Bij deze evaluatie wordt een drietal doelstellingen onderscheiden: een veilige plek voor een MRV creëren, betrokkenheid bij en bewustwording van inwoners over mensenrechten door het stimuleren van kennisoverdracht en als laatste doelstelling imagoversterking van Groningen als stad met een internationale visie op vrede en mensenrechten. Per doelstelling wordt samengevat om tot een conclusie te komen.Een veilige plek voor een MRV creërenDe onderzoekers zijn van mening dat de doelstelling een veilige plek voor een MRV creëren zeer goed geslaagd is. Zoals in hoofdstuk 3 is beschreven voelden beide MRVs zich veilig in de tijd dat zij verbleven in Groningen. Door deel te nemen aan de trainingen aangeboden door Justice and Peace vergroten zij hun kennis over hun veiligheid. Deze kennis kan worden ingezet wanneer zij terugkeren naar land van herkomst.Onderwijs/ educatieZoals in hoofdstuk 3 is beschreven komt de doelstelling onderwijs/ educatie in een aantal aspecten van het project duidelijk naar voren. Het UCG is de uitvoerder van het project, de stuur-/ en werkgroep bestaat uit studenten en medewerkers van het UCG en de MRVs hebben colleges verzorgd en gevolgd aan het UCG. Ook waren de RUG en de Hanzehogeschool Groningen betrokken, en de MRVs bezochten ook primair en secundair onderwijs.Er zijn wel kansen om de bijdrage aan onderwijs/ educatie te verdiepen. Er kan worden gekeken of het project kan worden gepromoot bij niet bij het onderwijs betrokken personen en waar de MRVs nu slechts één keer op een basis- en middelbare school hebben gesproken, zou dit bij continuering van het project vermeerderd kunnen worden.Groningen als tolerante stadHet Shelter City Project draagt bij aan de doelstelling Groningen als tolerante stad. Doordat Groningen een Shelter City is, draagt zij uit veiligheid en mensenrechten belangrijk te vinden. Activiteiten zoals een ontmoeting met de minister- president, de College Tour en een interview gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden hebben hieraan bijgedragen. Echter moet worden opgemerkt dat Shelter City hiervoor een manier kan zijn, maar dat er meerdere activiteiten of projecten kunnen zijn die dit ook kunnen uitdragen
DOCUMENT
This report relates to the Horizon 2020 project entitled ‘Making City’. The report was conducted by the Hanze University of Applied Sciences to the benefit of theMunicipality of Groningen and other consortium partners in the Making City project and addresses the legal impediments that may arise when creating and achieving a Positive Energy District (PED). In doing so, it specifically addresses the situation in the city of Groningen and the legal framework of the Netherlands.This report highlights legal developments of (upcoming) EU and mostly Dutch legislation related to a PED, such as the Collective Heat and Supply Act (Warmtewet) and the Environmental Act. Moreover, smart contracts used in the Block chain technology is discussed and a chapter on Intellectual Property legislation is included which becomes relevant when using new innovations and technologies. Furthermore, it identifies certain legal barriers that emerged in the establishment of the Groningen PED.
DOCUMENT
Book on the project 'Musicscape Groningen - Live!' which shows the variety of public music performances in the city of Groningen and the municipality of Appingedam in a two week period in 2010.
DOCUMENT
Storymaps met overzicht van alle groene plekken in de binnenstad van Groningen. Een verkennend onderzoek in het kader van het onderzoeksproject 'Groene Parels'. Focus ligt op het verkennen van verborgen groen en hun zichtbaarheid en aantrekkelijkheid als koelteplekken.
LINK
Municipalities play an important role in tackling city logistics related matters, having many instruments at hand. However, it is not self-evident that all municipalities use these instruments to their full potential. A method to measure city logistics performance of municipalities can help in creating awareness and guidance, to ultimately lead to a more sustainable environment for inhabitants and businesses. Subsequently, this research is focused on a maturity model as a tool to assess the maturity level of a municipality for its performance related city logistics process management. Various criteria for measuring city logistics performance are studied and based on that the model is populated through three focus fields (Technical, Social and Corporate, and Policy), branching out into six areas of development: Information and communication technology, urban logistics planning, Stakeholder communication, Public Private Partnerships, Subsidisation and incentivisation, and Regulations. The CL3M model was tested for three municipalities, namely, municipality of Utrecht, Den Bosch and Groningen. Through these maturity assessments it became evident the model required specificity complementary to the existing assessment interview, and thus a SWOT analysis should be added as a conclusion during the maturity assessment.
DOCUMENT
Om haar doelstellingen te behalen en op professionele wijze om te gaan met haar vastgoed wil het Vastgoedbedrijf van de gemeente Groningen op een innovatieve manier gaan sturen op de maatschappelijke vastgoedportefeuille. Het gebruik van data en informatietechnologieën, oftewel datagedreven werken en sturen geeft inzicht in de effectiviteit en efficiëntie van de portefeuille. Deze roadmap omvat, naast een theoretisch kader, een stappenplan waarmee het proces naar data-gedreven vastgoedsturing wordt beschreven. Uitgangspunt hierbij is stapsgewijs uitvinden aangezien datagedreven vastgoedsturing vraagt om een andere manier van denken en doen. Er worden actionable insights gecreëerd zodat strategisch sturen mogelijk wordt. Het te ontwikkelen datamodel vormt de basis voor het aangaan van de dialoog, het nemen van beslissingen en het opstellen van lange termijndoelen. De uitkomst is een datamodel voor een proactieve, wendbare, toekomstbestendige organisatie die in staat is in te spelen op een veranderende omgeving en stuurt op een zo hoog mogelijk maatschappelijk rendement.De opkomst van Big Data en vooral Smart Data stelt ons in staat om op een andere manier inzicht te verkrijgen in wat er in de toekomst gaat gebeuren en hierin te sturen. Smart Cities, slimme apparaten en andere voorbeelden van Internet of Things - niet alleen mensen zijn online, maar ook dingen - genereren waardevolle data en maken dat dit eenvoudig gedeeld kan worden. En de introductie van Blockchain in het vastgoed zorgt bijvoorbeeld voor een andere manier van waardeoverdracht (Veuger, 2017). Het zijn voorbeelden van de inzet van data en technologische mogelijkheden die zorgen voor grote veranderingen en invloed hebben op en potentiële waarde - transparanter, professioneler, objectiever - hebben voor de vastgoedwereld. Maar hoe kan de gemeente Groningen nieuwe data en informatietechnologieën gebruiken om strategisch te sturen op de maatschappelijke vastgoedportefeuille?
MULTIFILE
I was somewhat surprized with the fog in Groningen upon my arrival. This is notthe fog that covers the beautiful landscapes of the northern Netherlands in theevening and in the early morning. No… It is the fog that obscures the real aspectsof the earthquake problem in the region and is crystallised in the phrase “Groningen earthquakes are different”, which I have encountered numerous times whenever I raised a question of the type “But why..?”. A sentence taken out of the quiver as the absolute technical argument which mysteriously overshadows the whole earthquake discussion.Q: Why do we not use Eurocode 8 for seismic design, instead of NPR?A: Because the Groningen earthquakes are different!Q: Why do we not monitor our structures like the rest of the world does?A: Because the Groningen earthquakes are different!Q: Why does NPR, the Dutch seismic guidelines, dictate some unusual rules?A: Because the Groningen earthquakes are different!Q: Why are the hazard levels incredibly high, even higher than most Europeanseismic countries?A: Because the Groningen earthquakes are different!and so it keeps going…This statement is very common, but on the contrary, I have not seen a single piece of research that proves it or even discusses it. In essence, it would be a difficult task to prove that the Groningen earthquakes are