Het is bekend dat de houding en opvattingen van de leraar een essentiële rol spelen in hoe zij diversiteit waarderen en ernaar handelen. Bijvoorbeeld de opvatting over de functie van het onderwijs: gaat het vooral om de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, of meer om de ontwikkeling tot een verantwoordelijke, sociale burger? Verschillende opvattingen leiden tot verschillend handelen. Ook de verwachtingen die leraren hebben van hun leerlingen spelen een essentiële rol. Uit eerder onderzoek door Van den Bergh en collega’s blijkt bijvoorbeeld dat een negatievere houding van leraren ten opzichte van mensen met een migratieachtergrond samenhangt met lagere verwachtingen van leerlingen met een migratieachtergrond in hun klas. In de klassen van deze leraren was het verschil in cijfers voor schrijfopdrachten en Cito-toetsen van leerlingen met en zonder een migratieachtergrond ook beduidend groter dan in klassen van leraren zonder negatieve houding. Dit komt doordat leerlingen het merken als een leraar lage verwachtingen heeft, met name aan het non-verbale gedrag. Dit heeft invloed op de motivatie en het zelfbeeld van de leerling en daardoor ook op diens prestaties. Professionele ontwikkeling op dit gebied vraagt met name om bewustwording van de eigen houding, opvattingen en verwachtingen. Het is belangrijk dat leraren reflecteren op hun opvattingen, de wijze waarop zij hun verwachtingen over leerlingen vormen en hun handelen naar verschillende leerlingen. Dit vraagt om een open en reflectief onderzoekende houding.
http://dx.doi.org/10.14261/postit/2B827A9F-E9C0-4A75-B45C19B59DD1E5AAIn 2015 and 2016, Saxion University of Applied Sciences organized the 2nd and 3rd edition of the Regional Innovation and Entrepreneurship Conference (RIEC).The term entrepreneurialism doesn’t exist. In this paper it is coined to distinguish entrepreneurship from entrepreneurial behaviour by employees. In an serious gaming experiment among Physical Therapy students, we tried to design a learning intervention to advance entrepreneurial behaviour in a non-business setting.
MULTIFILE
The current study investigates the effects of the school lockdowns during school years 2019–2020 and 2020–2021 on the achievement scores of primary school students during the COVID-19 pandemic. We analyzed scores for spelling, reading fluency (i.e., decoding speed), reading comprehension, and mathematics from standardized student tracking systems for 5125 students from 26 primary schools in the urban region of The Hague, the Netherlands. Results showed that students in grades 1 through 3 had significant learning delays after the first lockdown. However, results after the second lockdown showed that most students were able to catch up, compared to students from corresponding grades of cohorts before COVID-19. The magnitude of these positive effects was mostly close to the negative effect of the first lockdown. Apparently, during the second lockdown, schools seemed better prepared and able to deliver more effective home schooling and online instruction. The hypothesis that students’ learning from a low SES home environment will suffer most from the school lockdowns could only partly be confirmed. SES effects at the individual level tended to be mitigated by negative effects of SES at the school level, making SES-related differences between schools less profound. The findings of this study offer a broader perspective to evaluate the effects of long-term school closures. Implications for educational practice and issues of inequality between students are discussed.
Lectorenplatform Sport en Bewegen Er zijn mooie stappen gezet in de eerste fase van het lectorenplatform Sport en Bewegen. Hierbij fungeerde het platform als een pilotproject voor de platformregeling van regie-orgaan SIA. In de eerste fase is het ons gelukt om onderling te verbinden en elkaar beter te leren kennen. Met de platformregeling II willen wij meer maatschappelijke impact genereren. Dit willen wij doen door in te zetten op drie kerndoelen; positioneren om te programmeren en te valoriseren. Meer concreet willen we in de komende twee jaar we de volgende drie ambities realiseren: (i) Versterking van de positie van het HBO sport- en beweegonderzoek (positioneren); (ii) Versterken van inhoudelijke samenwerking en voorbereiden van een gemeenschappelijke onderzoeksaanvraag (programmeren); (iii) De kennisdeling en implementatie van onderzoeksresultaten (valoriseren). Het lectorenplatform Sport en Bewegen kent een open karakter. De kern van het lectorenplatform wordt gevormd door lectoren die werkzaam zijn bij de acht sporthogescholen die Nederland kent (verenigd in het HSO (Hogescholen Sport Overleg)). Binnen deze acht hogescholen worden bachelor en HBO masterprogramma’s aangeboden gericht op sport en bewegen. Het lectorenplatform Sport en Bewegen sluit sterk aan bij twee van de tien thema’s zoals geformuleerd in de “Strategische onderzoeksagenda HBO” te weten: 1) gezondheid: zorg en vitaliteit en 2) onderwijs en talentontwikkeling. Daarnaast bestaat er binnen het veld Sport en Bewegen ook een Nederlandse Kennisagenda Sport en Bewegen (2016) en een NWA route Sport en Bewegen. Duurzame samenwerking, ook na afloop van een eventuele subsidie, vinden we enerzijds op inhoudelijk niveau door in te zetten op een gezamenlijk onderzoeksprogramma (wellicht Sprong) en anderzijds op strategisch niveau, door een structurele samenwerking te realiseren met het Topteam Sport en Kenniscentrum Sport.
Point-of-Care devices are broadly viewed as an important contribution to reduce the costs in our healthcare system. Cheap, quick, and reliable testing close to the point of need, can help early detection and thus reduce treatment costs, while improving the quality of life. An important challenge in the realization is the development of the individual cartridges that should be produced in large quantities at low costs. Especially for applications where high sensitivity is required, these cartrgidges will typically have a complex design. In this project we want to develop a manufacturing strategy for large scale production of cartridges based on photonic sensing chips, currently the most sensitive sensors available. A typical sensor cartridge with photonic sensors would comprise the sensor chip, an interface with active components (light source and detectors), the bio-active layer that captures the biomarkers to be detected and a protective package. In addition, there is the choice to integrate the active components in the package (making the interface an electrical one) or placing them in the read-out unit (making the interface an optical one). Finally, testing of the sensor cartridges should also be part of the process. A suitable manufacturing strategy would offer the lowest total-cost-of-ownership (TCO) of the production and use of the cartrdiges. Important in the considereations is that steps can be carried out at the wafer level, at the die level, and at the cartridge level. Because choices for a specific solution will strongly influence the possibilities for other steps, the development of a producitons strategy is far from straightforward. In this project we want to study the possibilities of the individual processes at the three levels mentioned (wafer, die, and cartridge), and in parallel develop a theoretical framework for finding the best strategy in this type of complex production processes.