Welke rol ziet Wilfred Rubens weggelegd voor de bibliotheek in de (nabije) toekomst? Denk aan digitale knipselkranten, in gesprek gaan met ICT en het mediawijs maken van studenten
DOCUMENT
In dit artikel wordt ingegaan op de snel veranderende digitale wereld. Want het stof rondom de term 'web 2.0' mag zo langzamerhand dan wel opgetrokken zijn, vragen blijven er genoeg. Welke impact hebben al die elkaar steeds sneller opvolgende ontwikkelingen nu eigenlijk op bibliotheken? In hoeverre dringt web 2.0 al door in de organisatie, in de werkprocessen, de klantbenadering en in de digitale bibliotheek? Vergt het wellicht ook een andere attitude van de bibliotheekmanager? En welke gevolgen heeft web 2.0 voor het functieprofiel van de informatiespecialist? Vragen als deze en nog meer, worden in dit artikel verder uitgediept.
DOCUMENT
Bespreking van competenties waarover de 'Digitale Bibliothecaris' dient te beschikken op het gebied van management en organisatie, managen van informatiebronnen, managen van informatiediensten, toepassen van ict-hulpmiddelen. Het hoofdstuk eindigt met 10 eisen die je aan de 'ideale digitale bibliothecaris' zou mogen stellen. [Peter Becker en Jos van Helvoort]
DOCUMENT
In dit project onderzoeken we hoe we digitale vaardigheden kunnen testen bij mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. We doen dit samen met de Bibliotheek Utrecht, BiSC en de Universiteit van Amsterdam. Het project is gefinancierd door Stichting GO Fonds.
In dit project onderzoeken we hoe we digitale vaardigheden kunnen testen bij mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. We doen dit samen met de Bibliotheek Utrecht, BiSC en de Universiteit van Amsterdam. Het project is gefinancierd door Stichting GO Fonds. Doel Met de DigIQ (www.DeDigIQ.nl) kunnen mensen hun digitale vaardigheden testen en krijgen ze advies om te verbeteren. Deze test is helaas niet geschikt voor mensen die moeite hebben met lezen. Wij onderzoeken hoe we de test kunnen aanpassen voor laaggeletterden. Resultaten Het project zal resulteren in een tool waarmee laaggeletterden hun digitale vaardigheden kunnen testen. Looptijd 01 november 2022 - 01 november 2024 Aanpak We interviewen zowel mensen die zelf moeite hebben met lezen, als experts die met deze doelgroep werken. Op basis daarvan maken we een prototype en voeren we bruikbaarheidstesten uit. Tenslotte testen we de effectiviteit van de tool in een experiment.
In dit project werken we toe naar de volgende resultaten:1. Een serie kunstwerken die de aanwezigheid en werking van digitale technologie in de bibliotheek bevraagt dmv vervreemding, humor, immersie en spiegeling. De kunstwerken laten bekwame internetgebruikers ervaren hoe het is om niet op hun routines te kunnen vertrouwen. We zetten hen aan tot reflectie op hun normen en routines op het gebied van digitale technologie en nodigen ze uit om te oefenen een lerende, kritische en proactieve houding aan te nemen.2. Een empirisch onderzoek op basis waarvan bibliotheekmedewerkers zich bewuster worden van de implicaties van de digitale systemen die ingezet worden (van gratis wifi tot online uitleensysteem). Dit ook met het oog op de ontwikkeling en inzet van nieuwe systemen in de toekomst.