Search results

Products 252

product

Transitie: Gedragsregels? Dan ook graag voor het klimaat

Ineens laat de coronacrisis iets boeiends zien: niet de cijfers over besmettingen, maar informatie over ons gedrag is voor de overheid aanleiding coronamaatregelen al of niet op te schroeven.

PDF

11/25/2021
Transitie: Gedragsregels? Dan ook graag voor het klimaat
product

De zachte impact van stenen stapelen.

PDF

12/31/2015
product

Doe wel maar zie om

Met grote blijdschap presenteert het bijzonder lectoraat Geschiedenis van het sociaal werk dit boek. Hiermee onderbouwen we het programma voor praktijkgericht historisch onderzoek en onderwijs. Het onderzoek van het lectoraat omvat de geschiedenis van het brede werkveld van het sociaal werk en wordt mede gevoed door actuele vraagstellingen. Het gaat om historisch onderzoek naar duurzame waarden en praktijken in het sociaal werk. De onderwijspraktijk van het lectoraat komt voort uit en is primair gericht op de bacheloropleidingen Social Work en op de nascholing. Daarbij gaat het om kennis van de geschiedenis als onderdeel van de beroepsvorming. Het bijzonder lectoraat Geschiedenis van het sociaal werk is aangehaakt bij het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening. Het is ingebed in het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht.

PDF

12/31/2010
Doe wel maar zie om

Projects 3

project

De relatie tussen leesproblemen en gedragsproblemen

Onderzoek laat zien dat gedragsproblemen en leesproblemen vaak gelijktijdig voorkomen. Maar waar moet de leerkracht zich op richten; het gedrag of de leesprestaties? Voor de onderwijspraktijk is het relevant om uitsluitsel te krijgen over hoe deze problematiek in elkaar zit.Doel Uit veel onderzoek komt naar voren dat gedragsproblemen en leesproblemen bij veel kinderen min of meer gelijktijdig voorkomen. Leerkrachten zijn in deze situatie geneigd zich eerst te richten op het gedrag aangezien ze daar de meeste last van hebben. De primaire gerichtheid op gedragsproblemen uit zich ook in de grote vraag die er is naar begeleiding van leerkrachten bij het voorkomen en bestrijden van gedragsproblemen en de oververtegenwoordiging van studenten die bij de Master EN bij het Seminarium voor Orthopedagogiek de route Gedrag kiezen. De vraag is of deze gerichtheid terecht is en inderdaad tot de oplossing van de problemen leidt dan wel dat een achterliggend probleem de oorzaak is; namelijk een leesprobleem dat bij de leerling gedragsproblemen veroorzaakt. Het is relevant voor zowel de onderwijspraktijk als de opleidingen om uitsluitsel te krijgen over hoe deze problematiek in elkaar zit. In dit proefschrift wordt beoogd de vraag te beantwoorden of de gerichtheid op gedragsproblemen terecht is. Ook wil hiermee tegemoet worden gekomen aan de behoefte aan onderzoek waarmee de praktijk duidelijkere handvatten aangereikt krijgt om om te gaan met deze problemen en waar te beginnen met het bestrijden en voorkomen van de problemen. De volgende onderzoeksvragen worden beantwoord: 1) Gaan leesproblemen vooraf aan gedragsproblemen, is het andersom of is er sprake van wederzijdse volgtijdelijkheid? 2) Veroorzaken leesproblemen gedragsproblemen, is het andersom of veroorzaken zij elkaar? 3) In welke mate is lezen en gedrag te beïnvloeden door de leerkracht? Resultaten Het gedrag van leerlingen tijdens de leesles (aandacht, verstorend gedrag, emotionele stabiliteit) blijkt niet bij te dragen aan hun leesvaardigheid aan het eind van datzelfde schooljaar (groep 5); het is dus niet zo dat leerlingen die zich beter gedragen aan het begin van het jaar, beter lezen aan het eind van het jaar. Andersom is het wel zo dat leerlingen die aan het begin van het jaar beter lezen, zich aan het eind van het jaar beter gedragen (Brokamp, Houtveen & Van de Grift, 2018b; Brokamp, Houtveen & Van de Grift, submitted). Er wordt momenteel vervolgonderzoek uitgevoerd om te kijken of deze trend hetzelfde is over meerdere leerjaren. Wanneer gekeken wordt naar wat de leerkracht kan doen om zowel het lezen als het gedrag van de leerlingen tijdens de leesles te beïnvloeden, blijkt dat de leerkracht door het geven van een kwalitatief goede leesles ervoor kan zorgen dat de leerlingen beter gaan lezen, maar ook meer gefocust zijn, minder verstorend gedrag vertonen en (in minder mate) meer zelfvertrouwen hebben. Voor de praktijk heeft dit een belangrijke implicatie, namelijk het belang van goed leesonderwijs; het geven van een goede leesles zorgt niet alleen voor verbetering van de leesprestaties maar kan ook in positieve zin bijdragen aan het gedrag van de leerlingen (Brokamp, Houtveen & Van de Grift, 2016; 2018a). Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M. (submitted). Reading and behavioural and emotional engagement: a bidirectional relationship? Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M (2016, January). Reading, classroom behaviour and teaching skills. Paper presented at ICSEI 2016 Conference, Glasgow, UK. Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M (2018a). The relationship among students' reading performance, their classroom behavior, and teacher skills. The Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00220671.2017.1411878 Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M (2018b, Juni). Leesvaardigheid en betrokkenheid tijdens het lezen: een bidirectionele relatie?. Paper gepresenteerd op de ORD 2018 Conferentie, Nijmegen, Nederland. Looptijd 01 december 2012 - 31 december 2020 Aanpak In het onderzoek meten we zowel het gedrag tijdens de leesles als de leesvaardigheid van de leerlingen over meerdere jaren. Ook bekijken we het instructiegedrag en algemeen pedagogisch handelen van de leerkrachten om de vraag te kunnen beantwoorden in welke mate de leerkrachten het lezen en gedrag van de leerlingen kunnen beïnvloeden.

