In 1960 Kevin Lynch analysed the ‘city-image’ in The Image of the City; seven years later American artist Robert Smithson surveyed the suburb of Passaic in ‘A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey’. Both approaches use narrativity as an instrument to connect urban space with the lived experience of its users. Where Kevin Lynch analyzes the visual perception and mental representation (‘imageability’) of the postwar American metropolis, Robert Smithson explores the temporality of its peripheral terrain vague. Where Kevin Lynch frames his inquiry within then-current conventions of perception and cognition, Robert Smithson rejects these conventions precisely because they do no justice to his experience of the suburb and offer him no method to analyze or describe it. In his analysis, there is no coherent map of the territory, no mental representation to consult. How does Smithson’s practice relate to the paradigm of ‘imageability’? What is being narrated, and how does narrativity operate? By juxtaposing the two approaches this text reflects on some ideas and issues that surround a narrative analysis of urban landscape.
DOCUMENT
Ingezonden brief waarin de status van James Watson wordt gerelativeerd, omdat in zijn eigen boek staat dat hij d.m.v. list en bedrog aan zijn kennis over de dubbele helix is gekomen.
DOCUMENT
Natuurlijk is de familie een griezelige en gevaarlijke metafoor voor de natiestaat. Maar laten we haar toch eens uitproberen. Is een dubbele nationaliteit dan niet vergelijkbaar met loyaliteit aan vader én aan moeder? En willen alle kinderen niet dat pa en ma samen gelukkig zijn?
DOCUMENT