Dutch National Sports Organizations (NSFs) is currently experiencing financial pressures. Two indications for this are described in this paper i.e. increased competition in the sports sector and changes in subsidy division. Decreasing incomes from subsidies can be compensated with either increasing incomes from a commercial domain or increasing incomes from member contributions. This latter solution is gaining interest as a solution for the uncertainties. Many NSFs have therefore participated in a special marketing program in order to enlarge their marketing awareness and create a marketing strategy, in order to (re)win market share on the sports participation market and gain a more stable financial situation. This paper introduces my research related to the introduction of marketing techniques within NSFs and the change-over to become market oriented. An overview of existing literature about creating marketing strategies, their implementation, and market orientation is given. This outline makes obvious that the existing literature is not sufficient for studying the implementation of marketing techniques and market orientation within NSFs. Therefore, it shows the scientific relevance of my research. The paper concludes with the chosen research methodology.
Het domein Creative Business heeft vanwege diverse ontwikkelingen binnen en buiten de opleidingen besloten om te starten met een beperkt experiment, waarin ervaring kan worden opgedaan met een andere vorm van samenwerking met het werkveld in het opleiden van de professional van de toekomst, met interdisciplinair samenwerken van studenten uit de verschillende opleidingen uit het domein, en met het vormgeven aan maatwerk in de opzet waarin interdisciplinair wordt samengewerkt. Het project is onder de titel ‘Creative Growth Initiative’ gelanceerd. Studenten werkten een semester lang samen met studenten uit andere opleidingen aan een complex vraagstuk dat door een werkveldpartner werd ingebracht. De studenten uit de verschillende opleidingen verbonden daar ook een persoonlijke opdracht aan die leidde tot een bijdrage aan het groepsproduct en dat waarborgde dat elke student ook een stap zette in de ontwikkeling van een professional met specifieke kenmerken. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology werd gevraagd te adviseren bij het ontwerp en om de uitvoering en opbrengsten van het eerste prototype te evalueren.