We contribute to the hospitality work research agenda by reconsidering the role of outdoor adventure guides as agents of hospitality, set against a conceptual backdrop of deepening ontological insecurity in industrialized societies. We argue that the concepts of dwelling, communitas and hygge have much to offer in the delivery of outdoor hospitality in general, and in outdoor adventure tourism scenarios in particular. Although originating from the Danes and their ideas of 'cosy indoor life', the concept of hygge has recently gained global attention in the debates around creating comfortable atmospheres at home, and in fostering people's emotional well-being on holiday. Moving the concept along, we suggest the stimulation of hygge in the outdoors, along with provision of the space to dwell and the stage management of the communal effervescence of communitas as part of the crucial skill set for the outdoor guide. We opine that such conceptualization can greatly inform our understanding of both the role of the outdoor guide and of the dynamics of deliverable hospitable experience more generally.
LINK
Dit artikel onderzoekt immuniteit buiten de contouren van een menselijk lichaam en een biopolitiek kader in het plantwetenschappelijk materieel-discursief object van het superonkruid met zijn resistentie en tolerantie voor herbiciden. In plaats van categorisch aan te nemen dat alle vormen van immuniteit en immuunsystemen plaatsvinden binnen de abstracte categorie van het (menselijk) lichaam, besteedt het artikel aandacht aan de manier waarop het superonkruid als analytisch en synthetiserend brandpunt het concept van immuniteit gaat bevolken en erdoor bevolkt wordt. In het algemeen beweert de auteur dat de materiële dimensie van het superonkruid kan worden gezien als een uitbreiding van of aanvulling op noties van het individuele, autonome en begrensde menselijke lichaam, maar dat deze materiële dimensie ook zijn eigen subjectpositie kan ondermijnen. Door het concept van immuniteit los te koppelen van zijn 'oorsprong' in het menselijk lichaam, kunnen nieuwe ontologische gronden voor menselijke en niet-menselijke politieke ecologieën worden bedacht, met een andere vorm van belichaming, die noch negatief, noch bevestigend zijn.
MULTIFILE
Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma hebben een vierde whitepaper uitgebracht. In deze publicatie is de belangrijkste kennis over maatschappelijke effecten van topsportevenementen bij elkaar gebracht. Ook zijn er kennishiaten benoemd die richting geven aan vervolgonderzoek. De thema’s die worden behandeld zijn: sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Daarnaast is beschreven op welke manier topsportevenementen als hefboom (‘podium’) gebruikt kunnen worden en hoe dat tot impact en legacy kan leiden. Dit whitepaper maakt deel uit van werkpakket 4.
DOCUMENT