African citizens are increasingly being surveilled, profiled, and targeted online in ways that violate their rights. African governments frequently use pandemic or terrorism-related security risks to grant themselves additional surveillance rights and significantly increase their collection of monitoring apparatus and technologies while spending billions of dollars to conduct surveillance (Roberts et al. 2023). Surveillance is a prominent strategy African governments use to limit civic space (Roberts and Mohamed Ali 2021). Digital technologies are not the root of surveillance in Africa because surveillance practices predate the digital age (Munoriyarwa and Mare 2023). Surveillance practices were first used by colonial governments, continued by post-colonial governments, and are currently being digitalized and accelerated by African countries. Throughout history, surveillance has been passed down from colonizers to liberators, and some African leaders have now automated it (Roberts et al. 2023). Many studies have been conducted on illegal state surveillance in the United States, China, and Europe (Feldstein 2019; Feldstein 2021). Less is known about the supply of surveillance technologies to Africa. With a population of almost 1.5 billion people, Africa is a continent where many citizens face surveillance with malicious intent. As mentioned in previous chapters, documenting the dimensions and drivers of digital surveillance in Africa is
MULTIFILE
The COVID-19 pandemic has changed many aspects of people’s lives, and seems to have affected people’s wellbeing and relation to technology now, and in the future. Not only has it changed people’s lives and the way citizens live, work, exercise, craft and stay connected, the pandemic has also altered the way Human Computer Interaction (HCI) professionals can engage in face-to-face interactions and consequently participatory, human-centered design and research. Limitations in being close to others and having physical, visible and shared interactions pose a challenge as these aspects are typically considered critical for the accomplishment of a transparent, attractive and critical understanding of technology and respective civic and digital engagement for wellbeing. Consequently, the risk now observed is that citizens in the new ‘normal’ digital society, particularly vulnerable groups, are beingeven less connected, supported or heard. Drawing from a study with an expert panel of 20 selected HCI related professionals in The Netherlands that participated on-line (through focus groups, questionnaires and/or interviews) discussing co-creation for wellbeing in times of COVID-19 (N=20), and civic values for conditional data sharing (N=11), this paper presents issues encountered and potential new approaches to overcome participatory challenges in the ‘new’ digital society. This study further draws on project reporting and a ‘one week in the life of’ study in times of COVID-19 with a physical toolkit for remote data collection that was used with older adults (65+, N=13) and evaluated with professionals (N=6). Drawing on such projects and professional experiences, the paper discusses some opportunities of participatory approaches for the new ‘distant’ normal.
Constante vernieuwingen op het gebied van digitale technologie in zowel prive- als publieke omgevingen kenmerken de huidige samenlevingen en benadrukken de alsmaar belangrijker wordende rol daarin voor socio-technische systemen. De uitdaging is om voorafgaand, tijdens en na de ontwikkeling van deze systemen de mens en zijn digitale, sociale en fysieke omgeving centraal te blijven stellen. Dit vraagt om een duidelijk inzicht in de behoeften, wensen en eisen van mensen, zodat deze vertaald kunnen worden naar digitale technologie die een positieve bijdrage levert aan gezondheid, welzijn en participatie. Toegepast onderzoek naar het ontwerp- en appropriatieproces van digitale technologie voor maatschappelijk welbevinden is nodig om succesvol gebruik, implementatie, evaluatie en opschaling te bevorderen. Een goede samenwerking en beter begrip van elkaars doelen, motieven en werkwijzen, tussen zowel ontwerpers en gebruikers als tussen onderzoek, onderwijs en het werkveld, zijn hiervoor absolute vereisten. Lector Digital Life dr. Somaya Ben Allouch pleit in haar rede voor meer aandacht voor een mensgerichte ontwerpaanpak van digitale technologie. Het onderzoek van het lectoraat richt zich op innovatieve, digitale technologie op het gebied van mens-systeem interactie, sensoren en hun data en creatieve methodes voor gezondheid, welzijn en participatie. In de rede zal nader worden ingegaan op hoe het onderzoek van het lectoraat Digital Life bijdraagt aan het (inter)nationale netwerk van onderzoek, onderwijs en praktijk op het snijvlak van technologie, gezondheid en welzijn.