Finished
project

Envisioning Tourism in 2030: on target to net zero.

In the Glasgow declaration (2021), the tourism sector promised to reduce its CO2 emissions by 50% and reduce them to zero by 2050. The urgency is felt in the sector, and small steps are made at company level, but there is a lack of insight and overview of effective measures at global level.This study focuses on the development of a necessary mix of actions and interventions that the tourism sector can undertake to achieve the goal of a 50% reduction in greenhouse gases by 2030 towards zero emissions by 2050. The study contributes to a better understanding of the paths that the tourism sector can take to achieve this and their implications for the sector. The aim of the report is to spark discussion, ideas and, above all, action.The study provides a tool that positively engages the sector in the near and more distant future, inspires discussion, generates ideas, and drives action. In addition, there will be a guide that shows the big picture and where the responsibilities lie for the reduction targets. Finally, the researchers come up with recommendations for policymakers, companies, and lobbyists at an international and European level.In part 1 of the study, desk research is used to lay the foundation for the study. Here, the contribution of tourism to global greenhouse gas emissions is mapped out, as well as the image and reputation of the sector on climate change. In addition, this section describes which initiatives in terms of, among other things, coalitions and declarations have already been taken on a global scale to form a united front against climate change.In part 2, 40 policies and measures to reduce greenhouse gas emissions in the sector are evaluated in a simulation. For this simulation, the GTTMdyn simulation model, developed by Paul Peeters from BUAS, is used which works on a global scale and shows the effect of measures on emissions, tourism, transport, economy, and behaviour. In this simulation, the researchers can 'test' measures and learn from mistakes. In the end one or more scenarios will; be developed that reach the goals of 50% reduction in 2030 and zero emissions in 2050. In part 3, the various actions that should lead to the reduction targets are tested against the impacts on the consequences for the global tourism economy, its role in providing leisure and business opportunities and the consequences for certain destinations and groups of industry stakeholders. This part will be concluded with two workshops with industry experts to reflect on the results of the simulation.Part 4 reports the results of the study including an outline of the consequences of possibly not achieving the goal. With this, the researchers want to send a warning signal to stakeholders who may be resistant to participating in the transition.

Finished
project

Peptide Based Biopesticides

Treatment of crops with insecticides remains essential because globally more than 75 billion dollars is lost through crop destruction by invasive insects. However it is accompanied by severe disadvantages including i. increasing resistance of the target insects against insecticides and ii. the undesired lethality of beneficial insects such as bees and other pollinator species. The significant reduction of insect species during the last years, at least partly caused by the presently available insecticides has also effects on insect-eating species. Last but not least the presence of residual amount of insecticides in the environment (soil and plants), because of poor (bio)degradation, is another distinct disadvantage. Therefore, the overall aim of this proposal is to design and synthesize peptide based biopesticides. This should lead to Nature inspired green alternatives for insect control because "Peptides" are the small equivalents of "proteins", that are biomolecules, which are universally present in all organisms and subject to their natural biodegradation mechanisms, as well as also chemically degraded in the soil (water, heat, UV, oxygen). Design and synthesis of these environmentally benign compounds will eventually take place in a founded company called "INNOVAPEPLINE". Evaluation of candidate peptide based biopesticides can be carried out in collaboration with a recently founded company (spin-out of the University of Glasgow) called "SOLASTA BIO" (founders professors Shireen Davies, Julian Dow and Rob Liskamp) and/or with other (third) parties such as the University of Wageningen. Upon recent identification of promising candidate compounds ("leads"), chemical optimization studies of leads will take place, followed by evaluation in field trials. In this proposal design, synthesis and chemical optimization of the biological activity of new peptides and development of methods to monitor their biodegradation rate will take place. Thereby expanding the repertoire of peptide based biopesticides. (292 words)

Finished