Mbo-scholen worstelen met de strikte scheiding tussen onderwijs en examinering. Docenten krijgen daardoor moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten richting de examinering. Zij zetten formatieve evaluatie-activiteiten (FE-activiteiten) in, maar niet om doelgericht zicht te krijgen op die ontwikkeling. Uit Gulikers & Baartman (2017) blijkt dat 'learning progressions' (leerpaden) kunnen helpen om FE-activiteiten meer doelgericht en onderling samenhangend te maken. Het doel van dit onderzoek was daarom: (1) een learning progression maken, (2) bijpassende FE-activiteiten maken met de learning progression als kapstok. Vier mbo-teams hebben aan de hand van verschillende ontwerpactiviteiten een learning progression gemaakt, FE-activiteiten ontworpen en deze uitgevoerd. In het onderzoek zijn deze ontwerp- en experimenteeractiviteiten geëvalueerd, wat betreft hun bijdrage aan het inzicht van mbo-docenten in het leerpad van hun studenten en het kunnen ontwerpen en inzetten van meer doelgerichte FE-activiteiten. Het innemen van het studentperspectief bleek cruciaal. De mbo-docenten rapporteerden inzichten en geleerde lessen over vakoverstijgend kijken in langere leerlijnen, inzicht in een kernaspect van hun beroep en hoe studenten zich ontwikkelen, en FE-activiteiten die meer doelgericht 'vangen' waar studenten staan hun ontwikkeling op dat kernaspect.
DOCUMENT
Objective: There are widespread shortages of personal protective equipment as a result of the COVID-19 pandemic. Reprocessing filtering facepiece particle (FFP)-type respirators may provide an alternative solution in keeping healthcare professionals safe. Design: Prospective, bench-to-bedside. Setting: A primary care-based study using FFP-2 respirators without exhalation valve (3M Aura 1862+ (20 samples), Maco Pharma ZZM002 (14 samples)), FFP-2 respirators with valve (3M Aura 9322+ (six samples) and San Huei 2920V (16 samples)) and valved FFP type 3 respirators (Safe Worker 1016 (10 samples)). Interventions: All masks were reprocessed using a medical autoclave (17 min at 121°C with 34 min total cycle time) and subsequently tested up to three times whether these respirators retained their integrity (seal check and pressure drop) and ability to filter small particles (0.3–5.0 µm) in the laboratory using a particle penetration test. Results: We tested 33 respirators and 66 samples for filter capacity. All FFP-2 respirators retained their shape, whereas half of the decontaminated FFP-3 respirators showed deformities and failed the seal check. The filtering capacity of the 3M Aura 1862 was best retained after one, two and three decontamination cycles (0.3 µm: 99.3%±0.3% (new) vs 97.0±1.3, 94.2±1.3% or 94.4±1.6; p<0.001). Of the other FFP-2 respirators, the San Huei 2920 V had 95.5%±0.7% at baseline vs 92.3%±1.7% vs 90.0±0.7 after one-time and two-time decontaminations, respectively (p<0.001). The tested FFP-3 respirator (Safe Worker 1016) had a filter capacity of 96.5%±0.7% at baseline and 60.3%±5.7% after one-time decontamination (p<0.001). Breathing and pressure resistance tests indicated no relevant pressure changes between respirators that were used once, twice or thrice. Conclusion: This small single-centre study shows that selected FFP-2 respirators may be reprocessed for use in primary care, as the tested masks retain their shape, ability to retain particles and breathing comfort after decontamination using a medical autoclave.
MULTIFILE
In het project ‘Zicht op studentontwikkeling’ werken 4 mbo-teams aan Formatief Evalueren (FE). Hiervoor maken we gebruik van de FE-cyclus (Gulikers & Baartman, 2017; zie Figuur 1). Bij FE bespreekt de docent de verwachtingen (leerdoelen en succescriteria) met studenten in fase 1. Vervolgens verzamelt de docent informatie over waar studenten staan in hun ontwikkeling (fasen 2 en 3). Tot slot geeft de docent feedback en wordt bepaald wat passende vervolgstappen zijn in onderwijs en leren.
DOCUMENT