In veel Afrikaanse landen zien we een inperking van de maatschappelijke ruimte (‘civic space’). Deze ruimte is cruciaal om in democratische staten transparantie, vrijheid van meningsuiting en verantwoording van bestuur te realiseren. In een steeds sterke digitaliserende maatschappij wordt toegang tot digitale middelen een mensenrecht. Daar waar regeringen proberen hun burgers en organisaties dat recht tot digitale informatievoorziening en –uitwisselingen te ontnemen komen de Sustainable Development Goals in het gedrang. Doel African Digital Rights Network (ADRN) wil inzicht verkrijgen in de stakeholders ne technologieën die betrokken zijn net het openen of onderdrukken van de online maatschappelijke ruimte (‘civic space’). Het netwerk beoogt bij te dragen aam empowerment van burgers om hun digitale mensenrechten uit te oefenen. Resultaten ADRN heeft een vergelijkende studie van 10 Afrikaanse landen uitgevoerd naar het gebruik van digitale technologieën voor het openen of onderdrukken van de online maatschappelijke ruimte (‘civic space’). Het project heeft onder andere geleidt tot de volgende publicatie: Mapping the Supply of Surveillance Technologies to Africa: Case Studies from Nigeria, Ghana, Morocco, Malawi, and Zambia Looptijd 01 mei 2020 - 20 april 2021 Aanpak ADRN organiseert een netwerk van onderzoekers, analisten, digitale rechtenorganisaties en activisten om de dynamiek van het openen en onderdrukken van de digitale maatschappelijke ruimte in kaart te brengen. Het netwerk bouwt op een interdisciplinaire onderzoeksaanpak o.l.v. het Institute for Development Studies, een vooraanstaand onderzoeksinstituut. Relevantie van het project Het onderzoek leidt tot aanbevelingen voor o.a. beleidsmakers en maatschappelijke organisaties ter bevordering van de digitale maatschappelijke ruimte. Daarnaast worden digitale tools en trainingsmateriaal gefaciliteerd voor het monitoren van ontwikkelingen en dreigingen van de digitale maatschappelijke ruimte. CofinancieringDit onderzoek wordt gefinancierd door UKRI - GCRF Digital Innovation for Development in Africa (DIDA)Meer weten? UKRI GCRF: African Digital Rights Network Website ADRN
The project aims to improve palliative care in China through the competence development of Chinese teachers, professionals, and students focusing on the horizontal priority of digital transformation.Palliative care (PC) has been recognised as a public health priority, and during recent years, has seen advances in several aspects. However, severe inequities in the access and availability of PC worldwide remain. Annually, approximately 56.8 million people need palliative care, where 25.7% of the care focuses on the last year of person’s life (Connor, 2020).China has set aims for reaching the health care standards of the developed countries by 2030 through the Healthy China Strategy 2030, where one of the improvement areas in health care includes palliative care, thus continuing the previous efforts.The project provides a constructive, holistic, and innovative set of actions aimed at resulting in lasting outcomes and continued development of palliative care education and services. Raising the awareness of all stakeholders on palliative care, including the public, is highly relevant and needed. Evidence based practice guidelines and education are urgently required for both general and specialised palliative care levels, to increase the competencies for health educators, professionals, and students. This is to improve the availability and quality of person-centered palliative care in China. Considering the aging population, increase in various chronic illnesses, the challenging care environment, and the moderate health care resources, competence development and the utilisation of digitalisation in palliative care are paramount in supporting the transition of experts into the palliative care practice environment.General objective of the project is to enhance the competences in palliative care in China through education and training to improve the quality of life for citizens. Project develops the competences of current and future health care professionals in China to transform the palliative care theory and practice to impact the target groups and the society in the long-term. As recognised by the European Association for Palliative Care (EAPC), palliative care competences need to be developed in collaboration. This includes shared willingness to learn from each other to improve the sought outcomes in palliative care (EAPC 2019). Since all