Een ernstige psychische aandoening is niet alleen van invloed op de patiënt zelf, maar ook op zijn omgeving. De belasting voor direct betrokkenen is vaak groot waardoor ze zelf ook een verhoogd risico lopen om psychische problemen te krijgen. Omgekeerd heeft ook het gedrag van de familie invloed op de patiënt en het beloop van de klachten. Familie-interventies kunnen dit beloop op gunstige wijze beïnvloeden.
MULTIFILE
Het artikel is een beschrijving van een project waarin familieleden, cliënten, GGZ-professionals, Fontys Sociale Studies en PRVMZ samenwerken. Er is een scholingstraject ontwikkeld voor GGZ-professionals. Het doel hiervan is inzicht te geven in de leefwereld van gezinnen bij aanwezigheid van psychiatrische problematiek en gebruik te maken van ervaringskennis in die gezinnen. Een triadische hulpverlening; cliënt-familie-hulpverlener is gericht op herstelprocessen. In de scholing wordt gebruik gemaakt van ervaringskennis van familie en cliënten, praktijkkennis van professionals en wetenschappelijke kennis
DOCUMENT
Rosa Alberto (HU) en Bart Kleine Deters (ECBO) deden onderzoek naar welke lessen we als Nederland kunnen leren van het buitenland op het gebied van beleid in gecijferdheid. Dit deden ze aan de hand van een thematische analyse op vier terreinen: 1. Samenhang in basisvaardigheden(-beleid) 2. Implementatiemethode van basisvaardighedenbeleid 3. De rol van kenniscentra 4. Rol van werkgevers in het versterken van basisvaardigheden Het onderzoek geeft mooie aanknopingspunten en inspiratie voor de ve-plannen die bij het ministerie van OCW in de maak zijn. Dit onderzoek is verschenen binnen het project Gecijferdheid als Basisvaardigheid, waarbij de HU, CINOP en Freudenthal Instituut (UU) samen optrekken.
DOCUMENT