Dit onderzoeksrapport past in een nieuwe ontwikkeling in de gezondheidscommunicatie, waarbij medische wenselijkheden (hier: afvallen) worden verbonden met sociale omstandigheden. Het laatste betekent twee dingen. Ten eerste accepteren we hiermee dat veel mensen zelf niet actief op zoek gaan naar, en vaak ook niet zitten te wachten op, gezondheidsinformatie. De boodschap moet dus in een aantrekkelijke vorm en op een toegankelijke manier naar hen toe gebracht worden, waardoor deze toch (eventueel terloops) wordt meegenomen. Ten tweede accepteren we ook dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt verondersteld, veel mensen niet leren en veranderen door een toename in kennis van het gezondheidskundige probleem en het gewenste gedrag. Een dergelijke leerroute is wel mogelijk, maar het alternatief gaat veeleer uit van de alledaagse praktijk, waarin mensen (soms) proberen gezonder te leven, in een bepaalde sociale omgeving, in relatie met anderen, waarin heel diverse zaken meespelen en motieven voor gezond gedrag botsen met verschillende concurrerende motieven (zoals bijvoorbeeld gemak, gewoonte, en geld). Hoe je in zo'n context dan van a naar b moet, hoe je je leven dan anders moet inrichten, dat is de inzet van die alternatieve leerroute. Een van de meest opvallende varianten van dit nieuwe denken is de Entertainment-Education (E&E) Strategy, waarbij educatieve boodschappen worden verweven met amusement. Dat is in Nederland geprobeerd in de TV-serie 'Voor dik & dun'. Deze serie is volgens de E&E formule ontwikkeld. De vraag was of dit werkt (zowel in de praktijk als met betrekking tot het effect). Om die vraag te beantwoorden hebben we - en dit wordt nog weinig gedaan - een opzet gekozen waarin meerdere perspectieven zijn geïntegreerd: het perspectief van de programmamakers, dat van gezondheidsprofessionals en (uiteraard) dat van de kijkers zelf. Bij de laatsten hebben we zowel een kwalitatieve als kwantitatieve onderzoekslijn gevolgd.
DOCUMENT
Quantified Self (QS) is een internationale beweging van makers en gebruikers van technologie voor zelfmeting van lichamelijke gegevens. Op het moment heeft iedereen de vrije keuze om gebruik te maken van - steeds meer betaalbare - sensortechnologie om zo informatie over het eigen lichaam te verkrijgen, bijvoorbeeld door middel van een armbandje, pleister of andere zogenaamde wearable technology.
DOCUMENT
Dit promotieonderzoek richt zich op gezondheidsvaardigheden bij kinderen van 9-12 jaar in Nederland in het kader van preventie en gezondheidsbevordering. Vanuit de samenleving, overheid en gezondheidszorg is er veel vraag naar meer inzicht in gezondheidsvaardigheden bij deze doelgroep. Gezondheidsvaardigheden zijn nodig om gezondheidsinformatie te kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. Hierdoor kan iemand de juiste keuzes maken voor diens gezondheid of die van anderen, om zo gezond mogelijk te kunnen leven.
Dit promotieonderzoek richt zich op gezondheidsvaardigheden bij kinderen van 9-12 jaar in Nederland in het kader van preventie en gezondheidsbevordering. Vanuit de samenleving, overheid en gezondheidszorg is er veel vraag naar meer inzicht in gezondheidsvaardigheden bij deze doelgroep. Gezondheidsvaardigheden zijn nodig om gezondheidsinformatie te kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. Hierdoor kan iemand de juiste keuzes maken voor diens gezondheid of die van anderen, om zo gezond mogelijk te kunnen leven.Doel Het onderzoek heeft twee doelen: Inzicht krijgen in welke gezondheidsvaardigheden van toepassing zijn op kinderen in de leeftijd van 9-12 jaar; Het identificeren van potentieel succesvolle ingrediënten voor het aanleren van optimale gezondheidsvaardigheden bij kinderen. Resultaten Beoogde resultaten van het onderzoek zijn: Een overzicht van operationalisaties (uitwerkingen of beschrijvingen) van gezondheidsvaardigheden bij kinderen van 9-12 jaar; Welke gezondheidsvaardigheden belangrijk zijn bij kinderen van 9-12 jaar in Nederland; Inzicht in hoe kinderen deze gezondheidsvaardigheden aan kunnen leren. Looptijd 01 september 2019 - 31 december 2024 Aanpak Eerst is een scoping review uitgevoerd naar de operationalisatie van gezondheidsvaardigheden. Daarnaast is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de begrijpelijkheid en toepasbaarheid van een Nederlands meetinstrument voor gezondheidsvaardigheden. Ook hebben focusgroepen plaatsgevonden met kinderen over wat zij verstaan onder gezondheidsvaardigheden. In een Delphi studie zal in twee fasen met nationale en internationele expert consensus worden bereikt over welke operationalisaties belangrijk zijn voor (Nederlandse) kinderen van 9-12 jaar. Als laatste wordt er een onderzoek uitgevoerd waarbij kinderen, ouders en scholen samenwerken om een plan te ontwikkelen waarmee kinderen op school gezondheidsvaardigheden leren en we deze kunnen meten. Begeleiding promotie Het promotieonderzoek wordt begeleid door promotor Prof. Dr. Mai Chin A Paw van VUmc en begeleidend Lector Katarina Jerković-Ćosić. Er wordt samengewerkt met verschillende lectoraten.