individuals have a right to health care, project develops person-centered and culturally sensitive practices taking into consideration ethics and social norms. As concepts around palliative care can focus on physical, psychological, social, or spiritual related illnesses (WHO 2020), project develops innovative pedagogy focusing on evidence-based practice, communication, and competence development utilising digital methods and tools. Concepts of reflection, values and views are in the forefront to improve palliative care for the future. Important aspects in project development include health promotion, digital competences and digital health literacy skills of professionals, patients, and their caregivers. Project objective is tied to the principles of the European Commission’s (EU) Digital Decade that stresses the importance of placing people and their rights in the forefront of the digital transformation, while enhancing solidarity, inclusion, freedom of choice and participation. In addition, concepts of safety, security, empowerment, and the promotion of sustainable actions are valued. (European Commission: Digital targets for 2030).Through the existing collaboration, strategic focus areas of the partners, and the principles of the call, the PalcNet project consortium was formed by the following partners: JAMK University of Applied Sciences (JAMK ), Ramon Llull University (URL), Hanze University of Applied Sciences (HUAS), Beijing Union Medical College Hospital (PUMCH), Guangzhou Health Science College (GHSC), Beihua University (BHU), and Harbin Medical University (HMU). As project develops new knowledge, innovations and practice through capacity building, finalisation of the consortium considered partners development strategy regarding health care, (especially palliative care), ability to create long-term impact, including the focus on enhancing higher education according to the horizontal priority. In addition, partners’ expertise and geographical location was also considered important to facilitate long-term impact of the results.Primary target groups of the project include partner country’s (China) staff members, teachers, researchers, health care professionals and bachelor level students engaging in project implementation. Secondary target groups include those groups who will use the outputs and results and continue in further development in palliative care upon the lifetime of the project.
HCA Groenvermogen NL vormt de aanleiding en het kader voor het aanstellen van Regionale Liaisons en het opstellen van Regionale Roadmapsin zes regio’s. Deze hebben als rol en functie de regio’s te mobiliseren voor Learning Communities en de uitwisseling binnen het Nationale Kennisplatform. Hierbij is Chemelot geïdentificeerd als één van die zes regio’s, en is Zuyd Hogeschool benaderd om een aanvraag voor te bereiden. ▪ Chemelot is een interessante locatie voor een doorgedreven inzet van Learning Communities op het gebied van waterstof. Waterstof is een belangrijk grondstof in de chemie en wordt vandaag geproduceerd uit aardgas. Ambitie is tegen 2050 duurzame waterstof zonder CO2- emissies te produceren. Samen met elektrificatie zal duurzame waterstof de energie- en grondstoffentransitie op Chemelot vormgeven. Daarnaast is op Chemelot reeds 10 jaar de Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) actief, een publiek-private samenwerking tussen Universiteit Maastricht, Vista college, Zuyd Hogeschool en bedrijven als DSM, Sabic en Fibrant, en als dusdanig een Learning Community voor de verduurzaming van de chemie. ▪ De transitie naar een duurzame chemie is de inzet van de brede triple alliantie Chemelot Circular Hub (CCH) en haar Circulaire Economie Actieplan (CEAP). De CEAP vormt het referentiekader voor de verdere uitwerking van de Regionale Roadmap, met als focus het binden van talenten, aantrekken van gamechangers, topfaciliteiten voor onderzoek en innovatie incl. digitalisering. Het Regionale Liaisons-team is samengesteld uit experten vanuit de onderwijsinstellingen, CHILL, Brightsite en de CCH- programmamanager. Het team wordt ingebed in de CCH-governance, wat de afstemming met andere projecten binnen o.a. het Groeifonds en JTF borgt. Tot slot spiegelt onze aanpak zich aan de werkstromen binnen HCA GroenvermogenNL, dit in functie van een sterke synergie tussen regionale en nationale acties. Verdiepen van de kennisbasis, versterken van de samenwerking en versnellen van innovatieve onderwijs- en arbeidsmarktinitiatieven zijn hierin leidende principes.