LINK
Presentation discussing how simulation/serious game research and development can change in the age of digital twin technologies.
The creation of an unstoppable Internet of Things (IoT) is about the worst that can happen to us as humanity. Not only will the IoT soon use more energy than all our current air traffic, it will also be quite easy to create an Orwelian (1984) terror from it. In particular, the IoT is powered by sensors, in cars, shavers, mirrors and ultimately probably even in printed newspapers and magazines...
MULTIFILE
Leerkrachten in Friese basisscholen zoeken naar goede strategieën om meertaligheid te erkennen en effectief in te zetten. Waar het onderwijs tot nu toe twee- en drietalig was (Fries, Nederlands en Engels), hebben leerkrachten nu in toenemende mate te maken met anderstalige migrantenleerlingen. Leerkrachten willen met deze strategieën antwoorden vinden op twee problemen. Ten eerste ervaren ze problemen in de omgang met migrantentalen: ze geven aan dat ze migrantentalen niet willen negeren, maar waarderen en gebruiken vinden ze moeilijk. Ten tweede willen leerkrachten de kwaliteit van het twee- of drietalige basisonderwijs waarin sprake is van taalscheiding, verbeteren. Er wordt per dag of in het Fries, of in het Nederlands of in het Engels onderwezen en geleerd. Men verwacht dat het verbinden van talen hogere resultaten opbrengt. Dit wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Vierentwintig leerkrachten op twaalf basisscholen willen een innovatieve aanpak voor meertalig onderwijs ontwikkelen, die zowel een kader biedt voor de waardering en het gebruik van migrantentalen, als voor een samenhangend gebruik van het Nederlands, het Fries en het Engels in de scholen. Dat geheel vormt de basis van het project Meer kansen Met Meertaligheid (3M). Wetenschappelijk onderzoek levert gevalideerde benaderingen op die moeten worden uitgebreid, gecombineerd en toegesneden op de eigen schoolsituatie om voor de leerkrachten van nut te kunnen zijn. Het 3M-project richt zich op het samen ontwikkelen (d.m.v. ontwikkelingsonderzoek), uitproberen en evalueren van een nieuwe aanpak en nieuwe didactische tools voor meertalig onderwijs (d.m.v. interventieonderzoek). Alle ontwikkelde tools worden in een digitale 3M-Toolbox ondergebracht, die beschikbaar gesteld zal worden aan alle scholen. In de derde plaats vindt een flankerend effect-onderzoek naar (taal)attitudes plaats. In dit project beoogt het consortium een innovatieve kwaliteitsimpuls aan het meertalig basisonderwijs te geven, niet alleen in Fryslân, maar in heel Nederland.
Uit recente KNMI-scenario’s blijkt dat door klimaatverandering de temperatuur blijft stijgen. Hevige regenbuien, meer tropische dagen en hittegolven zijn het gevolg. Er krijgen meer mensen last van het stedelijk hitte-eiland effect (UHI-effect), met als gevolg een bedreiging voor de gezondheid, verlaging arbeidsproductiviteit, welzijn en zelfs een risico op verhoogde sterfte. Het aanleggen van groene daken en gevels zijn, naast het planten van bomen en struiken, maatregelen om het UHI-effect te verminderen. Modelmatig kan het UHI-effect op straatniveau al bepaald worden, echter de bijdrage van groene daken en gevels wordt daar nog niet in meegenomen. Het practoraat ‘water en bodem’ van Yuverta, aangevuld met de expertise van het practoraat ‘groene leefbare stad’ van Yuverta en het lectoraat Klimaatrobuuste landschappen van HAS green academy doen in deze samenwerking, onderzoek naar het daadwerkelijke effect van groene daken en gevels op het UHI-effect op straatniveau in de stad. Er worden drie fieldlabs ingericht met sensoren op groene daken en gevels en op straatniveau, en vergeleken met nabijgelegen traditionele grijze daken en gevels. Hiermee wil GroenDakCoach antwoord geven op de steeds vaker gestelde vraag hoe groot de bijdrage van groene daken en gevels is in het verminderen van het UHI-effect op straat. Tygron wil met dit onderzoek dat haar digital twin-software, inclusief UHI-model nog beter toepasbaar is voor overheden en adviesbureaus bij ontwikkelingen rondom de (her-)inrichting van de openbare ruimte met klimaatadaptieve maatregelen. De resultaten worden via een digital twin hittestress-demonstrator gedeeld en besproken met de betrokken gemeenten van de fieldlabs, zodat deze kennis ingezet kan worden bij haar klimaatadaptatie-beleid. Daarnaast wordt de demonstrator ingezet bij participatie¬bijeenkomsten om de toegevoegde waarde en mogelijkheden van klimaatadaptieve maatregelen, zoals groene daken en gevels, inzichtelijk te maken en zo tot de gewenste gedragsverandering te komen.
The traffic safety of cyclists is under pressure. The number of fatalities and injuries is increasing, and the number of single-bicycle accidents is on the rise. However, from a traffic safety perspective, the most concerning trend is the growing number of incidents between motorized vehicles and cyclists. In addition to infrastructural solutions, such as more segregated and wider bike lanes, both industry and government are exploring technological developments to better safeguard cyclist safety. One of the technological solutions being considered is the use of C-V2X communication. C-V2X, Cellular Vehicle-to-X, is a technology that enables short-range signal exchanges between road users, informing them of each other's presence. C-V2X can be used, for example, to alert drivers via dedicated in-car information systems about the presence of cyclists on the road (e.g. at crossings). Although the technology and chipsets have been developed, the application of C-V2X to improve cyclist safety has not yet been thoroughly investigated. Therefore, HAN, Gazelle, and ARK Infomotives are researching the impact of C-V2X (on cyclist safety). Using advanced simulations with a digital twin in an urban environment and rural environment, the study will analyze how drivers respond to cyclist presence signals and determine the maximum penetration rate of ‘connected’ cyclists. Based on this, a pilot study will be conducted in a controlled environment on HAN terrain to validate the direction of the simulation results. The project aligns with the Missiegedreven Innovatiebeleid and the KIA Sleuteltechnologieën, specifically within application of digital and information technologies. This proposal aligns with the innovation domain of Semiconductor Technologies by applying advanced sensor and digital connectivity solutions to enhance cyclist safety. The project fits within the theme of Sleuteltechnologieën en Duurzame Materialen of the strategic research agenda of the VH by utilizing digital connectivity, sensor fusion, and data-driven decision-making for safer mobility solutions.