Deze publicatie is tot stand gekomen in het kader van een updateproject, waarbij een groot aantal technische voorlichtingspublicaties worden aangepast aan de huidige stand der techniek. Hierbij heeft een nauwe samenwerking plaatsgevonden tussen de in de stuurgroep vermelde partijen. Deze publicatie "MIG/MAG lassen en zijn varianten" is een update van de publicatie "MIG/MAG lassen", welke is geschreven door de heer J.D. Roeters van Lennep en in 1986 is uitgegeven door het Nederlands Instituut voor Lastechniek. De geüpdate publicatie is, evenals de andere in dit updateproject vervaardigde en uitgegeven publicaties, gratis te downloaden vanaf de websites "www.verbinden-online.nl", "www.dunneplaat-online.nl" en via de websites van de deelnemende organisaties.
Voor u ligt de voorlichtingspublicatie "TIG- en plasmalassen". Deze voorlichtingspublicatie is bedoeld voor allen die te maken hebben of te maken krijgen met toepassing van de betreffende verbindingstechnieken. Daarbij moet worden gedacht aan bijvoorbeeld constructeurs, lastechnici, werkvoorbereiders, enzovoorts. Deze voorlichtingspublicatie is een update van de voorlichtingspublicaties VM 81 uit 1990. De updating was noodzakelijk daar zich in de afgelopen jaren een groot aantal belangrijke ontwikkelingen heeft voorgedaan op het gebied van deze technieken.
Music interventions are used for stress reduction in a variety of settings because of the positive effects of music listening on both physiological arousal (e.g., heart rate, blood pressure, and hormonal levels) and psychological stress experiences (e.g., restlessness, anxiety, and nervousness). To summarize the growing body of empirical research, two multilevel meta-analyses of 104 RCTs, containing 327 effect sizes and 9,617 participants, were performed to assess the strength of the effects of music interventions on both physiological and psychological stress-related outcomes, and to test the potential moderators of the intervention effects. Results showed that music interventions had an overall significant effect on stress reduction in both physiological (d = .380) and psychological (d = .545) outcomes. Further, moderator analyses showed that the type of outcome assessment moderated the effects of music interventions on stress-related outcomes. Larger effects were found on heart rate (d = .456), compared to blood pressure (d = .343) and hormone levels (d = .349). Implications for stress-reducing music interventions are discussed.