-De opbrengst van het Omgevingslab Fries Platteland bestaat uit drie delen: 1. De “SYNTHESE” van omgevingslabs. De Synthese is een beknopt overzicht van de resultaten en een overzicht van de meest opvallende punten die uit de Omgevingslabs Fries Platteland naar voren komen. 2. Het “PROCESVERSLAG” van de opbrengsten van het Omgevingslab Fries Platteland. Dit verslag is bedoeld als terugkoppeling naar de deelnemers aan de omgevingslabs. Voor de leesbaarheid is deze opgenomen in bijlage 1. 3. Het “MENGPANEEL FRIES PLATTELAND” met bijbehorende gebruiksaanwijzing. Dit hoofdstuk kent als doelgroep/lezerspubliek de opstellers van omgevingsvisies die in samenspraak met hun bestuurders tot een passend invulling van de omgevingsvisie moeten. Het Mengpaneel Fries Platteland is het instrument dat de overheidspartijen in Fryslân kunnen (gaan) gebruiken om hun omgevingsvisies te maken. Het mengpaneel geeft relevante informatie en kan aangevuld worden met andere informatiebronnen zoals om in het onderdeel ‘gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd.
DOCUMENT
In het rapport dat voor u ligt zullen de resultaten te vinden zijn van het onderzoek naar de invulling van Corporate Real Estate Management van verschillende bedrijven. De aanleiding van dit onderzoek is, het verkrijgen van meer kennis op het gebied van CREM zodat een verdere professionaliseringmogelijk is. Om de juiste informatie te krijgen is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd:‘Op welke manier wordt CREM door een aantal koplopers in dit vakgebied inhoudelijk en organisatorisch ingevuld en welke factoren, gerelateerd aan kenmerken van de organisatie en de vastgoedportefeuille, kunnen helpen de onderlinge verschillen te verklaren?’Deze onderzoeksvraag is te veel omvattend en daarom is hij onderverdeelt in drie deelvragen:1. Wat is de aard en de omvang van de betreffende organisatie? (organisatieprofiel?)2. Wat is de aard en de omvang van de vastgoedportefeuille van het betreffende bedrijf? (portefeuilleprofiel?)3. Wat is de wijze waarop CREM inhoudelijk en organisatorisch is ingevuld bij het betreffende bedrijf? (CREM-profiel)In het rapport zullen verschillende aspecten aanbod komen. In hoofdstuk twee wordt achtergrondinformatie gegeven over het onderwerp. Vervolgens wordt in hoofdstuk drie het probleem geformuleerd. Daarna zal in hoofdstuk vier onderzoeksmethode worden toegelicht. Vervolgens staan de resultaten van het onderzoek in hoofdstuk vijf. In hoofdstuk zes wordt vervolgens een interpretatie gegeven van de onderzoeksresultaten. In hoofdstuk zeven wordt er eenconclusie gevormd. Tot slot zal in hoofdstuk acht aanbevelingen worden gedaan voor eventueel vervolgonderzoek. Studentenonderzoek in het kader van het thema Leefomgeving.
DOCUMENT
Practitioner Technical Report on insights from data analysis Two4C
MULTIFILE
The BMT provides the building blocks to develop a logic for a business model. In such a model the nature of value creation, how value creation is organized, and how transactions are taking shape are operationalized so that they meet the proposition. Practice shows that at present business models aimed at capturing multiple value creation can be divided into three major categories: (1) platform business models, (2) community-based (or collective) business models, and (3) circular business models. The three archetypes differ mainly in the way in which they create value, as well as the objective, the mechanism through which value creation takes place, and the infrastructural and technological requirements. When using the BMT, it is useful to consider at an early stage which business model archetype is dominant in the realization of the intended value proposition. Choosing a business model archetype might look straightforward, but it can be quite a tricky task.
LINK
The external test is the tenth and final building block of the first and second stage of the Business Model Template (BMT). You will test the viability of the business model concept you have developed so far. You can test your business model idea against all kinds of...
LINK
Network Applied Design Research (NADR) made an inventory of the current state of Circular Design Research in the Netherlands. In this publication, readers will find a summary of six promising ‘gateways to circularity’ that may serve as entry points for future research initiatives. These six gateways are: Looped Systems; Extension of Useful Lifetime; Servitisation; New Materials and Production Techniques; Information Technology and Digitization; and Creating Public and Industry Awareness. The final chapter offers an outlook into topics that require more profound examination. The NADR hopes that this publication will serve as a starting point for discussions among designers, entrepreneurs, and researchers, with the goal of initiating future collaborative projects. It is the NADR's belief that only through intensive international cooperation, we can contribute to the realization of a sustainable, circular, and habitable world.
DOCUMENT
A transition from a linear economy to a more sustainable and circular economy requires different business models. In this chapter, we provide you with an introduction to the nature and logic of business models. In essence, a business model is a description of how value creation between parties or partners is organized, at a particular moment, in a specific context, and given available resources. Conventional business modelling approaches have several weaknesses---the main point of criticism being their focus on creating financial value. With the Business Model Template (BMT), we try to resolve most of these criticisms. To do so we introduce three archetypal business models: the platform, community, and circular economy business models. This chapter provides an overview on how, over three stages and ten building blocks that together make up the Business Model Template, these archetypal business models will be used.
LINK
Innovaties en veranderingen gaan steeds sneller terwijl de samenleving, met name als gevolg van digitalisering en internationalisering, steeds complexer wordt. Dit stelt hoge eisen aan ons vermogen om met elkaar samen te werken. In onze complexe samenleving zijn wij lid van vele groepen en andere samenwerkingsverbanden met soms grote culturele verschillen. Over de inzet van leiderschap bij innovatieprocessen
DOCUMENT