[Voor Full text zie Link (bij abonnement) ] Het is een waar huzarenstukje van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. De rekenmeester van het Rokin buigt een oplageverlies van 9 procent om tot een marginaal verlies van 0.5 procent. De hoofdredacteur en directeur van NRC Media rommelt met cijfers, en probeert aandeelhouders en lezers te misleiden.
LINK
Geen samenvatting beschikbaar
Sociaal wetenschappelijk onderzoekers die hun bevindingen voor het voetlicht brengen via de media, krijgen soms te maken met mediahypes waarin de nuances van de onderzoeksresultaten verloren gaan. Dit artikel belicht de vraag hoe onderzoekers daarmee om kunnen gaan. We verduidelijken dit met een casus van de berichtgeving over ons onderzoek naar het aantal dakloze gezinnen dat een beroep doet op de instellingen voor maatschappelijke opvang. Op basis van dit onderzoek maakten tientallen dagbladen melding van toename van het aantal dakloze gezinnen. Deze berichtgeving strookte niet met de uitkomsten van het onderzoek. Het suggereerde een veel dramatischer beeld dan op basis van de onderzoeksresultaten gerechtvaardigd was. In dit artikel wordt het proces waarin de berichtgeving tot stand kwam gereconstrueerd en geanalyseerd