Blog voor SportNext over een nieuw besturingsconcept dat in verschillende landen geprobeerd wordt, het besturen van een voetbalclub middels de crowdsourcing principes.
LINK
Companies use crowdsourcing to solve specific problems or to search for innovation. By using open innovation platforms, where community members propose ideas, companies can better serve customer needs. So far, it remains unclear which factors influence idea implementation in crowd sourcing context. With the research idea that we present here, we aim to get a better understanding of the success and failure of ideas by examining relationships between characteristics of ideators, characteristics of ideas and the likelihood of implementation. In order to test the methodological approach that we propose in this paper in which we investigate for business relevant innovativeness as well as sentiment based on text analytics, data including unstructured text was mined from Dell IdeaStorm using webcrawling and scraping techniques. Some relevant hypotheses that we define in this paper were confirmed on the Dell IdeaStorm dataset but in order to generalize our findings we want to apply to the Leg o dataset in our current work in progress. Possible implications of our novel research idea can be used to fill theoretical gaps in marketing literature, help companies to better structure their search for innovation and for ideators to better understand factors contributing to successful idea generation.
Civic crowdfunding is een nieuw en snel groeiend instrument om buurtinitiatieven te financieren. Er bestaan echter nog veel vragen bij gebiedsprofessionals op het gebied van civic crowdfunding. Om maatschappelijke projecten te laten bloeien, moeten ze snel kunnen beoordelen of een project suc-cesvol kan worden en of de gemeente een rol kan nemen. Deze kennis ontbreekt nu. Er is te weinig bekend over welke crowdfunding initiatieven succesvol zijn en hoe gebiedsprofessionals een ge-meentelijke organisatie zo benaderen, dat ze snel en effectief voor bewoners kunnen optreden. Het onderzoek richt zich op nieuwe functies voor professionals binnen gemeenten, zoals gebieds-managers, gebiedsmakelaars en participatiemedewerkers. Zij zoeken in samenwerking met bewo-ners, (sociaal) ondernemers en maatschappelijke organisaties naar mogelijkheden om bewonersini-tiatieven te laten bloeien. Het onderzoek richt zich specifiek op de vraag hoe gebiedsprofessionals hun gemeentelijke organi-satie kunnen inrichten op deze vorm van burgerparticipatie en hoe zij kennis en menskracht kunnen mobiliseren in gebieden (civic crowdsourcing). Door het programma ontstaat een kennisnetwerk tussen Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, de VNG Academie, professionals bij ruim 14 gemeenten en de twee belangrijkste civic crowdfunding platforms in Nederland