Het onderzoek binnen het lectoraat is gecentreerd rond het thema tijd. De filosofische achtergrond daarvan treft u aan in dit boekje. In de concrete uitwerking van dit thema hebben de kenniskringleden gekozen voor onderwerpen als 'Er is steeds meer geschiedenis. Hoe draag je dat over?', 'Hoe ver vooruit en achteruit moet je kijken om het menselijk handelen te begrijpen?','De verjonging van het ouder wordende lichaam' en 'Hoe het verlangen naar continuïteit te combineren met de in werksituaties vereiste flexibiliteit?'. De voorliggende tekst biedt u een filosofisch kijkje achter de schermen van het lopende onderzoek.
Democratie, vrijheid, gelijkheid voor wie? Deze vraag staat centraal in het boek Denken over Democratie, geschreven voor het havo-eindexamen filosofie. Leerlingen verdiepen zich in een reeks politieke denkers van de Oudheid tot de huidige tijd: van Plato tot Michael Sandel. Ze denken na over fundamentele democratische kwesties zoals vrijheid van meningsuiting en de rechtsstatelijkheid van partijprogramma’s. Dit informatieve boek biedt aanknopingspunten om in de geschiedenisles met leerlingen na te denken over zulke vraagstukken.