Hoofdstuk 29 in Werken in gedwongen kader. 29.1 Inleiding 29.2 Oude en nieuwe uitgangspunten van motiveren 29.3 Motiveren in een gedwongen kader 29.4 Soorten motivatie: extern, extrinsiek, intern of intrinsiek? 29.5 Niet gemotiveerd? 29.6 Strategieën om te motiveren
LINK
Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Wat verstaan we onder de werkalliantie? 8.2 Overeenkomsten en verschillen tussen de begrippen werkalliantie en relatie 8.3 De werkalliantie en effectiviteit in het vrijwillige kader 8.4 Van relatie naar werkalliantie in het gedwongen kader: een zoektocht in vogelvlucht 8.5 Internationaal onderzoek naar de werkalliantie in het gedwongen kader 8.6 Nederlands onderzoek naar de werkalliantie in gedwongen kader 8.7 Conclusies over de werkalliantie in het gedwongen kader
MULTIFILE
Link naar nieuwste druk, bestelinfo uitgever Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Inleiding 8.2 Relatie en werkalliantie: betekenis en verhouding tot methodiek 8.3 Het begrip relatie: definitie en kenmerken in het vrijwillige kader 8.4 Het begrip werkalliantie: definitie en kenmerken in het vrijwillige kader 8.5 Relatie en werkalliantie: verschuivende begrippen in onderzoek naar gedwongen kader 8.6 Kenmerken van de werkalliantie in het gedwongen kader 8.7 Vroege conclusie over onderzoeksresultaten tot dusver 8.8 Op weg naar een nieuwe theorie over de werkalliantie in het reclasseringstoezicht 8.9 Feedback op de werkalliantie met behulp van de alliantiemonitor
LINK
In 2022 voerde Hogeschool Utrecht samen met de Reclasseringsacademie een onderzoek uit naar de praktische haalbaarheid van Solo. Solo is een cognitieve vaardigheidstraining voor cliënten die niet geschikt zijn voor een groepssetting, zoals cliënten die kwetsbaar zijn in een groep of cliënten die de groep verstoren met een vijandige houding. Cliënten vinden Solo een aantrekkelijke training, maar bepaalde programmaonderdelen moeten verder ontwikkeld worden. Dit project richt zich op de doorontwikkeling van Solo.
Het methodiekboek voor jongvolwassenen (JOVO), gebruikt door reclasseringswerkers en ontwikkeld in 2012, is toe aan een update. In deze doorontwikkeling sluiten we aan bij de kennisbasis van het reclasseringswerk zoals beschreven in het boek Werken in Gedwongen Kader. We leveren aanvullende theorieën, methoden, werkwijzen en actuele thematiek die specifiek zijn voor JOVO en die nauw zijn afgestemd met de huidige reclasseringspraktijk voor volwassenen.
Bij de reclassering is professioneel handelen en besluitvorming gebaseerd op actuele vakkennis. Ook wordt steeds meer afgestemd met cliënten. Dit sluit aan bij de principes van evidence-based practice (EBP): de expertise van de professional, wetenschappelijke kennis en cliëntervaringen vormen samen de input voor het nemen van weloverwogen besluiten. De reclassering heeft al verscheidene stappen gezet richting een EBP maar ervaart diverse knelpunten in de uitvoering ervan. Reclasseringswerkers vinden het bijvoorbeeld moeilijk om op een adequate manier de verbinding te leggen tussen theorie en praktijk. Daarbij vinden ze het lastig om, vanwege het gedwongen kader, de meningen van cliënten te betrekken.