different. In any case it barricades a healthy technical discussion because most of the times the arguments converge to one single statement, independent of the content of the discussion. This is the reason why our first research activities were dedicated to study if the Groningen earthquakes are really different. Up until today, we have not found any major differences between the Groningen induced seismicity events and natural seismic events with similar conditions (magnitude, distance, depth, soil etc…) that would affect the structures significantly in a different way.Since my arrival in Groningen, I have been amazed to learn how differently theearthquake issue has been treated in this part of the world. There will always bedifferences among different cultures, that is understandable. I have been exposed to several earthquake engineers from different countries, and I can expect a natural variation in opinions, approaches and definitions. But the feeling in Groningen is different. I soon realized that, due to several factors, a parallel path, which I call “an augmented reality” below, was created. What I mean by an augmented reality is a view of the real-world, whose elements are augmented and modified. In our example, I refer to the engineering concepts used for solving the earthquake problem, but in an augmented and modified way. This augmented reality is covered in the fog I described above. The whole thing is made so complicated that one is often tempted to rewind the tape to the hot August days of 2012, right after the Huizinge Earthquake, and replay it to today but this time by making the correct steps. We would wake up to a different Groningen today. I was instructed to keep the text as well as the inauguration speech as simple aspossible, and preferably, as non-technical as it goes. I thus listed the most common myths and fallacies I have faced since I arrived in Groningen. In this book and in the presentation, I may seem to take a critical view. This is because I try to tell a different part of the story, without repeating things that have already been said several times before. I think this is the very reason why my research group would like to make an effort in helping to solve the problem by providing different views. This book is one of such efforts.The quote given at the beginning of this book reads “How quick are we to learn: that is, to imitate what others have done or thought before. And how slow are we to understand: that is, to see the deeper connections.” is from Frits Zernike, the Nobel winning professor from the University of Groningen, who gave his name to the campus I work at. Applying this quotation to our problem would mean that we should learn from the seismic countries by imitating them, by using the existing state-of-the-art earthquake engineering knowledge, and by forgetting the dogma of “the Groningen earthquakes are different” at least for a while. We should then pass to the next level of looking deeperinto the Groningen earthquake problem for a better understanding, and alsodiscover the potential differences.
DOCUMENT
De gemeente Groningen kent een rijk vestigingsklimaat voor kleinschalige creatieve en innovatieve bedrijvigheid. Het lectoraat Vastgoed heeft dit ecosysteem van creatieve broedplaatsen, culturele hotspots, startup-incubators en innovatieclusters in opdracht van de gemeente geïnventariseerd. Deze kaart geeft een overzicht van de variëteit aan makersplekken in de stad, in relatie tot onder meer werkgelegenheid en voorzieningen in de culturele en kennisinfrastructuur.
DOCUMENT
In deze studie wordt nagegaan of het energieverbruik van de stad Groningen in 2035 voor elektriciteit en warmte volledig verduurzaamd kan worden door middel van wind, zon of biomassa. Tevens wordt nagegaan wat dit zou betekenen voor de omgeving en wat het kost. De randvoorwaarde is dat de stad Groningen in 2035 volledig zelfvoorzienend is. Het energieverbruik dat noodzakelijk is voor mobiliteit (benzine en diesel) is in deze studie niet meegenomen.Er worden drie scenario’s bestudeerd. Twee all-electric scenario’ s waarbij duurzame energieopwekking gebeurt door windturbines of zonnepanelen en aan de warmtevraag wordt voldaan via warmtepompen. Daarnaast een scenario met biomassa/biogas waarbij de benodigde elektriciteit wordt opgewekt in warmtekracht installaties. Uitgangspunt van de studie zijn gerealiseerde tijdafhankelijke gegevens voor de stad Groningen over 2012. Er wordt uitgegaan van de huidige stand van de techniek. De lezer wordt uitgedaagd op basis van eigen inzichten de gevolgen van technologische vooruitgang in de resultaten te verwerken.
DOCUMENT