Het brandwondenportaal is een e-Health applicatie voor patiënten met brandwonden. Patiënten vinden het brandwondenportaal waardevol, met name omdat duidelijke en betrouwbare informatie op elk moment beschikbaar is. De littekenkeuzehulp helpt hen en de zorgverleners in het samen maken van een behandelkeuze. De mate van samen beslissen is na de introductie van het portaal gestegen. Met name bespreking van de manier waarop en in welke mate een patiënt betrokken wil worden bij het maken van een beslissing is verbeterd. Net als het samen bespreken van de voor- en nadelen en het samen afwegen van verschillende behandelingsmogelijkheden. Wensen voor doorontwikkeling van het portaal zijn onder andere informatie speciaal voor kinderen en hun ouders en ervaringsverhalen.
Een groeiend aantal hbo-opleidingen in Nederland heeft programmatisch toetsen geïmplementeerd als een nieuwe benadering van toetsen. De theoretische principes die als basis kunnen dienen voor het ontwerp van programmatisch beoordelen zijn beschreven (Heeneman et al., 2021). Onderzoek naar het ontwerpen van leeromgevingen laat zien welke verschillende ontwerpkeuzes gemaakt kunnen worden (Bouw et al., 2021). Opleidingen maken op basis van de principes verschillende specifieke ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context. Dit ontwerpperspectief op programmatisch toetsen wordt echter vaak niet geëxpliciteerd. Hierdoor is er beperkt inzicht in welke ontwerpkeuzes worden gemaakt bij het implementeren van programmatisch toetsen (Torre et al., 2020). In deze sessie geven we op basis van een NRO-overzichtsstudie inzicht in welke ontwerpkeuzes hbo-opleidingen maken bij het implementeren van programmatisch toetsen en welke overwegingen en ervaringen ze daarbij hebben gehad.
Hulpverlening vindt door de coronacrisis in veel gevallen digitaal plaats, evenals het onderwijs. Echter is de inhoud van de lessen nog steeds gericht op fysieke hulpverlening. Het onderwijs zou de kans moeten grijpen om digitale hulpverleningsvaardigheden aan te leren aan de studenten van Social Work.
MULTIFILE