De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
DOCUMENT
In opdracht van Stichting Lezen & Schrijven wordt in dit rapport de Relatie onderzocht tussen financiële problemen en lees- en rekenvaardigheden bij mensen die zich melden bij de schuldhulpverlening. Hiervoor wordt de rijke dataset van Mesis© gebruikt, een online vragenlijst die wordt ingezet bij het aanmeldproces van de schuldhulpverlening. Het onderzoek levert informatie op over de kenmerken van de groep schuldenaren die moeite heeft met lezen of rekenen en zich met een ondersteuningsvraag meldt bij de (gemeentelijke) schuldhulpverlening.
DOCUMENT
Bij de behandeling van kinderen worden soms ook games ingezet, die bijna altijd bijzondere persoonsgegevens (nl. over gezondheid) van kwetsbare mensen (nl. kinderen) verwerken. Het is cruciaal dat de games zich houden aan de AVG. Onze tool helpt daarbij.Doel Game developers kennis geven over en bewust maken van AVG-richtlijnen zodat ze hun zorggames voor kinderen (waar ze bijzondere persoonsgegevens van kwetsbare personen verzamelen) kunnen ontwikkelen binnen de grenzen van de wet Resultaten Met behulp van de GDPR Pitstop kan een gamedeveloper tijdens het game-ontwikkelproces steeds goed nagaan of alles nog klopt met de AVG. De uitslag van de game geeft concrete aanwijzingen waar nog werk te doen is als het over data gaat. De GDPR-tool is gratis en is te vinden via deze link: AVG Tool - GDPR PITSTOP Op dit moment zijn we bezig om de tool te vertalen in het Engels. Looptijd 01 september 2021 - 30 juni 2022 Aanpak De GDPR Pitstop is in co-creatie met game developers en AVG experts gemaakt. We hebben een methode gezocht om de juridische complex balans gezocht tussen wat juridisch nog klopt en wat in gewone-mensen-taal nog begrijpelijk was. Studenten van de faculteit recht en studenten van de opleiding CMD hebben daarbij een waardevolle bijdrage geleverd hebben bij het testen van de tool. Relevantie/impact van het project De Nederlandse game industrie bestaat uit veel kleine partijen in opdracht games ontwikkelen, waaronder zorggames. Een deel van deze game developers weet weinig van de AVG en heeft onvoldoende financiële ruimte om in het ontwikkelproces expertise in te kopen. Om die reden proberen ze het gebruik van gegevens zoveel mogelijk te vermijden, maar merken dat sommige opdrachtgevers een goede reden hebben om gegevens te verzamelen. De GDPR Pitstop heeft als doel game developers en ontwikkelaars te sterken in data geletterdheid en juridisch bewustzijn binnen relatie met de AVG-wetgeving en deze toegankelijk te maken. De tool stelt de developer in staat om tijdens de ontwikkeling van de game een quickscan en een deepscan uit te voeren en ontvangt aanbevelingen in begrijpelijke taal. Op die manier kan de game tijdens het ontwikkelproces aangepast worden aan de eisen van de AVG.