Op 7 november 2013 werd in Eindhoven de vierde Dag van het Sportonderzoek (DSO) georganiseerd, een landelijk congres vóór en dóór sportonderzoekers. Een unieke gelegenheid voor sportonderzoekers om werk aan elkaar te presenteren en daarover met elkaar in debat te gaan. Voor de sportbeleidsmakers een mooie gelegenheid om zich op de hoogte te stellen van de stand van zaken en meest recente inzichten uit het sportonderzoek.
DOCUMENT
Presentatie op Dag van het Onderzoek, Hogeschool Inholland, Den Haag, 14 april 2015.
DOCUMENT
Beknopte informatie over het project Brabantse basisscholen in beweging (BBiB).
DOCUMENT
Op deze lezing op de Dag tegen discriminatie worden de volgende punten besproken: 1. Wat zijn de conclusies uit de data uit het onderzoek ‘No Fairness without Awareness’ van het lectoraat Learning Technology & Analytics? 2. Wat is het vraagstuk van kansengelijkheid in Nederland en binnen De HHs? 3. Hoe is het kansengelijkheidsonderzoek uitgevoerd? 4. Hoe hangen deze inzichten samen met strategieën voor verbetering van studiesucces en kansengelijkheid?
DOCUMENT
Bijdrage aan de HU Duurzaam Doen Dag, met een inleiding op de energietransitie. Aan bod komen o.a. Verduurzaming van gebouwen, decentrale en centrale energieopslag en distibutie
DOCUMENT
Presentatie over de sociaal-maatschappelijke effecten van sportevenementen. Ondermeer op basis van onderzoek naar het breedtesport effect (trickle down effect) en de integrerende waarde van het Wereldkampioenschap CP-voetbal in Drenthe. Abstract en presentatie tijdens de Dag van het Sportonderzoek in Amsterdam op 4 november 2011.
DOCUMENT
Maatjes- en mentorprojecten zijn er in alle soorten en maten. Vaak bedoeld om kwetsbare jongeren een steuntje in de rug te geven. Maatjestrajecten zijn tijdelijk, dat weten mentoren en mentees. Maar wat gebeurt er met de mentee na het afscheid? Wat betekent dat afscheid voor de jongeren die vaak maar een heel klein netwerk hebben?
DOCUMENT
Presentatie Dag van het Sportonderzoek samen met Hiske Wiggers over de mate waarop sportverenigingen in Noord-Nederland vitaal zijn en open staan voor een maatschappelijke functie.
DOCUMENT
Project: Betrekken van deelnemers bij pensioenregelingen: hoe emoties, gedrag van de naaste omgeving en levensgebeurtenissen invloed kunnen hebben op de effectiviteit van pensioencommunicatie
LINK
Begrippen zoals ‘legitimering’, ‘doeltreffendheid’, ‘doelmatigheid’, etc. worden vandaag voortdurend (door beleidsmakers) gekoppeld aan sport- en beweeginitiatieven. Ook het bewegingsonderwijs ontkomt hier niet aan. Meer zelfs, al enkele decennia staat het legitimeringsvraagstuk met stip genoteerd bij ieder die het bewegingsonderwijs een warm of een iets minder warm hart toedraagt. In dit artikel wordt stil gestaan bij de bijdrage die onderzoek en/of een onderzoekende houding kan leveren aan de verdere professionalisering van het bewegingsonderwijs, en bijgevolg ook aan het legitimeringsvraagstuk. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de rol van de HBO-opleidingen in het stimuleren van een onderzoekende houding in het bewegingsonderwijs. In een eerste deel wordt dieper ingegaan op een afbakening van het begrip onderzoek en de meerwaarde voor de beroepspraktijk. Vervolgens wordt toegelicht op welke wijze het hoger beroepsonderwijs kan bijdragen aan de verdere professionalisering van het bewegingsonderwijs.
DOCUMENT