Derde jaars deeltijdstudenten Technische Bedrijfskunde krijgen in het project 11/12 een vak Internationale cultuurverschillen. Daarbij leren ze de theorie en het model van prof. Hofstede kennen om cultuurverschillen tussen landen te benoemen en te analyseren. Vervolgens leren ze dat toe te passen bij een internationaal opererend bedrijf, in dit geval het bedrijf Marel dat machines maakt voor voedselverwerking. Ze moeten uiteindelijk adviezen geven aan het bedrijf hoe ze de cultuurverschillen het beste kunnen overbruggen of alert te zijn op mogelijke problemen en misverstanden.
LINK
Vraag een fysiotherapeut naar allochtone patiënten en de kans is groot dat er een anekdote volgt over communicatieproblemen wegens taalbarrières of cultuurverschillen zoals het anders presenteren van klachten: ‘Alles pijn, u helpen.’ Maar zijn het wel deze punten die voor problemen zorgen of spelen er andere zaken?
DOCUMENT
Sociaal werkers die willen aansluiten bij mensen met een andere dan hun eigen culturele achtergrond, moeten niet primair uitgaan van kennis van die andere cultuur of van ‘argeloze empathie'. Dat leidt vaak tot onbegrip en misverstanden, stelt Jeroen Boekhoven. Antropologische inzichten leren: met openheid, respect en oprechte interesse kom je veel verder
DOCUMENT
Het Engelstalige Edubook Culture & Intercultural communication richt zich op het aanleren en toepassen van interculturele vaardigheden en competenties. Studenten ontwikkelen een manier van denken die in elke interculturele situatie toegepast kan worden. Het leermiddel is relevant voor iedere student of professional die in zijn opleiding of beroep te maken heeft met cultuurverschillen en mensen uit andere cultuurgroepen. De uitgave is in te zetten vanaf het eerste jaar van de studie en door professionals die werken in internationaal opererende organisaties of organisaties die met lokale diversiteit te maken hebben.
LINK
Background: In clinical practice, nurses’ attitudes regarding older patients are important in relation to quality of care. The Older People in Acute Care Survey (OPACS) is an instrument measuring hospital nurses attitudes regarding older patients and is validated in Australia and the USA. The OPACS is translated in Dutch language and content validity of this translation is previously assessed, presenting questionable results. Measurement instruments, however, cannot be “validated” based on content validity evidence alone. Judgmental evidence and statistical analysis should be combined to fully evaluate content domain definition and representation and guide further development. Objective: Assess structural validity and reliability to fully evaluate the OPACS for use in the Netherlands, complementing previous conducted content validity results. Design: Cross-sectional. Setting: Three general hospitals in the Netherlands. Participants: 201 registered nurses. Methods: Confirmatory factor analysis was used to assess the structural validity. Reliability was assessed with Cronbach’s alpha. Results: OPACS Section A (measuring practice experiences) demonstrated to have acceptable structural validity- and good reliability outcomes after exclusion of two items (model fit: x² [df=537]=8475.40, p <0.001, CFI=0.96, TLI=0.96, RMSEA=0.21; Cronbach’s alpha=0.82). Section B (measuring general opinion) demonstrated to have inadequate structural validity outcomes (model fit: x² [df=1127]=9200.29, p<0.001, CFI=0.68, TLI=0.67, RMSEA=0.15). None of the items contributed significant to the factor and therefore no further analysis could be performed (range p(>|z|)= 0.551 -0 .788). Conclusion: Even though structural validity for section A was acceptable, content validity scores of a majority of items in this subscale were low, resulting in questionable use of this subscale for the Dutch context. The findings of this study, in relation to the earlier findings regarding content validity, justify the conclusion that use of the Dutch OPACS in clinical practice and research is not recommended. Given these findings, future research should pursue the development or (cross-cultural) validation of other instruments measuring hospital nurses attitudes towards older patients for the Dutch cultural context. Furthermore, this study demonstrated the influence of cultural differences on measurement instruments and the need for rigorous research before using a measurement instrument in a new culture or context.
