When conducting research in and for the creative industries, there are a wealth of different possible research approaches that can be taken - reflecting the diverse nature of the disciplines (design, arts and crafts, advertising, architecture, fashion, film, music, TV, radio performing arts, publishing and interactive software) and academic contexts (art schools, business schools and universities) involved. The result is that there are variations in the emphasis and approach taken to how students are taught to link theory with practice, and how they view and engage with the concept ʻresearchʼ. The need for understanding and awareness of a range of approaches is critical for anyone learning about and working within design, business and the creative industries today.
DOCUMENT
Making design work in the field of dementia requires interdisciplinary research. However, obstacles are likely to occur when healthcare and creative researchers work together. Analyzing the startup phase of ten interdisciplinary projects in the field of dementia, overweight and loneliness we found seven strategies to overcome these barriers: use boundary brokers, combine theory, combine research approaches, organize for collaboration, joint activities, separate activities, and use artefacts. As many dementia research projects involve exploring new products and technologies, particularly the use of artefacts might be an interesting strategy to foster the collaboration of healthcare and creative research disciplines.
DOCUMENT
Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.
DOCUMENT
Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Creative tourism is a young and dynamic field that has already spawned a wide range of topics for investigation, theoretical reflections, methodological frameworks, and empirical approaches. While creative tourism does not fit well within traditional tourism research paradigms, we are observing a growing range of disciplinary and theoretical perspectives brought to creative tourism, including many researchers from outside the tourism field, producing an interdisciplinary nexus. In this closing chapter, the editors provide an overview of the main themes for future research that have been suggested in this volume and point out potentially fruitful future research avenues within the tourism field and related to it. Accordingly, they have organized the chapter into nine thematic areas: The creative tourist, creative tourism experiences, creative supply, marketing creative tourism, the development of creative tourism experiences and destinations, assessing creative tourism development, the role of local communities in creative tourism, placemaking through creative tourism, and creative tourism networks and platforms.
LINK
Het domein Creative Business heeft vanwege diverse ontwikkelingen binnen en buiten de opleidingen besloten om te starten met een beperkt experiment, waarin ervaring kan worden opgedaan met een andere vorm van samenwerking met het werkveld in het opleiden van de professional van de toekomst, met interdisciplinair samenwerken van studenten uit de verschillende opleidingen uit het domein, en met het vormgeven aan maatwerk in de opzet waarin interdisciplinair wordt samengewerkt. Het project is onder de titel ‘Creative Growth Initiative’ gelanceerd. Studenten werkten een semester lang samen met studenten uit andere opleidingen aan een complex vraagstuk dat door een werkveldpartner werd ingebracht. De studenten uit de verschillende opleidingen verbonden daar ook een persoonlijke opdracht aan die leidde tot een bijdrage aan het groepsproduct en dat waarborgde dat elke student ook een stap zette in de ontwikkeling van een professional met specifieke kenmerken. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology werd gevraagd te adviseren bij het ontwerp en om de uitvoering en opbrengsten van het eerste prototype te evalueren.
DOCUMENT
Veel instellingen zijn bezig met research support: zij willen hun onderzoekers ondersteunen bij de toegang tot hoogwaardige ICT-infrastructuur voor het verwerken, analyseren, visualiseren, beheren en opslaan van onderzoeksdata. Elke instelling doet dat op haar eigen manier. SURF brengt in een serie in beeld hoe instellingen research support hebben georganiseerd en wat hun agenda is voor de toekomst. In deze tweede aflevering is de Hanzehogeschool Groningen aan het woord.
DOCUMENT
We De Try: Creative Methods of Storylistening and Storytelling tells the story of a research journey the author underwent in trying to gain a better understanding of diversity and inclusion in higher education. Through insights generated by the exploration of methods of storytelling and storylistening, the research problematises using stories as tools for diversity and inclusion in higher educational institutions. In order to be transformed by that which emerges (storylistening) in a manner that is non-extractive, avoids reinforcing existing power imbalances, and recognises that stories transcend time and space asks for exploring questions relating to practicing care, generosity, and honouring and catering to different needs.
DOCUMENT
The present study attempts to explore the field of creative music workshops with the elderly. A growing amount of research has been carried out into running (creative) workshops, and besides we know a lot about the elderly and ageing. The aim of this research is to gather knowledge on the merging of both subjects, creative music workshops with the elderly in the so-called ‘fourth age’. In particular, this research project has been carried out as a study of a potential professional field for musicians and music educators. For this reason the research objective is focused on the position of the workshop leader and what is needed to run creative music workshops with elderly in residential homes for the elderly successfully. We therefore aim to explore aspects connected to this practice such as entrepreneurship, musicianship and leadership.
DOCUMENT
from the article: The ever-increasing specialization of scientific research, combined with the complex challenges that health in society is facing calls for more interdisciplinary design research. However, healthcare and creative researchers come from different worlds that do not automatically align and intensive collaboration between different disciplines is often not without obstacles. We analyzed ten projects that are in the process of interdisciplinary research on solutions for living with dementia, obesity or loneliness. The question we address is: Which strategies do health and creative professionals use to work together in design research? We found that an array of strategies is used to foster collaboration as recommended in literature. However, the strategies to foster interdisciplinary collaboration in research recommended in literature do not easily fit the unpredictability of design research projects and the complexity that comes from doing research in health practice.
DOCUMENT