Purpose: This paper aims to analyse the development of research on gastronomic tourism experiences and chart its relationship to foundational management and marketing literature as well as the tourism and hospitality field. Design/methodology/approach: The author develops a literature review of papers in specialist journals and the SCOPUS database to identify major research themes and the evolution of experience and gastronomic experience research. Findings: Gastronomy is an increasingly important element of tourism experiences. Gastronomic experience research in tourism mirrors the evolution in management and marketing theory from rational information processing approaches to emotional and hedonistic approaches and analysis of relationality and co-creation. The paper sketches a development from Experience 1.0 (producer-orientated) to Experience 2.0 (co-creation) to Experience 3.0 (foodscapes) in gastronomic experiences in tourism research. Research limitations/implications: Increasing complexity of gastronomic experiences requires a more holistic analytic approach, including more attention for relational and co-creational processes. Linking together different experience elements and experience phases requires more holistic and contextual research approaches. Practical implications: Hospitality organizations should recognize the differentiated and complex nature of gastronomic experiences, the different touchpoints within the customer journey and their relationship to experience outcomes. The development of hybrid gastronomic experiences offers both opportunities and challenges for the future. Originality/value: This quantitative and qualitative literature analysis underlines the need for a more holistic approach to gastronomic experiences, covering different experiential phases and contexts of production and consumption.
Met deze SchuldPreventiewijzer willen we iedereen die aan de slag wil met schuldpreventie op weg helpen. We hebben een strategisch stuk opgesteld over het belang van schuldpreventie. Ook hebben we een concreet stappenplan uitgewerkt om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van lokaal preventiebeleid. Om elkaar op weg te helpen, hebben we een database ingericht met talloze voorbeelden van preventieactiviteiten. Door de activiteiten in de database te voorzien van een toelichting, achtergrondmateriaal en contactgegevens slaan we bruggen en bevorderen we de onderlinge uitwisseling. Door jullie uit te nodigen nieuwe activiteiten aan te leveren, beogen we van de database een centrum van kennisdeling op het terrein van schuldpreventie te maken. De database is toegankelijk via onze websites. Daarmee onderstrepen we onze samenwerking op het gebied van schuldpreventiebeleid.
Een van de eisen van Marketing is het beschikken over een integraal klantbeeld. De uitdaging is dan een aantal onderdelen uit de informatiehuishpouding in het algemeen en gegevensmanagement in het bijzonder te professionaliseren. Het artikel gaat over deze uitdaging.