© 2025 SURF
Data has been collected since mankind, but in the recent years the technical innovations enable us to collect exponentially growing amounts of data through the use of sensors, smart devices and other sources. In her lecture Nanda will explore the role of Big Data in urban environments. She will give an introduction to the world of Big Data and Smart Cities, and an assessment of the role that data analytics plays in the current state of the digital transformation in our cities. Examples are given in the field of energy and mobility.
Deze agenda is een strategisch kader voor human capitalontwikkelingen in de creatieve industrie in de Metropoolregio Amsterdam voor de komende vier jaar (2012-2016). De agenda bestrijkt de gehele breedte van de creatieve industrie en richt zich op een interdisciplinaire aanpak en op het stimuleren van een onderzoekende en ondernemende cultuur in het onderwijs. Leidende thema’s zijn: • onderwijs over ondernemerschap;; • vraag en aanbod op elkaar afstemmen;; • alumni & permanente educatie;; • internationalisering. De Creatieve Industrie is de belangrijkste top sector voor de Metropoolregio Amsterdam (CBS monitor topsectoren 2012). Voor de beschrijving van de Creatieve Industrie in de Metropoolregio is een benadering vanuit drie clusters aangehouden: Kunsten & Cultureel Erfgoed, Media & Entertainment, Creatieve Zakelijke Diensten (reclame, mode vormgeving, architectuur). Het Kernteam Creatieve Industrie MRA wil een belangrijke bijdrage leveren aan de Europese en landelijke ambitie om Nederland in 2020 de meest creatieve economie van Europa te laten zijn. Dit vraagt om continue innovatie, slimme en creatieve oplossingen. Daarvoor is slim, creatief, jong (top)talent onmisbaar. Bij deze ambitie hoort een naadloze verbinding en samenwerking tussen bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen. Het concurrerende klimaat, dynamiek en tempo in de sector vragen om snelle toepassing van nieuwe kennis en technologie en om een voortdurende instroom van nieuw (internationaal) creatief (top)talent en permanente bijscholing. Naast een economische waarde heeft de creatieve sector ook een maatschappelijk toegevoegde waarde. Met name de subsector Kunsten & Cultureel Erfgoed bevordert, met een vaak cross-sectorele aanpak, participatie en cohesie van diverse groepen in de samenleving. De toegevoegde waarde van de creatieve industrie wordt door andere sectoren nog onvoldoende op waarde geschat en benut. Voor professionals en aankomend talent is het cruciaal dat zij de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen om de meerwaarde en identiteit van de creatieve industrie over het voetlicht te brengen. De ondertekenaars van deze HCA hebben de intentie de ingezette samenwerking nog concreter vorm te geven. Het Centre of Expertise, Centrum voor Innovatief Vakmanschap en de Amsterdam Campus zijn hierbij dé vehikels om concrete afspraken en projecten tussen de drie partijen uit de gouden driehoek te realiseren. Prioriteit hierbij is de vraagarticulatie vanuit het bedrijfsleven verder aan te scherpen, afspraken hierover tussen partijen zijn reeds gemaakt. AIM wordt gevraagd twee per jaar een bijeenkomst te organiseren om concrete acties met elkaar te benoemen. Deze HCA, met bijbehorende ambitie en invulling, zal dan ook jaarlijks door het Kernteam geëvalueerd en zo nodig bijgesteld worden. Hierbij blijft afstemming met de MRA –agenda’s: HCA ICT en HCA Toerisme en Congressen gewenst.
The cloud has become an essential part of our daily lives. We use it to store our documents (Dropbox), to stream our music and films (Spotify and Netflix) and without giving it any thought, we use it to work on documents in the cloud (Google Docs).
Offering games in the cloud is something being realised by many operations, but still there are diverse challenges in conducting this successfully. Currently it is expected that graduating game development students will have at least one published game and a chance to experience the release phase and post-production aspects of game development. This led to the inspiration for a project to create the first University cloud games channel in an effort to stop our game development history being lost due to reasons such as storage media failure, along with providing an avenue for students to experience game release, operation and community management. A study evaluated various technologies and requirements from stake-holders. The criteria created was then used to identify the best approach to undertake and implement. The results includes the selection and development of the University games channel using an asset streaming solution in partnership with Uiomik. along with the supporting processes for games to be delivered to the platform. This solution makes use of specialised offline asset compression combined with asset streaming prediction. The game requires no installation and the performance of the caching of the game required to start playing was profiled and found to perform at an average of 29 percent of the total game size for our student games, that was then compared to the results of industry games that performed on average at 4 percent.
There still remains many challenges in creating an effective and efficient cloud gaming operation able to handle the new release games of today. There are also many existing paths to creating a cloud gaming architecture. In this paper some of the different approaches, that are beyond that of just remote rendering, are analysed giving insight into the operational approach of each technology. Currently there is a growing number of initiatives in cloud game architectures that vary in significant ways. Although there are many varying technologies, with a lot of promises, the ultimate goal of a cloud game engine is something unique to what has been before. It really is about providing a modular and scalable approach but within a controllable and sandbox like environment.