Financially vulnerable consumers are often associated with suboptimal financial behaviors. Evaluated financial education programs so far show difficulties to effectively reach this target population. In our attempt to solve this problem, we built a behaviorally informed financial education program incorporating insights from both motivational and behavioral change theories. In a quasi-experimental field study among Dutch financially vulnerable people, we compared this program with both a control group and a traditional program group. In comparison with the control group, we found robust positive effects of the behaviorally informed program on financial skills and knowledge and self-reported financial behavior, but not on other outcomes. Additionally, we did not find evidence that the behaviorally informed program performed better than the traditional program. Finally, we discuss the findings and limitations of this study in light of the financial education literature and provide implications for policymaking and directions for future research.
MULTIFILE
This paper seeks to make a contribution to business model experimentation for sustainability by putting forward a relatively simple tool. This tool calculates the financial and sustainability impact based on the SDG’s of a newly proposed business model (BM). BM experimentation is described by Bocken et al. (2019) as an iterative-multi-actor experimentation process. At the final experimentation phases some form of sustainability measurement will be necessary in order to validate if the new proposed business model will be achieving the aims set in the project. Despite the plethora of tools, research indicates that tools that fit needs and expectations are scarce, lack the specific focus on sustainable BM innovation, or may be too complex and demanding in terms of time commitment (Bocken, Strupeit, Whalen, & Nußholz, 2019a). In this abstract we address this gap, or current inability of calculating the financial and sustainability effect of a proposed sustainable BM in an integrated, time effective manner. By offering a practical tool that allows for this calculation, we aim to answer the research question; “How can the expected financial and sustainability impact of BMs be forecasted within the framework of BM experimentation?
In een krappe arbeidsmarkt, met veranderende technologie en flexibilisering, heeft het mkb moeite met het aantrekken en behouden van beginnende financials (professionals die werken in finance binnen drie jaar na diplomering). Zij verwachten er onvoldoende ontwikkelingsmogelijkheden te krijgen. Het mkb vraagt echter juist vanaf het begin zelfstandigheid en brede inzetbaarheid. Dit vraagt om zelfsturend leren: zelf verantwoordelijkheid nemen om ontbrekende kennis en vaardigheden te ontwikkelen en hiervoor de aanpak te kiezen die het meest effectief en efficiënt is. Deze vaardigheid blijkt bepalend voor toekomstig professioneel succes, omdat daarmee proactief ingespeeld kan worden op ontwikkelingen in de omgeving (bv artificiële intelligence, belastingherzieningen) of de organisatie (b.v. thuiswerken, decentraliseren). Het mkb zoekt interventies die de ontwikkeling van zelfsturend leren in de context van het mkb faciliteren. Mkb-detacheerders, zelf ook mkb, zetten voor de beginnende financials die zij detacheren de interventies in die zij ook in andere contexten gebruiken en merken dat de mkb-context anders is. Mkb, mkb-detacheerder en beginnende financial hebben onvoldoende zicht op welke interventies het meest optimaal werken voor een duurzaam effect. Centraal staat: Welke interventies stimuleren het zelfsturend leren van beginnende financials binnen de mkb-context zodat zij duurzaam inzetbaar zijn? Met mkb en mkb-detacheerders ontwikkelen wij een toolkit vol wetenschappelijk onderzochte interventies. Vervolgens onderzoeken we longitudinaal de toepassing in de context van de mkb-praktijk, zodat zichtbaar wordt met welke interventies afgestudeerde financials hun zelfsturend leervermogen vergroten. De toolkit levert blijvend bruikbare, direct toepasbare instrumenten op voor mkb-bedrijven en hun detacheerders voor het effectief begeleiden van beginnende financials. De toolkit met bijbehorende lessons learned, wordt in de laatste fase opengesteld voor het hele mkb, zodat deze sector nieuwe instroom aantrekt en huidige professionals kan behouden.