Moedig mensen aan om vega(n) te eten en ontmoedig tegelijkertijd het eten van dierlijke producten. Richt daarvoor de kantine anders in, verbeter het aanbod en stimuleer een sociale verandering. Maak vega(n) makkelijk, aantrekkelijk, belangrijk & normaal.
DOCUMENT
In dit artikel wil Frans van der Reep, aantonen dat de methodologische positie van positivisten én falsificationisten voor de economische wetenschap als gedragswetenschap principieel onjuist is. In het verlengde hiervan wil ik proberen de contouren van mijn eigen positie te schetsen. De argumentatie steunt voor een belangrijk gedeelte op een opvatting over wat de economische wetenschap zou moeten bestuderen.
DOCUMENT
The article on Marketingfacts reviews the book 'The 33 Best Influence Techniques from Advertising' by Marc Andrews, Rick van Baaren, and Matthijs van Leeuwen. The book provides an overview of 33 different influence techniques, ranging from classic methods like authority and scarcity to lesser-known concepts like astroturfing. It is written in an accessible style, richly illustrated with examples, and includes references for further research. The authors also apply various techniques in the book's design and presentation.
LINK
De toename en verspreiding van fake nieuws is een thema dat internationaal veel aandacht krijgt. Online informatiemanipulatie zou de verkiezingen in maar liefst 18 landen negatief beïnvloed hebben. In welke mate laten we ons beïnvloeden door desinformatie en welke strategieën helpen om weerbaarder te worden? Binnen academische kringen heerst er verdeeldheid over het effect van gemanipuleerde informatie op het gedrag. Wel heerst er consensus over het feit dat het bevorderen van digitale geletterdheid cruciaal is om de weerbaarheid tegen desinformatie te verhogen. In Nederland hebben journalistiek-educatieve organisaties DROG en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid afgelopen jaren een innovatief educatief aanbod voor diverse doelgroepen ontwikkeld gericht op het bevorderen van die digitale weerbaarheid. Zo is o.a. een game ontwikkeld, waarbij jongeren bewust fake nieuws maken om zo de werkingsmechanismen ervan te doorgronden. De game leunt op de inoculatie theorie (McGuire, 1961a, 1961b), die ervan uitgaat dat de toediening van het (nepnieuws)virus resulteert in meer antistoffen, en dus hogere weerbaarheid. Recent onderzoek door Roozenbeek en Van der Linden (2019) geeft bewijslast voor deze theorie en wijst op de positieve effecten van gamificatie. Gesteund door inzichten uit de gedragswetenschappen willen we in dit project nader onderzoeken welke interventies effectief zijn voor het verhogen van de digitale weerbaarheid tegen desinformatie bij jongeren tussen de 15 en 18 jaar. Deze doelgroep opgegroeid in het digitale tijdperk zou namelijk steeds meer moeite hebben om echt van nep te onderscheiden (Wineburg, S., McGrew, S., Breakstone, Joel and Ortega, T, 2016). Op basis van real life casestudies van DROG en het Instituut voor Beeld en Geluid zullen we een drietal interventie-strategieën testen bij de doelgroep jongeren (leeftijd 15 jaar tot 18) om zo meer gefundeerde inzichten te genereren over de effectiviteit van het aanbod en inzichten te genereren over het mogelijk verbeteren en aanscherpen daarvan.
'The Data Tales' is een langdurig samenwerkingsverband van onderzoekers en bedrijven die samen projecten uitvoeren en vragen beantwoorden als: hoe kan data ons helpen de relatie met klanten te verbeteren en hoe beschermen we privacy van de klant als we die klant ook beter van dienst zijn willen zijn met data technieken?Doel The Data Tales consortium wil bedrijven helpen om beter met hun klanten om te gaan. Want als bedrijven naar hun klanten luisteren, versterken ze hun band. Techniek biedt allerlei opties om sneller, gerichter en zinvoller te reageren op de behoeften van klanten. Daarbij moeten de toon, inhoud en presentatie van de boodschap aansluiten bij de geadresseerde. Het doel van The Data Tales is om samen met onderwijs, bedrijven en technologie-ontwikkelaars te werken aan technieken om direct inzicht te geven in hoe hun klanten de interactie met organisaties ervaren. Daarbij wordt altijd gewerkt volgens het principe 'ethics by design' Resultaten Consortium The Data Tales vormde de basis voor het KIEM-project, VERBIND. Dat staat voor verantwoorde, belevingsgerichte interactie op basis van data-analyse. VERBIND brengt meerdere invalshoeken samen. We kijken niet alleen naar wat technisch mogelijk is bij dataverzameling, maar ook naar ethische keuzes die bedrijven maken. Op thedatatales.org lees je meer over het project VERBIND. Looptijd 01 januari 2018 - 31 december 2020 Aanpak In het Data Tales consortium komen de volgende vakgebieden samen: Customer Journey & marketing Data Science, waaronder process mining, text mining en andere vormen van data mining Recht en Ethiek, waaronder AVG Gedragswetenschappen ICT
Sinds het begin van dit millennium ligt er een toenemende nadruk in het sociaal domein op een cultuurverandering, waarin integraal werken een centrale rol speelt. Integraal vanuit het leefwereldperspectief van bewoners. En integraal vanuit het professionele en systemische perspectief. Zie bijvoorbeeld het motto ‘één gezin, één plan, één regisseur’. Ook wordt er meer verwacht van inzet op en het realiseren van ‘stepped care’ of ‘matched care’ (ondersteuning zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig). Eén van de consequenties is dat het werk van sociaal professionals veel meer afstemming en samenwerking vergt met andere partijen. Integraal werken dient als een middel om de verkokerde, niet samenhangende wijze van werken vanuit verschillende organisaties en professionals te ontmantelen. Over de competenties van professionals uit de verschillende disciplines, variërend van Wmo-loketambtenaren tot gedragswetenschappers uit de jeugdzorg, van jongerenwerkers tot ambulante GGZ-verpleegkundigen, van maatschappelijk werkers tot opbouwwerkers en wijkverpleegkundigen, wordt verwacht dat zij ‘generalistisch’ zijn. Het is echter onduidelijk wat daarmee in de feitelijke uitvoerings- beleids- en opleidingspraktijk wordt bedoeld. Dit KIEM project richt zich op het opbouwen van (a) een concrete en exemplarische leerpraktijk in Utrecht op het snijvlak van sociaal werk en maatschappelijke ondersteuning en (b) het ontwikkelen van een meerjarig programma waarmee sociaal professionals in het brede sociaal domein competenties kunnen ontwikkelen, zodat zij beter zijn toegerust om interprofessioneel en integraal samen te kunnen werken. Daarbij wordt nauw aangesloten bij het ontwikkelen van belangrijke 21st century skills als reflecteren, het aanspreken van het creatief vermogen, het vermogen tot samenwerken (waaronder inzicht verkrijgen in de competenties en bijdragen van professionals en ervaringsdeskundigen uit andere disciplines) en kritisch denken.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool