This is an empirical, descriptive study of tourists at sport mega-events. Its purpose is to describe tourists who attend sport mega-events. As an empirical study, it surveys tourists at two major sport mega-events in two different countries: the 2008 Olympic Games in China and the 2010 FIFA World Cup in South Africa. Building on a growing body of literature related to the marketing of sport mega-events, results support that both the place (China versus South Africa) and the attraction (Olympic Games versus FIFA World Cup) influence - across a number of place image variables - the nature and composition of the tourists who are attracted to the sport mega-event. The findings suggest that the sport mega-event can be used by the host country to target potential tourists who have limited interest in the event. Further, this research finds that the tourist view of the sport mega-event is influenced by the host country and the nature of the event. The research responds to a key need in both the literature and in practice, where understanding of tourists in the SME context is needed for countries, regions and communities.
LINK
De voetbalsector is nog steeds kwetsbaar voor witwaspraktijken en andere vormen van financieel-economische criminaliteit. In dit artikel wordt nader ingegaan op de resultaten en achtergronden van het antiwitwasbeleid van de afgelopen 15 jaar. Geconcludeerd wordt dat de vrije zelfregulering niet effectief is gebleken om een dam op te werpen tegen de instroom van crimineel geld en dat actieve bemoeienis van de overheid vereist is. Het artikel sluit af met drie opties voor – onderbrenging in de WWFT; vergunningplicht en bestuurlijke integriteitstoetsing en geconditioneerde zelfregulering met wettelijke randvoorwaarden – verscherpte regulering en toezicht van de witwaspreventie in het professionele voetbal.
DOCUMENT
Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma hebben een vierde whitepaper uitgebracht. In deze publicatie is de belangrijkste kennis over maatschappelijke effecten van topsportevenementen bij elkaar gebracht. Ook zijn er kennishiaten benoemd die richting geven aan vervolgonderzoek. De thema’s die worden behandeld zijn: sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Daarnaast is beschreven op welke manier topsportevenementen als hefboom (‘podium’) gebruikt kunnen worden en hoe dat tot impact en legacy kan leiden. Dit whitepaper maakt deel uit van werkpakket 4.
DOCUMENT