergelijke samenwerkingsverbanden worden “ketens” genoemd. Om het ontstaan van deze ketens goed te kunnen begrijpen worden in dit artikel eerst de belangrijkste maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen beschreven, die van invloed zijn op de praktijk van hulpverlening, dienstverlening en maatschappelijke ondersteuning in Nederland. Vervolgens worden verschillende manieren van multiprofessionele samenwerking in Nederland op het gebied zorg, hulp- en dienstverlening met elkaar vergeleken. Tenslotte wordt de ketenbenadering geïllustreerd met een good-practice-voorbeeld: de ketenbenadering van voetbalvandalisme bij SportClub Cambuur te Leeuwarden. Het artikel wordt besloten met enkele kritische kanttekeningen.
DOCUMENT
The concept of a working alliance is rooted in psychotherapy and has been studied extensively in that field. Much less research has been conducted into working alliances between chronic psychiatric patients and their case managers. The aim of this review was to identify what is known about the working alliance between chronic psychiatric patients and their case managers. An extensive survey of the literature produced 14 articles for this review. The results of studies conducted show that a good working alliance has positive effects on the functioning of patients, and that the quality of the alliance depends on both patient characteristics and the behaviour of the case managers. The results also indicate that the working alliance is largely determined in the first 3 months of the contact. Further research into the development of working alliances is necessary.
MULTIFILE
Uit de inleiding: "Ziekenhuiszorg wordt steeds duurder en complexer. Ziekenhuis Rivierenland uit Tiel wilde daarom meer procesgericht werken, en zo de efficiency en het kwaliteitsniveau verhogen. Het ziekenhuis vroeg het lectoraat Procesinnovatie en Informatiesystemen van Kenniscentrum Innovatie & Business (Hogeschool Utrecht) om mee te denken. Het lectoraat en ziekenhuis ontwikkelden daarop gezamenlijk een procesmodel voor de zorg; alle zorgprocessen binnen het ziekenhuis zijn daarin onder te brengen."
DOCUMENT
During the past decades deinstitutionalisation policies have led to a transition from inpatient towards community mental health care. Many European countries implement Assertive Community Treatment (ACT) as an alternative for inpatient care for “difficult to reach” children and adolescents with severe mental illness. ACT is a well-organized low-threshold treatment modality; patients are actively approached in their own environment, and efforts are undertaken to strengthen the patient’s motivation for treatment. The assumption is that ACT may help to avoid psychiatric hospital admissions, enhance cost-effectiveness, stimulate social participation and support, and reduce stigma. ACT has been extensively investigated in adults with severe mental illness and various reviews support its effectiveness in this patient group. However, to date there is no review available regarding the effectiveness of youth-ACT. It is unknown whether youth-ACT is as effective as it is in adults. This review aims to assess the effects of youth-ACT on severity of psychiatric symptoms, general functioning, and psychiatric hospital admissions.
DOCUMENT
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Er verandert veel in het welzijnswerk. Dit heeft gevolgen voor de sociaal werkers en de wijkbewoners die zij ondersteunen. Ondernemen in Welzijn laat zien welke veranderingen er gaande zijn, wat de gevolgen daarvan zijn en welke rol ondernemender gedrag en ondernemerschap daarbij kunnen spelen. Het brengt de ontwikkelingen in kaart als gevolg van de nieuwe kaders voor het werk (Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl) en de bezuinigingen. Met uitgebreid casusmateriaal wordt deze andere aanpak tot op het niveau van de dagelijkse praktijk uitgewerkt. Ondernemen in Welzijn is daarmee geschikt voor studenten sociaal werk, welzijnswerkers in de praktijk en belangstellenden, bijvoorbeeld beleidsmedewerkers, die geïnformeerd willen worden over de gehele sector. Voor leidinggevenden en hrm-ers maakt Ondernemen in Welzijn inzichtelijk dat intern ondernemend werken ook een organisatieverandering vergt. Een individuele welzijnswerker kan wel ondernemend willen werken, maar bij blokkades door de organisatie, bijvoorbeeld een egalitaire teamcultuur, top-down management of te strakke procedures, lukt dit niet. Een omslag in de aanpak van het werk is echter hard nodig. Versterkte inzet van HRM-instrumenten en een andere stijl van leidinggeven zijn onontbeerlijk.
LINK