The sustainable energy transition asks for new and innovative solutions in the way society, government, energy market and clients (end users) approach energy distribution and consumption. The energy transition provides great opportunity to develop innovative solutions where in the dense built environment district heating and cooling are being strongly advocated.Traditionally, the energy systems in urban districts have been regulated by a top-down approach. With the rise of local and distributed sustainable sources for urban heating and cooling, the complexity of the heat/cold chain is increasing. Therefore, an organic and bottom-up approach is being requested, where the public authorities have a facilitating and/or directive role. There is a need for a new and open framework for collaboration between stakeholders. A framework that provides insight into the integral consideration of heating and cooling solutions on district level in terms of: organisation, technology and economy (OTE). This research therefore focuses on developing this integral framework towards widely supported heating and cooling solutions among district stakeholders.Through in-depth interviews, workshops and focus groups discussions, relevant stakeholders in local district heating/cooling of varying backgrounds and expertise have been consulted. This has led to two pillars in a framework. Firstly the definition of Key Success Factors and Key Performance Indicators to evaluate technical solutions in light of the respective context. Secondly, an iterative decision making process among district stakeholders where technical scenarios, respective financial business cases and market organisation are being negotiated. Fundamental proposition of the framework is the recurrent interaction between OTE factors throughout the entire decision making process. In order to constantly assure broad-based support, the underlying nature of possible barriers for collaboration are identified in a stakeholder matrix, informing a stakeholder strategy. It reveals an open insight of the interests, concerns, and barriers among all stakeholders, where solutions can be developed effectively.
DOCUMENT
main spatial policy approaches to securing DHC through new developments in Belgium, France, Ireland, the Netherlands and the United Kingdom
LINK
Innoveren in de zorg betreft het ontwikkelen en implementeren van nieuwe producten, diensten of werkwijzen die aansluiten op de behoeften van de cliënten, familie en/of medewerkers van de zorgorganisatie. Technologie wordt gezien als één van de oplossingen voor het realiseren van kwalitatief goede, betaalbare en toegankelijke zorg en voor het oplossen van het personeelstekort. Innoveren met technologie is echter complex. Zo sluit technologie nog niet altijd naadloos aan op de wensen en behoeften van eindgebruikers en is acceptatie en adoptie van technologie geen vanzelfsprekendheid. Brede implementatie en opschaling van technologie is een enorme uitdaging. In het licht van de omvang en complexiteit van bovenstaande uitdaging lijkt samenwerking evident. Maar de mate en intensiteit kan behoorlijk verschillen, al naar gelang doelen en ambities.
DOCUMENT
RODEO introduceert een meer participatief businessmodel voor stadsverwarming en -koeling (DHC) welke de kosten, baten en risico's van de ontwikkeling, realisatie en exploitatie opnieuw in balans brengt. Hiermee kunnen warmtenetten op grotere schaal worden ingezet en uiteindelijk individuele woningen bereiken. Het initiatief ligt bijna altijd bij de lokale overheid, maar het is de wisselwerking tussen alle stakeholders (lokale overheden, netbeheerders, warmteleveranciers en -verbruikers) die de kern vormt van het model. Dit is een duidelijk verschil met traditionele businessmodellen waarbij de netbeheerder moet uitzoeken hoe te concurreren met gas. RODEO zal dit businessmodel co-creëren en valideren in 4 steden met een eigen DHC-systeem: Duinkerke, Oostende, Assen en Dublin. Elk netwerk bevindt zich in een andere ontwikkelingsfase, maar allen zijn nog steeds vooral afhankelijk van aardgas. De uitwisseling tussen de 4 steden, ondersteund door experts van Exceedence en Hanze Hogeschool, zorgt ervoor dat alle partijen veel sneller leren & evolueren. Dit zou niet mogelijk zijn in een nationale context; er zijn gewoon nog niet genoeg netten. Om de impact te maximaliseren, worden de leerlessen verwerkt in een trainingsprogramma gericht op lokale overheden en DHC-beheerders in NWE.