DOCUMENT
Onderzoek in opdracht van het projectteam Doorlopende Leerlijnen van Amarantis Onderwijsgroep naar cultuurverschillen tussen vmbo- en mbo-scholen, met als doel te komen tot één cultuur.
DOCUMENT
Verslag van het congres 'Kleurrijk maatschappelijk werk, een boeiende ontwikkeling', georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers (NVMW). Het congres vond plaats op 28 oktober 2008 in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam en stond in het teken van werken met en voor mensen uit een diversiteit aan culturen.
DOCUMENT
In deze deelrapportage worden resultaten weergegeven die afkomstig zijn uit interviews die met 28 buurtsportcoaches zijn gehouden die zich richten op kwetsbare burgers. Dit zijn burgers met een laag inkomen, lage SES, mensen met een migratieachtergrond en/of met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag (zoals benoemd in de inleiding, hoofdstuk 1) zijn vragen gesteld over de organisatie van het werk, de aanpak die buurtsportcoaches voor deze doelgroep hanteren, de activiteiten die zij aanbieden en de resultaten daarvan, en de samenwerking die ze aangaan. Daarnaast wordt ingegaan op belemmerende en bevorderende factoren in de werkzaamheden, de resultaten van de inzet en de manier van monitoren en evalueren. Resultaten: Nagenoeg alle buurtsportcoaches die zich richten op kwetsbare burgers werken in een team. Het overgrote deel ervaart veel vrijheid in de werkzaamheden en weet wat hij/zij voor taken heeft. Veel doelen zijn geformuleerd op effectniveau waarbij sport als middel wordt ingezet. Deze buurtsportcoaches gaan actief op zoek naar de doelgroep. Hun aanpak baseren ze veelal op eigen ervaring en kennis van anderen. Deze buurtsportcoach werkt veel samen met andere organisaties. De waardering die de buurtsportcoach krijgt, alsook steun en draagvlak voor de functie, vrijheid in werkzaamheden en zichtbaarheid in de wijk zijn factoren die bevorderend werken op de werkzaamheden van de buurtsportcoaches. Belemmerende factoren zijn met name gelegen in cultuurverschillen en in traagheid van processen. De buurtsportcoach zelf dient over een heel scala aan kennis, vaardigheden en kwaliteiten te bezitten. De buurtsportcoaches geven zowel resultaten weer op prestatie- als op effectniveau, zoals het verbeteren van de leefstijl, vergroten van zelfredzaamheid of beter welbevinden van de deelnemers. Daarnaast hebben zij expliciet oog voor individuele successen die worden geboekt. Maatwerk is essentieel voor deze doelgroep. Een groot deel van de mensen die worden bereikt behoort tot de inactieven. De manier van registratie en monitoring varieert enorm, sommigen registreren wekelijks, anderen doen dit veel minder frequent. Aangegeven wordt dat tijd en middelen om te monitoren soms ontbreken of dat de proceskant moeilijk te meten is. Conclusie en aanbevelingen: Verreweg de meeste doelen zijn geformuleerd op effectniveau of op prestatieniveau. Uit de interviews blijkt dat deze effecten vaak een individueel traject betreffen, waarbij sport als middel wordt ingezet. Het proces daartoe lijkt echter wel sterk resultaatgericht, namelijk het bereiken van juist die burgers die de inzet het hardst nodig hebben. Kwaliteit gaat hierbij boven kwantiteit. Werkzame principes voor de aanpak van de buurtsportcoach die zich richt op kwetsbare burgers lijken: actief op zoek gaan naar de kwetsbare burgers, maatwerk leveren en vraaggericht werken, een vertrouwensband opbouwen, inzet van rolmodellen en tot slot laagdrempelige activiteiten. Dat de kwetsbare burgers soms lastig vindbaar zijn en cultuurverschillen die worden ervaren belemmeren soms de werkzaamheden. Voor dit type buurtsportcoach wordt specifiek aanbevolen om ondersteuning te bieden bij monitoring en evaluatie, scholing te verzorgen in complexiteit van de doelgroep en scholing te verzorgen in verschillende typen organisaties waarmee de buurtsportcoaches samenwerken.
MULTIFILE